Tycker detta är intressant. Jag har både luftvärmepump och en gammal kamin på sutterängplan i villan. Jag upplever precis som många beskriver som ett lock i trappan upp där värmen inte stiger. Jag vet inte om jag vill lägga ut 1500-2000 kr på en fläkt dock. Tror ni att det hjälper något att enbart montera ett rör utan fläkt jämte kaminröret så luften kan cirkulera naturligt mellan våningarna?

Det lär ju ramla ner kall luft, men jag skulle inte göra det för:
1) det krävs ett undertryck för att varm luft ska röra sig upp, endast ett hål lär inte skapa sånt kraftigt undertryck som krävs för att bryta köldbryggan.

2) det blir även en ljudkanal till övervåningen. Sätter du ljuddämpade i den utan fläkt blir den naturliga flödet mkt litet

P Pligg85 skrev:
Klart det funkar.

Gjorde hål i förra huset med 110mm rör emellan och 12v datorfläkt driven av 9v transformator.

Hade allt liggandes hemma och det vart en jäkla skillnad. Bara hålsågen gick igenom så var det ett naturligt flöde direkt som man inte trodde.

Edit: Det var genom våningarna och vi tryckte ner luften vilket också var det naturliga flödet.
Ventilerade bort all co2 som var skyhög innan i sovrummet och vilket var den största anledningen efter att man satt ut mätare och såg hur högt det kunde bli när det inte var läge att ha fönsterna öppna.

Har själv redan köpt en airmove 2.0, såg att fläkten som ingår är en noctua NF-P14-r. Funderade på att byta ut den mot en
NF-A14 PWM 140 mm. Tystare och flyttar mer luft. Vad kör du med för fläkt?

I idk56 skrev:
Har själv redan köpt en airmove 2.0, såg att fläkten som ingår är en noctua NF-P14-r. Funderade på att byta ut den mot en
NF-A14 PWM 140 mm. Tystare och flyttar mer luft. Vad kör du med för fläkt?
Oj. Bra fråga. Vill minnas det var noctua jag körde också till slut. Den satt 1 meter bredvid sängen så den skulle vara tyst. Gjorde faktiskt en uppgradering efter den första började låta illa och tillverkade en adapter och dosa så slutgiltiga lösningen blev 2st 120mm som var de tystaste som fanns i butiken

Någon som har testat att byta ut fläkten i airmove 2.0? Ser att det finns en tystare effektivare fläkt (Noctua NF-A14-PWM).
Den som sitter i från fabrik är en Noctua NF-p14r.

Någon som har testat att driva sin fläkt med en Plejd Led-10?

Hur bör Airmove 2.0 placeras i förhållande till friskluftventiler?

M mutumutunga skrev:
Hur bör Airmove 2.0 placeras i förhållande till friskluftventiler?
Svårt att svara på och alla hus har ju sina egenheter, grundvitsen är ju att flytta på varm luft tex om man värmer med en luftvärmepump och det kräver en massa funderingar kring helheten samt till/frånluft.

Här har du FAQ
https://airmove.se/fragor-och-svar

Sen har de även rådgivning.

Jag planerar att installera ett 125 mm rör i taket i vårt kök (välisolerat) som leder den varma luften från köket över vår (kalla vind) till den mest avlägsna punkten i rummet bredvid.
Den kalla luften ska sedan strömma tillbaka till köket via dörröppningen eller genom ventiler i dörren.

På takhöjd är det ofta runt 35 grader i köket. Det är ett litet kök med en 6,5 kW spis. Det angränsande rummet är 4x4 meter.

Är det någon som har gjort något liknande och tror ni att det skulle fungera?

Räkna med en betydande tempsänkning av luften genom röret, även om det är väl isolerat.

T
M Menno skrev:
Jag planerar att installera ett 125 mm rör i taket i vårt kök (välisolerat) som leder den varma luften från köket över vår (kalla vind) till den mest avlägsna punkten i rummet bredvid.
Den kalla luften ska sedan strömma tillbaka till köket via dörröppningen eller genom ventiler i dörren.

På takhöjd är det ofta runt 35 grader i köket. Det är ett litet kök med en 6,5 kW spis. Det angränsande rummet är 4x4 meter.

Är det någon som har gjort något liknande och tror ni att det skulle fungera?
Det finns ju en betydande risk att luften i köket är fuktig och "fet" och att det kommer att ge kondens i ett kallare utrymme samt feta beläggningar. Ni behöver nog också fundera på hur "sotning" rengöring av den kanalen ska göras.
En fläkt kommer att krävas för att flytta luften, den rör sig inte av sig själv.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Har ett Heru 100 S EC FTX i mitt hus. Värme med större täljstensugn mitt i enplanshuset som numer har öppen planlösning. Dörrar till sovrummen står oftast öppna numer.
Toadörrar lite på glänt.
Alla element avstängda, även i FTX.

Aldrig upplevt att det är kallt inomhus. Men det är klart, kallaste vinter ned mot 18 grader innan vi fått tänt i ugnen på morgonen. En - två timmar senare ca 22 grader i alla rum.

Alltså FTX tar till vara på värmen i husets frånluft och värmer upp tilluften. TFX verkningsgraden är just nu 85 %. Sen sjunker tempen ytterligare innan luften lämnar tilluftsventilerna i sovrummen och varfagsrum

Aldrig upplevt att filter i köksfläkt eller FTX kleggat igen. Steker inte fläsk hela dagarna.

Byter i FTX 2 ggr / år.

Filtren i köksfläkten körs i diskmaskinen, när behov finns.

T Testarn skrev:
Det finns ju en betydande risk att luften i köket är fuktig och "fet" och att det kommer att ge kondens i ett kallare utrymme samt feta beläggningar. Ni behöver nog också fundera på hur "sotning" rengöring av den kanalen ska göras.
En fläkt kommer att krävas för att flytta luften, den rör sig inte av sig själv.
En väggfläkt ovanför dörröppningen skulle vara den enkla lösningen. Men kommer den varma luften också 4 meter längre bort?

T
M Menno skrev:
En väggfläkt ovanför dörröppningen skulle vara den enkla lösningen. Men kommer den varma luften också 4 meter längre bort?
Är det inte bättre med en kanalfläkt? Den kommer att dra luften från köket och skicka ut den i sovrummet och då blir det ett övertryck i rummet och undertryck i köket som gör att luften flyttas från rum till kök.

Med ett vettigt filter som kan bytas/tvättas i någon ände av kanalen så hanterar man även fett.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.