C C_willy skrev:
Påslaget är delvis för att täcka upp entreprenörens hantering av fakturor på mtrl, samt att han faktiskt agerar bank åt kunden så länge han ligger ute med pengarna.
Men den primära anledningen är att han tar ansvaret för produkten.

Om exempelvis en vattenläcka uppstår efter en VVS entreprenad, så kan du åberopa garanti, oavsett om jobbet är felaktigt utfört eller om det är mtrl-fel.
Om du själv levererar mtrlet så tar du även över ansvaret för produkten.

Det ansvaret är inte gratis.
Har inte läst tråden, så kanske har du redan fått reaktioner på detta inlägg - men måste ändå skriva: du anser på riktigt att 1) jag (kunden) ska betala 1000% mer för att du kan gör fel? Skojar du? Då borde det rimligtvis belasta dig som entreprenör, alternativt ditt försäkringsbolag som kalkylerat och räknar på riskerna. 2) ska jag (kunden) betala 1000% mer för att det kan vara fel på materialet? Det borde ingå i tillverkarens marginaler att bekosta åtgärd.

Nä du, detta håller inte! Tänk om och tänk rätt

• Gilla
johel572
  • Laddar…
wildeside
Vi betalar 186kr exkl moms för 110X6m avloppsrör!
Känns som ett ok pris.

H
A Anders Lindqvist skrev:
Samtidigt är det ingen som gnäller att Elgiganten tar säg 9990kr för en tv ena veckan och nästa vecka 14999 för samma tv. Som de sedan köpt in från Samsung för 2999kr.
En kund är skitnöjd som tycker att tvn vart värd 14999 för den motsvarade hans förväntningar perfekt.
Den andra kunden är lite halvnöjd för det är lite dålig ljusstyrka i hans nya vita vardagsrum med jätte stora fönster. Men den var ju iaf nedsatt till 9990kr.
Och prisgaranti gäller ju. Hittar du billigare någon annanstans så betalar de mellanskillnaden. Enda kruxet är att det bara är Elgiganten som säljer just den modellbeteckningen. Mediamarkt beställde en annan modell av Samsung och den heter S på slutet och saknar kromlist under så den täcks inte av prisgaranti för den är ej samma modell...

Hela konsumentsamhället är uppbyggt på detta vis vi blir lurade hela tiden men det är bara hantverkare som får ta skiten... alltid
Tvärtom så har konsumentverket slagit ner på falska rabatter otaliga gånger inom detaljhandeln. Dessutom har konsumentverket börjat nysta i detta med hantverkarnas listpriser och en privatperson som vi läsa om för ett halvår sedan var uppe i tingsrätten pga en faktura som var saltad. Om jag minns rätt gjorde man upp i godo.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Nej. Som flera redan påpekat så är det inte alls samma sak. När jag köper en TV från elgiganten så gör jag just det, jag köper en TV. Jag kan kolla själv vad den kostar (och kostar hos andra) innan jag köper den. Så är det inte i fallet med hantverkare och deras grossister. Man visar upp ett pris för slutkunden som inte har något att göra med vad man faktiskt betalade själv för produkten. Det ekvivalenta, om vi nu ska ta elgiganten som ett exempel, är att jag säger att jag ska åka och köpa en TV från elgiganten åt dig och installera den i ditt vardagsrum. Du väljer modell och när jag skriver fakturan är priset på TVn något påhittat bruttopris som ingen betalar i verkligheten.
Det där är inte alls motsvarigheten.
Hantverkaren är i det här fallet, och i alla andra fall, återförsäljare av produkten. Precis som att Elgiganten är återförsäljare av teven.

I fallet med hantverkaren kan du jämföra priser på materialet (produkterna) som denne säljer till dig, precis som du kan jämföra TV-priser som Elgiganten säljer.

Låt säga att du på nätet hittar att ett vägguttag av viss typ kostar 90:- men du accepterar att hantverkaren tar 95:- för samma sorts vägguttag eftersom denne trots allt levererar uttaget hem till dig och byter ut det kostnadsfritt om det skulle gå sönder inom två år. Vad spelar det då för roll om hantverkaren betalar 70:- eller 35:- (exkl. moms) i inköp?

