harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tror ni Bilbolaget/Volvo skulle säga om jag ville veta var de köpte plåten och vad den kostade?
Jag behöver inte veta leverantörens inköpspris, om det inte är en del av mitt avtal (t ex inköpspris+20%), men jag vill kunna kontrollera prisets rimlighet. Ahlsells listpris -20% är inte transparent, eftersom jag som konsument inte kan se deras priser

Tar vi bilverkstan som exempel, får jag alltid uppgifter om priser till delar i förväg. Ibland ber jag honom att kolla priset för begagnade delar och en gång föreslog jag att jag skulle köpa och hämta delen på Biltema och att han skulle montera den

• Gilla
Sassie och 4 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Grejen är att de flesta inte ser hantverkaren som leverantör av material utan en utförare som vars arbete är det som ska ge vinsten, inte att bedriva försäljning av varor mot kunden. Där är den stora skillnaden.

Köper vi ett fönster är inte fönstertillverkarens materialpriser intressanta. Men köper man en hantverkare som monterar fönster är det själva montaget man tänker att man ska betala för, inte att du ska leverera fönstret till huset.
Problemet är att man inte på ett informerat sätt får veta priserna i förväg. Om man inte kommit överens om priset ska hantverkaren ta "skäligt pris". När hantverkaren tar över tretusen spänn för en stump PVC och påstår att han själv fått betala det, och ljuger, så är bedrägeriet fullbordat när kunden betalar eftersom han tror på detta. Om hantverkaren säger att han själv fått betala 200 spänn men tycker att skäligt pris är tretusen spänn trots att alla andra får betala 200 så är det inte bedrägeri.

• Gilla
johel572 och 10 till
  • Laddar…
L
Jag funderar på om det är praktiskt med 85% rabatt för en normalt vettig hantverkare. Känns lite som att även hantverkare riskerar att bli lurade. De får en rak rabatt på 85% men kan omöjligt kontrollera alla sina varor. Hade hantverkaren istället vetat att företaget kört med konkurrenskraftiga priser över lag hade det varit lättare att följa upp.

Vilseleda alla tror jag är enda syftet när ingen någonsin skulle köpa för ett utsatt pris.

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Ahlsell är dyra och många väljer bort dom så gått det går, men dom har mycket och kan få fram saker fort i stora mängder så där av finns dom.

L Lewdis skrev:
Jag funderar på om det är praktiskt med 85% rabatt för en normalt vettig hantverkare. Känns lite som att även hantverkare riskerar att bli lurade. De får en rak rabatt på 85% men kan omöjligt kontrollera alla sina varor. Hade hantverkaren istället vetat att företaget kört med konkurrenskraftiga priser över lag hade det varit lättare att följa upp.

Vilseleda alla tror jag är enda syftet när ingen någonsin skulle köpa för ett utsatt pris.
Sun Microsystems körde enligt den modellen tidigare, och t.ex vi inom utbildningssektorn fick normalt sett 30-75% rabatt.. Rätt ofta de hade "köp 2, betala för 1" osv.. Jag hörde rykten om att det var pga amerikanska lagsystem där "militären ska inte behöva betala mer än listpris, men det behöver ingå ytterligare tester/specialjox" .. Vet inte om det stämmer. De hade liknande system för supportavtalen, med fantasipriser hit&dit och alla fick olika mängd rabatt, och det var helt random mellan olika maskinmodeller.

Sen kom Oracle och köpte upp Sun. De införde en jämnare prismodell och support kostade "12% av inköpspriset, per år" om man ville ha HW+SW. "5% av inköpspriset, per år" om man bara ville ha HW-support. På vissa maskiner blev detta klart dyrare, andra klart billigare, men det var iaf väldigt tydligt och enkelt vad det skulle bli.

Återförsäljare man pratade med var iaf glada, för gamla systemet var helt misär - det gick aldrig att gissa sig till vad nånting skulle kosta utan allt behövdes slås i massor av tabeller och förhandlas hela tiden.

