M garpen0 skrev:
Yes, blir en hög och oändlig avbetalningsplan för vadå? Lite utrustning som inte ens byts ut. Men testa ett år kan jag tänka mig för att ta del av deras expertis. Men får se vad jag väljer. Målet är att äga och Ajax känns bäst.
Man ska väl inte underskatta deras teknikers kunskap men jag ger inte mycket för deras säljare tyvärr.
 
M mattias_sjogren skrev:
Har precis investerat i ett Ajax larm och att koppla det till Home Assistant via SIA gick väldigt lätt. Är det någon som vet om man även kan koppla larmet till en larmcentral (de som finns under "säkerhetsföretag") eller om man måste välja antingen SIA mot Home Assistant eller koppla till ett säkerhetsföretag?

Kan för övrigt tipsa om att Netmore 5års kontantkort finns lite billigare på Loh Electronics (249kr) än hos larmföretagen.
Jag kör kopplat mot Säkerhetsföretag och min home assistant.
Säkerhetsföretaget använder ett annat protokoll än SIA som home assistant använder.
 
M garpen0 skrev:
Vilken bra tråd! Massa nyttig info för ny blivande husägare. Har dessa alternativ
1. Ajax
2. Arlo
3. Verisure
4. Sector Alarm



De två sista traditionella kan bli intressant att testa i ett år eller två för att jag är så okunnig nu i början med placering och vad mitt behov är egentligen mer än att jag vill ha övervakning på min tomt och inne i huset. Förutsatt att jag får en låg avgift I början på max 300 kr/månad första året och 0 kr startavgift. Absolut inte värt 500 kr/månad som verkar vara deras ordinarie pris.
missa inte securitas Home,
Typ 320krmånaden
 
  • Gilla
Maverick-ick
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Jag kör kopplat mot Säkerhetsföretag och min home assistant.
Säkerhetsföretaget använder ett annat protokoll än SIA som home assistant använder.
Vilken använder du? Kör själv Tempest och är nöjd
 
Du kan få samma service som du får av Verisure och Sector om du kontaktar exempelvis Safeland. Då får du också ett larm som inte är låst till en larmcentral utan du kan välja fritt om och vart du vill ansluta ditt larm.

M garpen0 skrev:
Vilken bra tråd! Massa nyttig info för ny blivande husägare. Har dessa alternativ
1. Ajax
2. Arlo
3. Verisure
4. Sector Alarm

De två sista traditionella kan bli intressant att testa i ett år eller två för att jag är så okunnig nu i början med placering och vad mitt behov är egentligen mer än att jag vill ha övervakning på min tomt och inne i huset. Förutsatt att jag får en låg avgift I början på max 300 kr/månad första året och 0 kr startavgift. Absolut inte värt 500 kr/månad som verkar vara deras ordinarie pris.
 
  • Gilla
Maverick-ick
  • Laddar…
M garpen0 skrev:
Vilken bra tråd! Massa nyttig info för ny blivande husägare. Har dessa alternativ
1. Ajax
2. Arlo
3. Verisure
4. Sector Alarm

De två sista traditionella kan bli intressant att testa i ett år eller två för att jag är så okunnig nu i början med placering och vad mitt behov är egentligen mer än att jag vill ha övervakning på min tomt och inne i huset. Förutsatt att jag får en låg avgift I början på max 300 kr/månad första året och 0 kr startavgift. Absolut inte värt 500 kr/månad som verkar vara deras ordinarie pris.
Har haft ett egenmonterat DSC "proffslarm" i +10 år men nu bytt till Ajax.
Det är en fröjd att installera och du kan börja lite smått och flytta sensorer om inte första placeringen funkar bra och sen bygger du ut.
Skulle 7 dagar i veckan välja ett Ajax före Versiure eller Sector, ingen tvekan alls.
Sen är det ett nytt system och man måste vänja sig att saker å ting funkar lite annorlunda.

Nyttja även Designlarms kostnadsfria larmplanering https://designlarm.se/larmplanering-larmritning/?slider

Jag köpte från Designlarm, snabb och bra support .
 
  • Gilla
Maverick-ick
  • Laddar…
Rabattkod Mars25 hos Safe Land ger 25% på Ajax produkter till och med 31/3. Får hela mitt paket för 15k. Inga små pengar för ett larm.. Blir ca 400 kr/månad i 3 år.
Funderar på Ajax FireProtect 2 eller 1an. Den nya ser bulkig ut men fördel att man slipper damma av den och inga insekter åker in som i den första, vad jag läste när Designlarm jämförde de båda.
 
