Vi har ett fritidshus (byggår c:a 1920) och en tillbyggnad (kanske 1960-tal) där det läcker in vatten vid ösregn.
Vi byter nu ut takpappen på tillbyggnadens tak, men undrar hur vi ska göra vid anslutningen. Tillbyggnaden är något lägre än huset. Den befintliga lösningen, innan vi rev bort pappen, var att pappen var uppvikt mot husets vägg och fastspikad (se bild). Jag tycker det ser ut som en konstig lösning, eller är det okej att göra så? Vad ska vi göra när vi lägger på den nya pappen? Bör man ha något slags plåt i anslutningen istället? Tar gärna emot tips på något som är enkelt att göra. Byggnaden är inte isolerad om det har någon betydelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byter nu ut takpappen på tillbyggnadens tak, men undrar hur vi ska göra vid anslutningen. Tillbyggnaden är något lägre än huset. Den befintliga lösningen, innan vi rev bort pappen, var att pappen var uppvikt mot husets vägg och fastspikad (se bild). Jag tycker det ser ut som en konstig lösning, eller är det okej att göra så? Vad ska vi göra när vi lägger på den nya pappen? Bör man ha något slags plåt i anslutningen istället? Tar gärna emot tips på något som är enkelt att göra. Byggnaden är inte isolerad om det har någon betydelse.
Logga in
Skapa konto
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 678 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 678 inlägg
Plåt bör inte behövas, det viktiga är att vatten som rinner på väggen ovanför papptaket rinner ut på pappen och inte bakom. Ett sätt att fixa det som inte bör vara jättemycket jobb (givet att gaveln inte ser så stor ut) är att riva bort lockbrädorna, sätt nya pappen med rejält uppvik och sätt sen nya brädor (komplett panel, inte bara lockbrädor) utanpå det gamla så att den slutar utanför pappuppviket.
Ja, det låter rimligt, för man vill ju inte att pappens överkant ska vara tillgänglig för vatten att samlas på och tränga in bakom. Väldigt jobbigt att ta bort den befintliga panelen dock eftersom den går ner innanför tillbyggnaden. Men om jag förstår det rätt är ditt förslag att sätta en ny panel utanpå den befintliga, vilket borde vara möjligt. Men då kanske man lika gärna kan sätta dit en plåt när man ändå håller på.Magnus E K skrev:
Plåt bör inte behövas, det viktiga är att vatten som rinner på väggen ovanför papptaket rinner ut på pappen och inte bakom. Ett sätt att fixa det som inte bör vara jättemycket jobb (givet att gaveln inte ser så stor ut) är att riva bort lockbrädorna, sätt nya pappen med rejält uppvik och sätt sen nya brädor (komplett panel, inte bara lockbrädor) utanpå det gamla så att den slutar utanför pappuppviket.
Tack för svaret! Jag har sökt vidare och har förstått att det man ska använda då heter ståndskiva, och den ska monteras bakom väggpanelen. Det går knappast att göra med den befintliga väggen, men vi kan ju lägga en ny väggpanel utanpå den befintliga då.C Chefred skrev:
Det jag inte lyckas hitta någon information om är hur ståndskivan ska ligga i förhållande till takpappen. Ska den ligga ovanpå den, dikt an?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 678 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 678 inlägg
Du behöver bara ta bort lockbrädorna som sitter utanpå pappen. Det syns inte så bra på bilden, men lockbrädorna går väl inte igenom pappen? I så fall är det troligt att det läcker där (också) och du får såga av dem (enklast med ett multiverktyg). Sen ny panel utanpå och du får välja hur mycket jobb det är värt att lägga på att få ett snyggt avslut upp mot takfoten.C cellofan skrev:Ja, det låter rimligt, för man vill ju inte att pappens överkant ska vara tillgänglig för vatten att samlas på och tränga in bakom. Väldigt jobbigt att ta bort den befintliga panelen dock eftersom den går ner innanför tillbyggnaden. Men om jag förstår det rätt är ditt förslag att sätta en ny panel utanpå den befintliga, vilket borde vara möjligt. Men då kanske man lika gärna kan sätta dit en plåt när man ändå håller på.