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alla, definitivt inte jag! Jag tycker hela idén om att man skulle ha någon slags rätt att se sin leverantörs inköpspriser är rätt befängd. Vad tror ni Bilbolaget/Volvo skulle säga om jag ville veta var de köpte plåten och vad den kostade?
Jämförelsen haltar, då vi vet priset på bilen innan du köper den, och därför kan jämföra med olika handlare. En bättre jämförelse vore att du ser en utställningsbil i bilhallen för 500.000 och säger till säljare A att exakt en sådan vill jag och skriver kontrakt på leverans enligt bilens specifikation. När bilen sedan levereras av säljare B så visar det sig att just hans pris på en sådan bil var 800.000 men du får en sjysst rabatt på 20%

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
T term skrev:
Som en del känner till är jag jurist och arbetar med bl.a. dessa frågor. Den problematik som sällan uppmärksammas är att det i många fall faktiskt är brottsligt på riktigt att agera på detta sätt. För hantverkaren kan det i många fall vara fråga om bedrägeri i förhållande till kunden att fakturera priser man inte faktiskt betalat, om man t.ex. kommit överens om materiel på löpande räkning. För Ahlsell kan det då vara fråga om medhjälp till bedrägeri, t.ex. om man upprättar oriktiga prislistor. Om hantverkaren däremot åtar sig att för kundens räkning köpa materiel så kan rabatt/provisionssystemet utgöra mutbrott. Hantverkaren som har en förtroendeställning i förhållande till kunden tar då emot en otillbörlig ersättning från Ahlsell. Företrädare för Ahlsell kan då straffas för givande av muta, och hantverkaren för tagande av muta.

Det Ahlsell uppger om "bruttoprislistor" förändrar ingenting av detta.

Vi tar ett konkret exempel där det blir tydligare. Pelle får i uppdrag av Vera att köpa en mugg take-away-latte. Pelle går ner till kaffeboden där Stefan arbetar. Där kostar en sådan mugg normalt femtio spänn. Eftersom Stefan vet om att Pelle handlar till Vera, så kommer Stefan och Pelle överens om att det ska stå 500 spänn på kvittot, och att Stefan ska swisha 450 spänn till Pelle efter att Stefan betalat. Pelle går tillbaka till Vera och berättar att kaffet kostade 500 spänn. Solklart?
Brottsligt på riktigt.. kom igen. Jurist, snarare kolumnist. Ahlsell, Elektroskandia ,Storel osv. gör inget fel. Reglera allt i ett kontrakt så är problemet löst. Läs på, gör rätt.
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ahlsells svårbegripliga system med skyhöga priser och varierande storlek på rabatterna har varit i blåsväder här på Byggahus.se. Det finns nämligen hantverkare som utnyttjar upplägget för att ta ut för höga materialpriser till konsumenten. Vi kontaktade Ahlsells för att få deras syn på saken

Du kan läsa artikeln här: Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Lev med

Beviset för att systemet är sjukt är att ett högre listpris ökar sannolikheten för att få sälja. Om det skulle dyka upp en ny distributör med hälften så höga listpriser så skulle de förmodligen bli bojkottade av installatörerna.

Detta är ungefär samma fenomen som har drabbat den amerikanska sjukvården. Försäkringbolagen krävde högre och högre rabatter, och sjukhusen höjde helt enkelt listpriserna. Högre listpriser gjorde att försäkringsbolagen kunde ta mer betalt av kunderna, dvs mer vinst.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T term skrev:
Som en del känner till är jag jurist och arbetar med bl.a. dessa frågor. Den problematik som sällan uppmärksammas är att det i många fall faktiskt är brottsligt på riktigt att agera på detta sätt. För hantverkaren kan det i många fall vara fråga om bedrägeri i förhållande till kunden att fakturera priser man inte faktiskt betalat, om man t.ex. kommit överens om materiel på löpande räkning. För Ahlsell kan det då vara fråga om medhjälp till bedrägeri, t.ex. om man upprättar oriktiga prislistor. Om hantverkaren däremot åtar sig att för kundens räkning köpa materiel så kan rabatt/provisionssystemet utgöra mutbrott. Hantverkaren som har en förtroendeställning i förhållande till kunden tar då emot en otillbörlig ersättning från Ahlsell. Företrädare för Ahlsell kan då straffas för givande av muta, och hantverkaren för tagande av muta.

Det Ahlsell uppger om "bruttoprislistor" förändrar ingenting av detta.

Vi tar ett konkret exempel där det blir tydligare. Pelle får i uppdrag av Vera att köpa en mugg take-away-latte. Pelle går ner till kaffeboden där Stefan arbetar. Där kostar en sådan mugg normalt femtio spänn. Eftersom Stefan vet om att Pelle handlar till Vera, så kommer Stefan och Pelle överens om att det ska stå 500 spänn på kvittot, och att Stefan ska swisha 450 spänn till Pelle efter att Stefan betalat. Pelle går tillbaka till Vera och berättar att kaffet kostade 500 spänn. Solklart?
Vore intressant att testa i domstol

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Mycket intressant tråd, något för Rickard Aschberg på Aftonbladet att rota i? Det är inte bara politiker, fackföreningsfolk och personer från ideela föreningar som skor sig. Fram för öppenhet

