Vi har en Ajax brandvarnare som vi får ett meddelande på ”smoke detector cleaning needed” och det piper var 90 sec. Den är ca 1 år gammal, vi har provat att damma av den byta batterier osv men ingen skillnad. Någon som har något förslag på vad vi kan prova mer?

E etompau skrev:
Det är nog en bra grej att larma elskåpet, dock är en svag punkt i elanläggningen vanliga eluttag utomhus. Det är en enkel sak att slå ut hela strömförsörjningen genom att trigga jordfelsbrytaren i ett eluttag.
Jag har tänkt i banorna om att larma fasadmätarskåpet. Om jag köper ett eget system har min tanke varit nästan så, men mer exakt att ta en door protect och sätta inne (gissar att de inte är byggda för utomhusklimat) och så borra från elskåpet och dra in en tråd och haka på den, samt epoxylimma ett tungelement och en magnet i skåpet. Tänkte att det blir vattentätt och köldtåligt.
Men att trigga JFB i ett utomhusuttag är ju inte så svårt...och då dyker ju allt utan att fasadmätarskåpet öppnas.
Men att plocka på för många sensorer, dyra nätverkskameror och dessutom UPS:er på allt så börjar det vara risk att larmanläggningen blir det mest värdefulla i huset...då kanske man måste installera larmet med envägsskruv så att det inte blir stulet :thinking: Även om det är ett krångel och otrevligt med inbrott så känns det som att vi har ju inga direkta saker som vid snabb affär inbringar några större värden som vi behöver skydda...en inbrottstjuv skulle nog bli rätt besviken hos oss... Men ändå vill man ju inte ha inbrott, men jag ska nog bromsa rätt långt innan det blir UPS:er och så mycket leksaker...

Det med Jfb va nytt för mig eftersom jag plannerar att larma elskåpet (redan satt upp en dekal :rofl:) men efter att läst detta funderar jag på om man kanske skulle sätta en separat jfb på utomhusbdlysning & uttag. Då kommer man ju runt det problemet och samtidigt får en lite mer driftsäker elanläggning... :thinking:

hsd
Det är alltid fördel med separat jfb för utomhus uttag och utebelysning eftersom väder och vind påverkar material negativt ,mekanisk nötning , fuktinsläpp , uvljuset vittrar plasten

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Att strömmen går behöver väl inte betyda något problem i praktiken. Centralenheten har batteriback-up, och en andra signalväg via mobilnätet. Problem lär väl först uppstå efter x antal timmar, när batterierna är slut, men innan dess bör ett tekniskt larm redan har gått iväg.

E etompau skrev:
Att strömmen går behöver väl inte betyda något problem i praktiken. Centralenheten har batteriback-up, och en andra signalväg via mobilnätet. Problem lär väl först uppstå efter x antal timmar, när batterierna är slut, men innan dess bör ett tekniskt larm redan har gått iväg.
Vad jag har hört är att det ska vara tämligen enkelt att med ganska lättillgänglig utrustning störa mobiluppkopplingen. Därför hade jag tänkt larma mätarskåpet, för jag tänkte att om jag vore buse hade jag öppnat skåpet och förvissat mig om att jag kunde stänga av strömmen samtidigt som jag slog igång störning. Då hade sensor på mätarskåpet kunnat luras och få iväg ett larm innan buset hann reagera. Men jag hade inte tänkt på hur lätt det är att bryta strömmen via JFB.

J johfo skrev:
Vad jag har hört är att det ska vara tämligen enkelt att med ganska lättillgänglig utrustning störa mobiluppkopplingen. Därför hade jag tänkt larma mätarskåpet, för jag tänkte att om jag vore buse hade jag öppnat skåpet och förvissat mig om att jag kunde stänga av strömmen samtidigt som jag slog igång störning. Då hade sensor på mätarskåpet kunnat luras och få iväg ett larm innan buset hann reagera. Men jag hade inte tänkt på hur lätt det är att bryta strömmen via JFB.
Är väl mer en eldiskussion, men jag rekommenderar verkligen alla att ha en separat jfb för utomhuselen och då är det inte risken för tjuvar jag tänker på främst. Inte kul att kyl/frys stannar pga någon pryl eller uttag ute dragit jfb

Ajax skickar för övrigt meddelande direkt om den blir strömlös, men det har ni nog koll på

Kort summering efter att ha installerat Ajax - för er som går i köpartankar. Köpte allt av Säkerhetsbyggarna som varit otroligt hjälpsamma (Erik är väldigt aktiv här). Snabb leverans, inga problem.

Systemet är otroligt lätt att installera - verkligen otroligt. Det svåraste var att passa in magnetkontakterna så det ser snyggt ut... Jag vart inte helt nöjd med hur det blev men det funkar så det får vara tillräckligt bra helt enkelt :-).