H
Kan vi inte starta en tävling som går ut på att kåra Sveriges mest saltade faktura (högsta listpris). Enligt branschens företrädare skall ju detta vara helt legio varför det inte borde finnas anledning dölja namnet på firman. Utifrån de starkaste bidragen i klassen "årets faktura" kan vi också kåra årets vinnare i klassen årets grossist" Jag skickar en värdecheck på tusen kronor hos Ahlsell till vinnaren (obs detta gäller alltså listpriskronor, inte riktiga pengar)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Trokadero och 9 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Hantverkaren är i det här fallet, och i alla andra fall, återförsäljare av produkten. Precis som att Elgiganten är återförsäljare av teven.

I fallet med hantverkaren kan du jämföra priser på materialet (produkterna) som denne säljer till dig, precis som du kan jämföra TV-priser som Elgiganten säljer.

Låt säga att du på nätet hittar att ett vägguttag av viss typ kostar 90:- men du accepterar att hantverkaren tar 95:- för samma sorts vägguttag eftersom denne trots allt levererar uttaget hem till dig och byter ut det kostnadsfritt om det skulle gå sönder inom två år. Vad spelar det då för roll om hantverkaren betalar 70:- eller 35:- (exkl. moms) i inköp?
Nja hantverkarna kör med det snacket hela tiden att dom byter kostnadsfritt bla bla bla
Men sen när något sen går sönder så skyller dom på grossisten eller kan komma om ett halvår.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
H
A Emil_K skrev:

Låt oss börja med många nog känner sig aningen lurade om hantverkaren påstår att han köpt uttaget för 300 kr men du får fantastiskt rabatt på 50% och betalar bara 150 kr. En del skulle kanske kalla det bedrägeri

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
wildeside
T twoody skrev:
Nja hantverkarna kör med det snacket hela tiden att dom byter kostnadsfritt bla bla bla
Men sen när något sen går sönder så skyller dom på grossisten eller kan komma om ett halvår.
Nu generaliserar du lite väl mycket!
Inte alla entreprenörer som gör så, har ett flertal entreprenörer som jag samarbetar med och aldrig haft några problem med att dom inte tar ansvar för utförda jobb.
Har iof varit noga med att välja ut vilka jag samarbetar med för att slippa problem.

tommib
A Emil_K skrev:
Skillnaden här är att hantverkaren kräver att få vara exklusiv återförsäljare. Hantverkaren tillför dessutom inget värde på något sätt i materielledet. Det hantverkaren tillför är kunskap om vad som ska köpas. Det betalar jag timtid för när hantverkaren är och handlar (och planerar mitt jobb). Om jag betalar för inköpsresan finns exakt inget motiv att lägga på något även på materielen, det är att ta betalt två gånger för samma tjänst.

A Emil_K skrev:
Nej, det kan man väldigt sällan. De allra flesta hantverkare mumlar något om var de handlar och hur mycket rabatt jag ska få på ett odefinierat pris, eller i värsta fall hur mycket påslag det blir på "inköpspris" utan att definiera detta. Det är absolut inte möjligt att jämföra innan man har fakturan i handen och då är det för sent.

A Emil_K skrev:
Här har vi det sedvanliga skitsnacket om garantier. Till att börja med går inte vägguttag sönder i en omfattning som kräver extensiva garantier. De som ändå gör det täcks vanligen av t.ex. ALEM09 dvs hantverkaren står för noll kronor risk. Det är inte heller de prisnivåerna som du nämner som gäller. Om det skulle vara det skulle jag ha relativt lite problem med det. Mitt problem uppstår när uttaget som kostar 90 kr kostar 180 kr, eller när FK kostar 10 kr/m eller mer.

• Gilla
Bästerortarn och 15 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
90 vs 95kr är ju inte vad detta handlar om, en sådan diff skulle nog ingen hänga upp sig på.

Snarare att du hittar eluttaget på Clas Olsson för 90:- och på din faktura kostar det 500:-, inkl hantverkarens "rabatt".

I övrigt måste jag säga att Ahlsells icke-svar var minst sagt icke-imponerande och det borde gå att ställa betydligt trixigare frågor till dom.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Har inte läst tråden, så kanske har du redan fått reaktioner på detta inlägg - men måste ändå skriva: du anser på riktigt att 1) jag (kunden) ska betala 1000% mer för att du kan gör fel? Skojar du? Då borde det rimligtvis belasta dig som entreprenör, alternativt ditt försäkringsbolag som kalkylerat och räknar på riskerna. 2) ska jag (kunden) betala 1000% mer för att det kan vara fel på materialet? Det borde ingå i tillverkarens marginaler att bekosta åtgärd.