Samtidigt är det ingen som gnäller att Elgiganten tar säg 9990kr för en tv ena veckan och nästa vecka 14999 för samma tv. Som de sedan köpt in från Samsung för 2999kr.
En kund är skitnöjd som tycker att tvn vart värd 14999 för den motsvarade hans förväntningar perfekt.
Den andra kunden är lite halvnöjd för det är lite dålig ljusstyrka i hans nya vita vardagsrum med jätte stora fönster. Men den var ju iaf nedsatt till 9990kr.
Och prisgaranti gäller ju. Hittar du billigare någon annanstans så betalar de mellanskillnaden. Enda kruxet är att det bara är Elgiganten som säljer just den modellbeteckningen. Mediamarkt beställde en annan modell av Samsung och den heter S på slutet och saknar kromlist under så den täcks inte av prisgaranti för den är ej samma modell...

Hela konsumentsamhället är uppbyggt på detta vis vi blir lurade hela tiden men det är bara hantverkare som får ta skiten... alltid

• Gilla
elmontören och 3 till
  • Laddar…
Finns mattaffärer som i åratal annonserar "Persiska mattor, utförsäljning, 80% rabatt". Det är precis samma koncept som Ahlsells, mattaffären sätter prislappar med fejkat skyhögt ordinarie pris på mattorna, så efter den gigantiska rabatten blir det egentligen ett normalt pris. Skillnaden mot Ahlsells är väl bara att alla vet att sådana mattaffärer bedriver kvalificerat bondfångeri...

tommib
A Anders Lindqvist skrev:
Samtidigt är det ingen som gnäller att Elgiganten tar säg 9990kr för en tv ena veckan och nästa vecka 14999 för samma tv. Som de sedan köpt in från Samsung för 2999kr.
En kund är skitnöjd som tycker att tvn vart värd 14999 för den motsvarade hans förväntningar perfekt.
Den andra kunden är lite halvnöjd för det är lite dålig ljusstyrka i hans nya vita vardagsrum med jätte stora fönster. Men den var ju iaf nedsatt till 9990kr.
Och prisgaranti gäller ju. Hittar du billigare någon annanstans så betalar de mellanskillnaden. Enda kruxet är att det bara är Elgiganten som säljer just den modellbeteckningen. Mediamarkt beställde en annan modell av Samsung och den heter S på slutet och saknar kromlist under så den täcks inte av prisgaranti för den är ej samma modell...

Hela konsumentsamhället är uppbyggt på detta vis vi blir lurade hela tiden men det är bara hantverkare som får ta skiten... alltid
Nej. Som flera redan påpekat så är det inte alls samma sak. När jag köper en TV från elgiganten så gör jag just det, jag köper en TV. Jag kan kolla själv vad den kostar (och kostar hos andra) innan jag köper den. Så är det inte i fallet med hantverkare och deras grossister. Man visar upp ett pris för slutkunden som inte har något att göra med vad man faktiskt betalade själv för produkten. Det ekvivalenta, om vi nu ska ta elgiganten som ett exempel, är att jag säger att jag ska åka och köpa en TV från elgiganten åt dig och installera den i ditt vardagsrum. Du väljer modell och när jag skriver fakturan är priset på TVn något påhittat bruttopris som ingen betalar i verkligheten.

Det är verkligen fascinerande att det är så svårt för många hantverkare att förstå att den här modellen är problematisk. Den är speciellt problematisk idag när alla enkelt kan kolla via lämpliga webbbutiker/tjänster vad saker faktiskt kostar. På vissa områden är det fortfarande svårt men det finns bara en väg framåt och det är ökad transparens.

• Gilla
Bästerortarn och 23 till
  • Laddar…
Det hela är väl ändå ganska enkelt.
Begär fastpris på jobbet eller avtala med entreprenören om mtrl-kostnad + påslag styrkt av bifogade fakturor.

om inte förutsättningarna för ersättning är avtalade innan tjänsten köps så är det ju (nästan) fritt fram för entreprenören att sätta vilka priser han vill.

C C_willy skrev:
Det hela är väl ändå ganska enkelt.
Begär fastpris på jobbet eller avtala med entreprenören om mtrl-kostnad + påslag styrkt av bifogade fakturor.

om inte förutsättningarna för ersättning är avtalade innan tjänsten köps så är det ju (nästan) fritt fram för entreprenören att sätta vilka priser han vill.
Har ännu inte förstått varför jag som kund ska betala ett påslag på materialet hantverkaren köper in, när jag samtidigt betalar hantverkaren för timtiden när den är och handlar!? Helt obegripligt...

• Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.