För övrigt; installera hub, lägga till sensorer m.m. gick hur snabbt och enkelt som helst.

Det som tar längst tid är att skruva upp alla sensorer! Om rörelsesensor ska sitta i ett hörn var det lite pilligt - plattan som sitter i väggen (som man sätter fast sensorn på) blir lätt skev. Jag satte 4 skruv i ett hörne först men övergav det och satte endast 2 mot ena väggen. Den lär ju knappast ramla ner...! Använde 3,9x35 gipsskruv (Essve) med krysspår och de funkar fint förutom att skruvskallarna blir för stora så då kan man inte få på sensorerna på plattan. Fick gå på en med mindre Torx-skalle istället och då inga problem.

Summering så är det hur lätt som helst att installera det. Inställningar i appen är lätta att förstå sig på.

Köpte även en keypad men den är sådär eftersom man inte ser att man skriver in en kod direkt (det piper bara) så det är lätt att göra fel. Lär använda appen till 99 % för att larma av åtminstone (larma på kan man ställa in så man inte behöver slå kod på keypad).

Det var någon som klagat på att inomhussirén hade låg volym - men jag tycker den pep på rätt bra!

Går att koppla LED till den som blinkar när larmet är aktiverat - vilket jag kommer göra så man inte missar det på morgonen när vi har nattläget aktiverat. Det ingår en sladd som bara är att koppla in i sirén - men jag vet inte om jag såg fel men jag tror den sladden låg i samma kartong som huben? Höll på att slänga den :-).

• Gilla
fireon
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Kort summering efter att ha installerat Ajax - för er som går i köpartankar. Köpte allt av Säkerhetsbyggarna som varit otroligt hjälpsamma (Erik är väldigt aktiv här). Snabb leverans, inga problem.

Systemet är otroligt lätt att installera - verkligen otroligt. Det svåraste var att passa in magnetkontakterna så det ser snyggt ut... Jag vart inte helt nöjd med hur det blev men det funkar så det får vara tillräckligt bra helt enkelt :).

För övrigt; installera hub, lägga till sensorer m.m. gick hur snabbt och enkelt som helst.

Det som tar längst tid är att skruva upp alla sensorer! Om rörelsesensor ska sitta i ett hörn var det lite pilligt - plattan som sitter i väggen (som man sätter fast sensorn på) blir lätt skev. Jag satte 4 skruv i ett hörne först men övergav det och satte endast 2 mot ena väggen. Den lär ju knappast ramla ner...! Använde 3,9x35 gipsskruv (Essve) med krysspår och de funkar fint förutom att skruvskallarna blir för stora så då kan man inte få på sensorerna på plattan. Fick gå på en med mindre Torx-skalle istället och då inga problem.

Summering så är det hur lätt som helst att installera det. Inställningar i appen är lätta att förstå sig på.

Köpte även en keypad men den är sådär eftersom man inte ser att man skriver in en kod direkt (det piper bara) så det är lätt att göra fel. Lär använda appen till 99 % för att larma av åtminstone (larma på kan man ställa in så man inte behöver slå kod på keypad).

Det var någon som klagat på att inomhussirén hade låg volym - men jag tycker den pep på rätt bra!

Går att koppla LED till den som blinkar när larmet är aktiverat - vilket jag kommer göra så man inte missar det på morgonen när vi har nattläget aktiverat. Det ingår en sladd som bara är att koppla in i sirén - men jag vet inte om jag såg fel men jag tror den sladden låg i samma kartong som huben? Höll på att slänga den :).
Har du länk till en lämplig LED som går att koppla till inomhussirenen?

Om man bara har StreetSiren (utomhus) och alltså ingen inomhussiren, kan man då ändå få den att pipa under några sekunder när man kommer hem så man vet om larmet är på?

• Skärmdump av enhetens status för en larmsiren i en app som visar temperatur, signalstyrka, anslutningsstatus och batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Ajax-larmsirens inställningsmeny med statusindikatorer och alternativ.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en teknisk manual som listar parametrar och värden för säkerhetsenhetens funktioner, såsom temperatur och alarmsignalstyrka.
    Skapa konto
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Nu har jag också skaffat larmet!

Jag köpte nya HUB+ startpaketet samt en StreetSiren. Verkligen superenkelt att konfigurera och appen är hur användarvänlig som helst. Blev lite osäker på om jag ställt in vår Motion Protect korrekt. Men när jag "råkat" larma på och frun låste upp ytterdörren så pep det så bägge fick en smärre hjärtattack så kunde jag gott konstatera att allting verkar fungera.

Nu ska det bara köpas till en massa :)

Skrev till Ajax och undrade vad statusen är kring IFTTT, svaret nedan:

Hello! This project is on hold now, because we are going to release rank of new devices and Relay/WallSwitch scenarios. We will get back to this project as soon as possible

Skönt att det fortfarande planeras för detta även om det blivit lite försenat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.