7 628 läst ·
52 svar
8k läst
52 svar
Åker arrende vad gäller?
Ja,stöld är det ju faktiskt,frågan är hur jag bemöter detta på bästa sätt? Vad säger jag? Som sagt känner jag mig osäker på hur jag ska tackla situationen.13th Marine skrev:
Samtidigt är det ju jag som köpare som har undersökningsplikt. Jag borde tagit reda på allt om marken jag köper.E elmont skrev:Dessutom brukar arrenden löpa på MINST ett år, samt minst ett års uppsägning,även om dom är muntliga. Det är för att man tex inte ska plöja och så för att sedan inte kunna skörda pga att någon säger upp arrendet.
Det är säljaren som borde sagt upp avtalet när han skulle sälja och talat om för köparen att det fans ett arrendeavtal.
Det hade väl räckt med att presentera dig och att du är den nya markägaren??
Är kanske lite för rak nu, hade ju varit tusan så mycket enklare än att leta info om arrenden och kontaktuppgifter. Tycker att du krånglar till det för mycket, vill du själv inte använda marken eller låta den bli igenväxt så låt dem köra på med sin slåtter.
Och lägg ned alla funderingar på stöld, etc, du gör dig troligtvis bara löjlig som nyinflyttad.
Är kanske lite för rak nu, hade ju varit tusan så mycket enklare än att leta info om arrenden och kontaktuppgifter. Tycker att du krånglar till det för mycket, vill du själv inte använda marken eller låta den bli igenväxt så låt dem köra på med sin slåtter.
Och lägg ned alla funderingar på stöld, etc, du gör dig troligtvis bara löjlig som nyinflyttad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag är sån så att jag även om jag egentligen inte hade något emot det hade slått bakut just för att man inte frågar innan, sånt beteende ska inte slinka undan.
Jag hade krävt tillbaka höet och gett det till någon annan behövande såsom en lokal ridskola, eller bonde med djur. Och sedan kollat om de är intresserade av att i fortsättningen ta han om marken.
Jag hade krävt tillbaka höet och gett det till någon annan behövande såsom en lokal ridskola, eller bonde med djur. Och sedan kollat om de är intresserade av att i fortsättningen ta han om marken.
Äh, lite gräs varför bråka, risken kan ju vara att ingen vill ha med dig att göra om du som nyinflyttad direkt tar fram "stridsyxan" och så står du där med din marklott och får fixa det själv i framtiden.13th Marine skrev:
Lär känna området som nyinflyttad och de boende, det kan finnas många okända kopplingar/bindningar som du inte har en aning om. Har på nära håll sett hur sådant här kan eskalera.
Nä, luta er tillbaka och njut av livet istället för att "leta orättvisor"
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Fast såsom jag ser det lägger man sig platt och blir överkörd om man bara låter det passera. Men det kan vara lite hårt tänkt.
Men det är helt klart enklare att vara trevlig i tonen vid en första kontakt. Är motparten inte lika trevlig att ha och göra med så kan man alltid byta motpart.
Men det är helt klart enklare att vara trevlig i tonen vid en första kontakt. Är motparten inte lika trevlig att ha och göra med så kan man alltid byta motpart.
Nej, dra inte igång onödiga konflikter.
Håller med dig. Rätt ska vara rätt tycker jag. Man frågar innan man slår på någon annans mark. Som sagt,dom får gärna fortsätta slå marken,men då ska vi ha någon slags överenskommelse.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Samtidigt så har @Daniel 109 en poäng, det är ju egentligen onödigt att starta en konflikt bara för att.
Kanske ta kontakt och säg att du äger marken nu och att du uppskattat om personen tog kontakt med dig först, men att man gärna får slå marken i fortsättningen?
Kanske ta kontakt och säg att du äger marken nu och att du uppskattat om personen tog kontakt med dig först, men att man gärna får slå marken i fortsättningen?
Vill man inte ha kvar ”arendet” så säger man upp det. Men börja inte bråka om slaget gräs. Det är definitivt inte värt det. Visst är det dåig stil att inte ta kontakt med den nya ägaren innan man börjar slå. Men det är inte att köra över.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Sakfrågan har du nog fått nog med goda råd i, glöm bara inte att du säkert har stor nytta av att det finns en bonde där i krokarna som du har en bra relation med. De brukar ha maskiner för lite av varje och man vet aldrig vad man kan komma att behöva ha hjälp med. Säkerligen är det denne som ordnar med snöröjning och grusning av väg och slikt om ni har enskild väg.
Med det sagt hade det förstås varit bra om han sagt något innan han slog ängen, men men.
Med det sagt hade det förstås varit bra om han sagt något innan han slog ängen, men men.
Du får ett exempel av mig. Där vi har fritidshuset finns några kilometer bort en större gård där knappt någon vågar prata med ägaren. Vi brukar vinka till varandra när han passerar och har nyfiket stannat några gånger och pratat, även frågat om hans djurbesättning som består av nästan 1000 djur.
När vi gjorde ett större byggarbete ville man även nyttja vinterhalvåret och med det risk för snö. Ringde då som en chansning upp xxxx och frågade lite försiktigt om han hade möjligt att ev. hjälpa till med plogning för byggfirman, ett korthugget svar blev "ge dem mitt mobilnummer" och sedan var samtalet slut.
När vi gjorde ett större byggarbete ville man även nyttja vinterhalvåret och med det risk för snö. Ringde då som en chansning upp xxxx och frågade lite försiktigt om han hade möjligt att ev. hjälpa till med plogning för byggfirman, ett korthugget svar blev "ge dem mitt mobilnummer" och sedan var samtalet slut.
Oj vad "uppjagad" tråden blev. Jag ser mig som en lugn och sympatisk person. Jag har inga avsikter att dra igång någon konflikt alls av detta. Speciellt inte som nyinflyttad på min lilla drömgård.
Jag frågar här för att jag blev osäker på hur man tacklar en sådan här situation,bara
.Är ovan vid denna sits,eftersom jag aldrig ägt en liten gård förut,med tillhörande mark. Om jag lät "stridslysten" på något sätt ber jag om ursäkt för det.
Jag frågar här för att jag blev osäker på hur man tacklar en sådan här situation,bara
.Är ovan vid denna sits,eftersom jag aldrig ägt en liten gård förut,med tillhörande mark. Om jag lät "stridslysten" på något sätt ber jag om ursäkt för det.