755 407 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Det finns en inställning för just ”övervakning”, men om du har magnetkontakter ”plus” och fönster som vippar uppåt och som kan ställas delvis öppna, så aktiverar du lutning istället.J Joe Bräck skrev:
Da kan du lämna fönstren delvis öppna och kontakten reagerar på rörelse.
Obs, själva kontakten monteras på på den rörliga delen av fönstret.
hittar ingen sådan inställning. Inte kan det väl bara gälla plus?K Klp65 skrev:Det finns en inställning för just ”övervakning”, men om du har magnetkontakter ”plus” och fönster som vippar uppåt och som kan ställas delvis öppna, så aktiverar du lutning istället.
Da kan du lämna fönstren delvis öppna och kontakten reagerar på rörelse.
Obs, själva kontakten monteras på på den rörliga delen av fönstret.
J Joe Bräck skrev:
Jo, Stöt och Tilt finns bara på PLUSJ Joe Bräck skrev:
Sätter man PLUS enheten på fönstret så fungerar dessa utmärkt även vid öppet fönster.
Här har du inställningarna för vanliga DoorProtect och DoorProtectPlus
Angående Larma på när någon dörr/fönster är öppen.
Kolla Användarhanboken i appen (längst ner) och sök efter System Integrity så hittar du följande…
Jag använder det inte, sägs att det drar mer batteri…
Alla mina enheter ligger fortfarande på 100% efter srygt 1 år.
DoorProtect på mina dörrar och DoorProtectPlus på alla fönster, MotionProtectPlus i källaren och på den inglasade altanen, Nest Protect brandvarnare samt ArloPro både inne och ute.
Lite blandad kompott men fungerar bra tillsammans
Kolla Användarhanboken i appen (längst ner) och sök efter System Integrity så hittar du följande…
Jag använder det inte, sägs att det drar mer batteri…
Alla mina enheter ligger fortfarande på 100% efter srygt 1 år.
DoorProtect på mina dörrar och DoorProtectPlus på alla fönster, MotionProtectPlus i källaren och på den inglasade altanen, Nest Protect brandvarnare samt ArloPro både inne och ute.
Lite blandad kompott men fungerar bra tillsammans
Om du använder system integrity så kan du välja om du ska kunna overrida och larma på även om någon sektion är öppen eller om det inte ska vara tillåtet.J Joe Bräck skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det är en sak jag blir tokig på!
Om jag larmar på helt, går hemifrån och sedan kommer tillbaka, så piper det från högtalaren att larmet är aktivt i samband med att man öppnar ytterdörren. Detta är bra.
Om jag däremot slår på nattläget (varför heter det inte "skalskydd"?!), som vi ofta gör eftersom vi har en stor hund hemma, så piper det INTE när man kommer hem och låser upp dörren. Det innebär att det händer att det glömmer larmas av, och efter 40 sekunder så går larmet istället igång... Superirriterande!
Har meckat med lite olika varianter, men det närmaste jag har kommit är att det också piper när man slår på nattläget via fjärrkontrollen, vilket man ju gör när man vill sova. Och då vill man jag inte ha en pipande varning om att larmet nu är aktiverat...
Alltså:
- Gå hemifrån, aktivera nattläge, inget pip. Bra.
- Kommer hem, öppnar ytterdörren, inget pip. Dåligt.
Finns det någon vettig lösning?
Om jag larmar på helt, går hemifrån och sedan kommer tillbaka, så piper det från högtalaren att larmet är aktivt i samband med att man öppnar ytterdörren. Detta är bra.
Om jag däremot slår på nattläget (varför heter det inte "skalskydd"?!), som vi ofta gör eftersom vi har en stor hund hemma, så piper det INTE när man kommer hem och låser upp dörren. Det innebär att det händer att det glömmer larmas av, och efter 40 sekunder så går larmet istället igång... Superirriterande!
Har meckat med lite olika varianter, men det närmaste jag har kommit är att det också piper när man slår på nattläget via fjärrkontrollen, vilket man ju gör när man vill sova. Och då vill man jag inte ha en pipande varning om att larmet nu är aktiverat...
Alltså:
- Gå hemifrån, aktivera nattläge, inget pip. Bra.
- Kommer hem, öppnar ytterdörren, inget pip. Dåligt.
Finns det någon vettig lösning?
Du behöver göra inställningar i både Dörrkontakten och i Sirenen
Med dessa får jag bara ett kort pip när jag aktiverar nattläget och 20s fördröjning när dörren öppnas
Med dessa får jag bara ett kort pip när jag aktiverar nattläget och 20s fördröjning när dörren öppnas
Min Hub 2 har helt plötsligt tappat anslutning via GSM. Det hände när jag satt i soffan så inte i samband med att jag ändrade något eller liknande. Har varit så ett par dygn. Signalstyrkan är bra men ingen uppkoppling, operatören Netmore som kontantkortet kommer ifrån bekräftar att det finns gott om pengar på kortet
Någon som varit med om något liknande?
Någon som varit med om något liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Mitt har också dött, dock vet jag inte var jag har kortet med kortuppgifterna, så har bytt ut det till ett annat så länge. Men första tanken var att det var slut.F fredrik1234 skrev:Min Hub 2 har helt plötsligt tappat anslutning via GSM. Det hände när jag satt i soffan så inte i samband med att jag ändrade något eller liknande. Har varit så ett par dygn. Signalstyrkan är bra men ingen uppkoppling, operatören Netmore som kontantkortet kommer ifrån bekräftar att det finns gott om pengar på kortet
Någon som varit med om något liknande?
[bild]