Sen som det andra svaret sa så är det inte fel med en plåt också även om det finns mängder med äldre fungerande hus som saknar plåtar på ställen där de normalt används vid nybyggen.
Nej, lockbrädorna sitter bara utanpå pappen. Eller satt, för nu har vi tagit bort dem.Magnus E K skrev:
Du behöver bara ta bort lockbrädorna som sitter utanpå pappen. Det syns inte så bra på bilden, men lockbrädorna går väl inte igenom pappen? I så fall är det troligt att det läcker där (också) och du får såga av dem (enklast med ett multiverktyg). Sen ny panel utanpå och du får välja hur mycket jobb det är värt att lägga på att få ett snyggt avslut upp mot takfoten.
Sen som det andra svaret sa så är det inte fel med en plåt också även om det finns mängder med äldre fungerande hus som saknar plåtar på ställen där de normalt används vid nybyggen.
Logga in
Skapa konto
Vi tror att läckan är på ett annat ställe där det var en uppenbar knasig lösning där en liten bräda skulle föra bort vattnet från en del av taket som inte ens hade något tätskikt över huvud taget! Så den befintliga lösningen i själva anslutningen var nog helt okej, men nu när vi lägger om det vill vi ju göra det så bra vi kan (utan att lägga för mycket tid på det).
Jag försöker förstå den bilden. Det jag fyllt här i grönt och lila är vad jag förstår "Tätskikt TY typ 151-", och det jag målat rött är "YEP 3500 e d". Vad betyder dessa? Är de underlagspapp? Och hur ska i så fall ytpappen ligga, och ska den vikas upp på något sätt? Och plåtbeslaget, sitter det direkt på väggen? Kan det inte komma in fukt mellan plåten och fasaden då?Frerider skrev:
Jag la in den bilden för att man skulle förstå hur man sätter kappor i anslutningen mellan tak och vägg, bry dig inte om siffrorna tror att det är Matakis beteckningar.C cellofan skrev:Jag försöker förstå den bilden. Det jag fyllt här i grönt och lila är vad jag förstår "Tätskikt TY typ 151-", och det jag målat rött är "YEP 3500 e d". Vad betyder dessa? Är de underlagspapp? Och hur ska i så fall ytpappen ligga, och ska den vikas upp på något sätt? Och plåtbeslaget, sitter det direkt på väggen? Kan det inte komma in fukt mellan plåten och fasaden då?
[bild]
Du får kolla vad den tillverkaren föreskriver som du väljer att köpa takpappen av.
Bilden illustrerar enlagstäckning inte underlag och ytpapp.
OK, vi har tänkt oss att ha två lager papp, eftersom taket är i en utsatt miljö nära havet. Men har jag rätt i att allt det jag målade rött, grönt och lila är takpapp? Eller är det något annat? Och jag fattar inte om det inte kan komma in fukt mellan plåtbeslaget och väggen om man sätter plåten rakt på husfasaden.Frerider skrev:
Jag la in den bilden för att man skulle förstå hur man sätter kappor i anslutningen mellan tak och vägg, bry dig inte om siffrorna tror att det är Matakis beteckningar.
Du får kolla vad den tillverkaren föreskriver som du väljer att köpa takpappen av.
Bilden illustrerar enlagstäckning inte underlag och ytpapp.
Ja det lila och gröna skulle kunna vara din ytpapp och det röda underlagspapp, det som då saknas på bilden är underlagspappen under det gröna.C cellofan skrev:OK, vi har tänkt oss att ha två lager papp, eftersom taket är i en utsatt miljö nära havet. Men har jag rätt i att allt det jag målade rött, grönt och lila är takpapp? Eller är det något annat? Och jag fattar inte om det inte kan komma in fukt mellan plåtbeslaget och väggen om man sätter plåten rakt på husfasaden.
Plåten slutar innanför panelen.
Klicka här för att svara