755 197 läst ·
2 921 svar
755k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Tack för svaret. Med andra ord bör detta gå att lösa med Ajax egen smartplug som ska släppas? Alltså att pluggen aktiveras/avaktiveras ihop med larmet och på så sätt startar och stänger av kameran.andr.ljung skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Ja, eller Ajax Wallswitch som redan finns om man vill ha en inbyggd lösning.A AndreasJ88 skrev:
Jäklar vad lång tråden hinner bli mellan gångerna jag läser den.
Hittar inte nu, men visst har det varit på tal om rörelsedeckare med kamera från ajax?
Finns det några uppgifter på när den släpps och vad den kommer kosta?
Vill inte köpa massa rörelsedeckare nu om den snart ska lanseras med vettigt pris.
Angående huben, är det något mer väsentligt som skiljer mellan plus och den vanliga?
Börjar bli aktuellt nu. Ska tapetsera/måla utrymmena där siren, panel m.m. från det befintliga larmet är monterat nu i sommar, och inte så sugen på att sätta upp det igen.
Hittar inte nu, men visst har det varit på tal om rörelsedeckare med kamera från ajax?
Vill inte köpa massa rörelsedeckare nu om den snart ska lanseras med vettigt pris.
Angående huben, är det något mer väsentligt som skiljer mellan plus och den vanliga?
Börjar bli aktuellt nu. Ska tapetsera/måla utrymmena där siren, panel m.m. från det befintliga larmet är monterat nu i sommar, och inte så sugen på att sätta upp det igen.
Du tänker på Ajax MotionCam. Den är planerad att släppas Q2 2019 men vet ej om det är några förseningar eller liknande. Om jag har förstått det rätt är det dock inte en kamera som spelar in rörlig bild utan den ska endast ta stillbilder om det är så att något löser ut larmet, men jag kan ha fel.J JeLö skrev:Jäklar vad lång tråden hinner bli mellan gångerna jag läser den.
Den har jag inte hittat när jag läst om Ajax. Är det motsvarande andras CAM-PIR, eller är det en separat kamera?A AndreasJ88 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ryktet går att det kommer en ny hub just för denna pir med kamera i höst. De som finns nu är det nått som gör att de har problem. Riktigt tråkigt isf eftersom man nyss köpt.A AndreasJ88 skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Verkar så, men inget jag gråter över.Mattias_Jo1 skrev:
Lågupplösta stillbilder kan Verisure o Sector hålla på med
Har full-HD o uppåt på Dahua o Hik -kameror istället för 4 VGA-bilder
Jag läste lite om kameror som stöder RTSP och funkar med Ajax.Erik Hellgren skrev:
Såna går väl inte på batterier? Eller finns det? Kräver det inte rätt stora batterier i så fall, eftersom de är aktiva hela tiden?
Dahua fattade jag det som att de var så i alla fall. Hik har jag inte hunnit läsa om.
Vad händer om buset öppnar fasadmätarskåper och stänger av strömmen innan de går in...?
Kräver inte det mer tekniskt kunnande/tid för att få det till att lira ihop?Erik Hellgren skrev:
Anledningen till att jag vill ha kamera är för att jag är skeptisk till hur husdjusrsäkra rörelsedeckarna är. Vill kunna se på bild om det är hunden som aktiverat larmet innan väktare skickas.
Idag har vi löst det så att vi har en del av källaren olarmad där hunden är de få gånger han är hemma själv, men då måste vi gå via källaren när vi ska larma vilket vi vill slippa.
Anledningen till att jag vill byta larm är för att jag efter 3år gett upp med att försöka få kompletterat med en extra knappsats av den lokala firma som en gång i tiden installerat larmet.
Vill ha ett larm som jag helst enkelt kan installera själv utan att lägga för mycket tid på det, samt kunna konfigurera och komplettera själv när det väl är installerat.
Tycker det är en estetisk fråga också, vill definitivt inte ha rörelsedetektor + separat kamera utan en integrerad, diskret, lösning.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Jag kör främst trådade kameror som PoE matas. PoE-switchen går via en liten UPS så de kamerorna klarar en hyffsad stund även vid strömavbrott.J johfo skrev:Jag läste lite om kameror som stöder RTSP och funkar med Ajax.
Såna går väl inte på batterier? Eller finns det? Kräver det inte rätt stora batterier i så fall, eftersom de är aktiva hela tiden?
Dahua fattade jag det som att de var så i alla fall. Hik har jag inte hunnit läsa om.
Vad händer om buset öppnar fasadmätarskåper och stänger av strömmen innan de går in...?
Har en wifi-kamera där jag satt en liten 12V-"UPS" (finns på ebay, Ali mfl) så även den ska klara sig en liten stund (4-8h beroende på om IR i kameran är igång eller inte)
Har man utvändigt elskåp brukar jag rekommendera att även larma det.
Antingen med en egen DoorProtect eller om skåpet sitter nära en dörr, dra en trådad magnet till den externa ingången på dörrens DoorProtect.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har du wi-fi kameran inomhus då? Kan du länka till den du använder samt ups ?Erik Hellgren skrev:
Jag kör främst trådade kameror som PoE matas. PoE-switchen går via en liten UPS så de kamerorna klarar en hyffsad stund även vid strömavbrott.
Har en wifi-kamera där jag satt en liten 12V-"UPS" (finns på ebay, Ali mfl) så även den ska klara sig en liten stund (4-8h beroende på om IR i kameran är igång eller inte)
Antingen med en egen DoorProtect eller om skåpet sitter nära en dörr, dra en trådad magnet till den externa ingången på dörrens DoorProtect.
Erik Hellgren skrev:
Jag kör främst trådade kameror som PoE matas. PoE-switchen går via en liten UPS så de kamerorna klarar en hyffsad stund även vid strömavbrott.
Det är nog en bra grej att larma elskåpet, dock är en svag punkt i elanläggningen vanliga eluttag utomhus. Det är en enkel sak att slå ut hela strömförsörjningen genom att trigga jordfelsbrytaren i ett eluttag.