745 994 läst ·
2 895 svar
746k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Själva PIR-sensorn är den samma i båda.O olofh skrev:
MotionProtect Plus = PIR + mikrovåg, båda teknologierna måste detektera för att larm ska lösa ut. Bra till "tuffare" miljöer med saker som kan störa en vanlig PIR tex öppen spis, luftvärmepump, dåligt isolerade utrymmen där det kan dra m.m.
CombiProtect = PIR-sensor + akustisk glaskrossdetektorer. Dvs larmar på både rörelse och glaskross oberoende av varandra
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Går det få bättre pris på Ajax via Solar och företagsrabbat?
Vi har två katter som tamejf-n klättrar upp överallt i villan. T.ex. i köket som sitter ihop med vardagsrummet skulle jag vilja sätta upp ett volymskydd (istället för tio magnetkontakter), men som jag förstår på dig, Erik, så kommer katterna troligtvis lösa ut larmet när dessa klättrar upp på köksbordet eller köks-ön.Erik Hellgren skrev:
Den kan jag svara på som är gift med "crazy cat lady" och har 5st innekattar
Fick några falsklarm i början med en CombiProtect som tog diskbänken i köket. Tydligen ska katterna upp där så fort vi går hemifrån och det grejade den inte. Efter flytt av den detektorn har vi inte fått ett endaste falsklarm, trots att det totalt är 7 st MotionProtect/CombiProtect.
Ajax är på så vis driftsäkrare med katterna än Agility3-lammet som jag hade innan. Då var det nästan 1 larm/mån pga katterna (som då bara var 4 st) och med färre detektorer uppe.
Undviker man bara att ha detektorerna riktade mot saker som katterna hoppar upp/ned på. Så som köksbänkar, matbord, trappor etc är det riktigt driftsäkert
Samma sak för arbetsrummets volymskydd när de kliver upp på skrivborden.
Därför undrar jag om du har någon erfarenhet av MotionProtect Outdoor eller kanske ännu hellre MotionProtect Curtain? Speciellt den senare verkar ju vara precis det jag behöver eller?
Mvh/romerome
Har sneglat ett längre tag på ett Ajax men kan inte komma ifrån att det nånstans ändå är möjligt att störa ut det. Och även om det larmar för att det blivit utstört till min telefon så är det inget som i det fallet larmar på plats och reagerar jag inte omedelbart på detta är det troligtvis försent. En enkel lösning vore i min värld att sirenerna larmade vid tappad kontakt med hubben men ännu säkrare vore det med något liknande denna http://www.pki-electronic.com/products/jamming-systems/jammer-detector/ kopplad till en siren, dvs om någon drar igång en jammer i närheten så kan man trigga en siren. Har dock inte lyckats hitta någon återförsäljare för en motsvarande produkt.
Kanske är lite overkill men känns ändå rätt ovärt att lägga 15k på ett larm som går att störa ut med en liten sändare från någon asiatisk nätbutik för några hundralappar... med ovanstående lösning skulle man ha någon form av redundans på plats alla fall...
Har i dagsläget ett gammalt teletec kombilarm men är ute efter en modernare plattform, var först inne på neo men appen känns ju sådär... alternativet är ju nookbox men det känns också hopplöst omodernt. Vill ha ett skalskydd som i den mån det går (med vibrationsdetektorer/utomhuspir) triggar sirener/strålkastare för att hindra att ett inbrott fullbordas. Men även kunna övervaka detta system på ett bra sätt vilket jag i dagsläget inte kan...
Kanske är lite overkill men känns ändå rätt ovärt att lägga 15k på ett larm som går att störa ut med en liten sändare från någon asiatisk nätbutik för några hundralappar... med ovanstående lösning skulle man ha någon form av redundans på plats alla fall...
Har i dagsläget ett gammalt teletec kombilarm men är ute efter en modernare plattform, var först inne på neo men appen känns ju sådär... alternativet är ju nookbox men det känns också hopplöst omodernt. Vill ha ett skalskydd som i den mån det går (med vibrationsdetektorer/utomhuspir) triggar sirener/strålkastare för att hindra att ett inbrott fullbordas. Men även kunna övervaka detta system på ett bra sätt vilket jag i dagsläget inte kan...
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
15000:-? Då jäklar får du plocka ihop många delar! Så du tror att Verisure, Sector Alarm mfl är så mycket bättre?
Jag tänkte handla Ajax, men kommer hamna på 3-4000:-, skalskydd med dörrkontakter är totalt onödigt.
Och tror du nån lodis från öststaterna har störsändare? De går väl in ändå...
Jag tänkte handla Ajax, men kommer hamna på 3-4000:-, skalskydd med dörrkontakter är totalt onödigt.
Och tror du nån lodis från öststaterna har störsändare? De går väl in ändå...
Du har inte kollat på Vanderbilt SPC? Då kan du säkert även återanvända dina gamla trådade detektorer.L Liljeros skrev:Har sneglat ett längre tag på ett Ajax men kan inte komma ifrån att det nånstans ändå är möjligt att störa ut det. Och även om det larmar för att det blivit utstört till min telefon så är det inget som i det fallet larmar på plats och reagerar jag inte omedelbart på detta är det troligtvis försent. En enkel lösning vore i min värld att sirenerna larmade vid tappad kontakt med hubben men ännu säkrare vore det med något liknande denna [länk] kopplad till en siren, dvs om någon drar igång en jammer i närheten så kan man trigga en siren. Har dock inte lyckats hitta någon återförsäljare för en motsvarande produkt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Hur få prylar tänker du dig?H Husqvarna220Ac skrev:
Jag har hamnat runt ~24 när jag räknat till vårt hus. Då tänker jag mig ändå glaskrossensorer som täcker in flera fönster osv.
-tror verkligen inte verisure eller dylikt är bättre, därför jag kör på mitt gamla larm än så länge, skulle aldrig betala 3-400 i månaden för något paketlarmH Husqvarna220Ac skrev:
-har 4 dörrar som behöver magnetkontakt och behöver 3 PIR för att täcka huset på ett bra sätt, lite andra extratillbehör så är det runt 15k
-är bosatt där det är väldigt mycket inbrott, troligtvis från utländska ligor på turné som uppträder ganska organiserat. Är inte rymdfysik att använda en jammer, är ju inte den lokala pundaren som använder detta...
Jag behöver 5 magnetkontakter samt 3 PIR för att täcka merparten av vårat hus (radhus på 120m2) har laminerat glas i hela markplan samt bara fasta fönster. Sen har jag räknat med nån koddosa och lite 230v/24v styrdon så typ 15k...richardtenggren skrev:
Gör så. Tror inte du kommer bli besviken. Appen är en av de bästa, de har precis kommit med en helt ny serie trådlösa enheter och du kan enkelt integrera larmet med ett hemautomationssystem.L Liljeros skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Känns litet overkill med både dörrkontakter och rörelsedäckare, måste vara otroligt många delar för att komma upp i 15-24’.