M garpen0 skrev:
Rabattkod Mars25 hos Safe Land ger 25% på Ajax produkter till och med 31/3. Får hela mitt paket för 15k. Inga små pengar för ett larm.. Blir ca 400 kr/månad i 3 år.
Funderar på Ajax FireProtect 2 eller 1an. Den nya ser bulkig ut men fördel att man slipper damma av den och inga insekter åker in som i den första, vad jag läste när Designlarm jämförde de båda.

Fireprotect2 hoppas jag kommer till Sverige i april , safe land trodde om någon månad.

Tänkte avvakta , dels för jag köper del för del just nu pga ekonomi, men också för att 2an får mer intressanta finesser, CO2 och luftkvalitet kanske irre är så viktigt nu, men kan ju bli.
 
  • Gilla
Maverick-ick och 1 till
  • Laddar…
M garpen0 skrev:
Rabattkod Mars25 hos Safe Land ger 25% på Ajax produkter till och med 31/3. Får hela mitt paket för 15k. Inga små pengar för ett larm.. Blir ca 400 kr/månad i 3 år.
Funderar på Ajax FireProtect 2 eller 1an. Den nya ser bulkig ut men fördel att man slipper damma av den och inga insekter åker in som i den första, vad jag läste när Designlarm jämförde de båda.
Jag köpte det mesta via Velltra.se Betalade tex. 3700:- för hub 2 plus, ordinarie pris.
 
  • Gilla
Drune
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Jag kör kopplat mot Säkerhetsföretag och min home assistant.
Säkerhetsföretaget använder ett annat protokoll än SIA som home assistant använder.
Intressant!
Berätta gärna mer!
 
Vad tycker ni om Ajax utomhussirenen i ett tätbyggt villaområde med radhus och kedjehus, är den överflödig? Kedjehus och radhus andra sidan vägen mot vårt hus.
Funderar också på dörrsensor till vårt oisolerade förråd som är på baksidan av huset. Om någon bryter upp den dörren och kanske tar våra cyklar så kan det vara bra att få notis om det.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J
M garpen0 skrev:
Vad tycker ni om Ajax utomhussirenen i ett tätbyggt villaområde med radhus och kedjehus, är den överflödig? Kedjehus och radhus andra sidan vägen mot vårt hus.
Funderar också på dörrsensor till vårt oisolerade förråd som är på baksidan av huset. Om någon bryter upp den dörren och kanske tar våra cyklar så kan det vara bra att få notis om det.
Mitt absolut viktigaste argument för utomhussiren är att grannarna ska titta ut och upptäcka att det brinner.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M mattias_sjogren skrev:
Intressant!
Berätta gärna mer!
I appen väljer du ett säkerhetsföretag och ansöker. Säkerhetsföretaget kommunicerar med larmet genom ajax eget protokoll.

För home assistent använder jag integration SIA alarm , som använder sia protokollet. Skulle man välja en larmcentral som kör sia så vet jag inte hur det funkar.
 
M garpen0 skrev:
Vad tycker ni om Ajax utomhussirenen i ett tätbyggt villaområde med radhus och kedjehus, är den överflödig? Kedjehus och radhus andra sidan vägen mot vårt hus.
Funderar också på dörrsensor till vårt oisolerade förråd som är på baksidan av huset. Om någon bryter upp den dörren och kanske tar våra cyklar så kan det vara bra att få notis om det.
Jag kör hellre utesiren om jag måste välja, låter högre och drar direkt till sig uppmärksamhet från grannarna. Svårt att sabotera om man monterar högt. Inomhussiren är bara sätta kofoten i så blir det tyst.

Jag har både.
 
  • Gilla
Maverick-ick och 1 till
  • Laddar…
Läser att vissa, inte alla, har problem med att FireProtect larmar av misstag. Skrivits i här i tråden av några, på avforum, ajax Youtube hur man rengör osv. Kan vara av damm eller en liten insekt. Tydligen har FireProtect 2 åtgärdat detta men den finns i ett väldigt litet lager i butikerna. Hoppas Ajax kan skicka ut fler FireProtect 2 inom kort.
Även om den ser bulkigare ut än första så vill jag verkligen inte vakna upp av falsklarm med två små barn. Ska se om jag kan köpa FireProtect 2 istället när jag har bestämt mig för att klicka hem hela paketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.