Nä du, detta håller inte! Tänk om och tänk rätt
Nu vill jag ödmjukt reservera mig mot konsumentregler, då jag själv enbart arbetar mot företag. Och i det fallet inte bara tänker jag rätt, jag har rätt oavsett vad du tycker.

Hur du får fram 1000% förstår jag inte riktigt, då ett vanligt påslag ligger mellan 10-15% på mtrl.

Allting handlar om ansvarsfördelning, om hantverkaren bevisligen har gjort ett fel så skall han givetvis stå för det.
Men om du har levererat mtrlet så kan det uppstå konflikter där hantverkaren skyller på mtrlfel. Det kan bli ganska besvärliga tvister och svårigheter med bevisning då du på ena sidan har en mtrl producent som skyller ifrån sig att det är felmonterat etc. och på andra sidan har du entreprenören som hävdar mtrlfel.
I mitten står du med alla kostnader och kan omöjligt bevisa vem som har rätt och fel.

Du tycker att jag tänker fel, föreställ dig själv i entreprenörens kläder, du får ett tilldelat ett köksbord i byggsats av kund.
Veckan efter spricker bordet, i dina ögon är det självklart att kunden köpt ett måndagsex, men tillverkaren hävdar montagefel.
Är det då rimligt att du skall bekosta montage av ett nytt bord?
Om du inte tycker det, tror du ditt försäkringsbolag tycker att dom skall ta det?

Jag skulle säga att 10-15% är ganska billigt för att ta på sig det ansvaret.

wildeside
tommib tommib skrev:
Skillnaden här är att hantverkaren kräver att få vara exklusiv återförsäljare. Hantverkaren tillför dessutom inget värde på något sätt i materielledet. Det hantverkaren tillför är kunskap om vad som ska köpas. Det betalar jag timtid för när hantverkaren är och handlar (och planerar mitt jobb). Om jag betalar för inköpsresan finns exakt inget motiv att lägga på något även på materielen, det är att ta betalt två gånger för samma tjänst.

Nej, det kan man väldigt sällan. De allra flesta hantverkare mumlar något om var de handlar och hur mycket rabatt jag ska få på ett odefinierat pris, eller i värsta fall hur mycket påslag det blir på "inköpspris" utan att definiera detta. Det är absolut inte möjligt att jämföra innan man har fakturan i handen och då är det för sent.

Här har vi det sedvanliga skitsnacket om garantier. Till att börja med går inte vägguttag sönder i en omfattning som kräver extensiva garantier. De som ändå gör det täcks vanligen av t.ex. ALEM09 dvs hantverkaren står för noll kronor risk. Det är inte heller de prisnivåerna som du nämner som gäller. Om det skulle vara det skulle jag ha relativt lite problem med det. Mitt problem uppstår när uttaget som kostar 90 kr kostar 180 kr, eller när FK kostar 10 kr/m eller mer.

Fakturan betalar sig själv och bokförs utan kostnad?
Skriv för H***** ett kontrakt på jobbet så vet du vad du betalar för och hur mycke du kommer att få betala!!!!
Tur att det bara är vägguttag vi entreprenörer ger garanti på! och det byter ut sig själv utan att entreprenören behöver åka ut till kunden!

wildeside
Vi skriver alltid in att garanti på jobbet inte gäller om det är materialfel när kunden själv köpt materialet, vilket alltid leder till att vi står för materialinköp.

Fairlane
"Detta eftersom man vill uppnå fungerande rabattstrukturer vid volymaffärer. "

Hmm, frågans ursprung kommer ju från tråden som hänvisades till. Redan i inlägg 1 skriver TS att han fick 56% rabatt med ett nyregistrerat konto, utan att ha handlat en enda pryl...

Tyvärr har Ahlsell svarat med rappakalja, iofs helt enligt min förväntning.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vi skriver alltid in att garanti på jobbet inte gäller om det är materialfel när kunden själv köpt materialet, vilket alltid leder till att vi står för materialinköp.
Självklart och med all rätt. Varför skulle du ta på dig ansvar (gratis dessutom) för något du inte kan råda över.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.