wildeside
Vi handlar av en mindre grossist där även privat personer kan handla.
Vi har 10-20% materialet jämfört mot privatkund. oftast jobbar jag mot fasta priser känns ärligare mot kunden, men dom gångerna vi tar ut material som ska faktureras vidare mot kund har vi ett påslag på 10% och skickar alltid med kopia på mina kvitton/fakturor.
Självklart skriver vi kontrakt med kunden där alla villkor står klart och tydligt för vad som gäller för jobbet.
Jag skulle aldrig köpa en vara/tjänst utan att veta vilka villkor som gäller.
Jag förstår inte hur en kund kan beställa ett jobb utan att skriva kontrakt.
Allt som oftast när man läser på BH så är kunden missnöjd med vad dom fått utfört men inte skrivit kontrakt och vet inte vad som ingick.

• Gilla
Tomasoanna och 4 till
  • Laddar…
C C_willy skrev:
Det hela är väl ändå ganska enkelt.
Begär fastpris på jobbet eller avtala med entreprenören om mtrl-kostnad + påslag styrkt av bifogade fakturor.

om inte förutsättningarna för ersättning är avtalade innan tjänsten köps så är det ju (nästan) fritt fram för entreprenören att sätta vilka priser han vill.
Det finns faktiskt kanske 100-tusentals kunder i Sverige, som har mycket svårt för att skriva ett sådant kontrakt och som dessutom är uppfostrade till att någorlunda lita på folk. I deras värld finns inte priser på 3000:- för varor, som borde kosta 250:-. Själv har jag råkat ut för att betala 1800:- för en vattenutkastare, som kostade 600:- på Bauhaus. Den hantverkaren får varken goda vitsord eller fler uppdrag av mig !
Det klankas mycket på diverse banker och finansföretag, men detta borde också göra att ockerlagen och bedrägeri dito, åter tas i bruk.

• Gilla
Långfarare och 6 till
  • Laddar…
Blev tvungen att kolla berört markavloppsrör. Med mina rabatter ligger det på 292,80+moms

O OTTO_75 skrev:
Har ännu inte förstått varför jag som kund ska betala ett påslag på materialet hantverkaren köper in, när jag samtidigt betalar hantverkaren för timtiden när den är och handlar!? Helt obegripligt...

Påslaget är delvis för att täcka upp entreprenörens hantering av fakturor på mtrl, samt att han faktiskt agerar bank åt kunden så länge han ligger ute med pengarna.
Men den primära anledningen är att han tar ansvaret för produkten.

Om exempelvis en vattenläcka uppstår efter en VVS entreprenad, så kan du åberopa garanti, oavsett om jobbet är felaktigt utfört eller om det är mtrl-fel.
Om du själv levererar mtrlet så tar du även över ansvaret för produkten.

Det ansvaret är inte gratis.

• Gilla
Björn 77 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det finns faktiskt kanske 100-tusentals kunder i Sverige, som har mycket svårt för att skriva ett sådant kontrakt och som dessutom är uppfostrade till att någorlunda lita på folk. I deras värld finns inte priser på 3000:- för varor, som borde kosta 250:-. Själv har jag råkat ut för att betala 1800:- för en vattenutkastare, som kostade 600:- på Bauhaus. Den hantverkaren får varken goda vitsord eller fler uppdrag av mig !
Det klankas mycket på diverse banker och finansföretag, men detta borde också göra att ockerlagen och bedrägeri dito, åter tas i bruk.
Om man tar in 3-5 offerter så har man fått en ganska bra prisbild.
Kontraktet skrivs av företaget och det är frivilligt att fråga någon om vad det står i kontraktet om man inte förstår det.
Man kan även jämföra priserna på materialet i offerten mot vad man betalar som privatkund i affären.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi kontaktade Ahlsells för att få deras syn på saken
Jätte bra at Redaktionen tar upp detta!

T term skrev:
Som en del känner till är jag jurist och arbetar med bl.a. dessa frågor.
Jätte bra att vi har en jurist här!

Och bra att de flesta här verkar vara överens om att det finns ett problem.

Men jag undrar om det inte går att ta det hela ett steg vidare så att man får bort problemet eller åtminstone förstår varför det inte går att få bort och hur man undviker det istället.

Ursäkta om detta låter lite kryptiskt. Dröj kvar. Det jag menar är följande:

1. Om redaktionen vill tar sin journalism ett steg vidare, så går det utmärkt att ställa följdfrågor och som frågestrategi skulle jag rekommendera att man tar Ahlsell's tidigare svar för alvar och ber de att förklara lite mer. T.ex. kan man fråga hur ett fungerande rabattsystem ser ut eller varför ett sådant system skulle behöva orealistiska listpriser. Andra möjliga följdfrågor har redan nämnts i andrss tidigare inlägg. Om man följer upp med sådana frågor så gissar jag att det kommer att bli svårare och svårare för Ahlsell att försvara sig och de kommer antigen att sluta svara (och därmed erkänna att de inte har något rimligt svar) eller de kommer att mogäga sig själva.

2. Om det stämmer att Ahlsell's system (eller delar därav) är olagligt eller om vissa hantverkare använder systemet för att bryta mot lagen, så räcker det inte med ett påhittad exempel om kaffeköp utan då behöver vi konkreta dom, helst sådana där Ahlsell var inblandad men även liknande system hos andra företag går bra. Om det inte finns några domar, så pekar det på att allt som vi alla är så upprörda över förmodligen är inte direkt olagligt och då vore det bra att förstå exakt varför (det vore ju inte förstå gången där något omoralisk inte är olaglig).

En annan möjlighet, ifall det inte finns någon dom, är att saken ännu inte prövats i domstol. Det kan ju vara rätt jobbigt och om man inte ens vet om man ens har en chans, så väljer förmodligen många som har blivit offer för Ahlsells system att gå vidare i livet, helt enkelt. I så fall skulle det vara bra om en jurist skulle kunna förklara exakt vilka delar av systemet sannolikt är olagliga och så kanske vi smart kommer att se en dom?

Avslutningsvis undrar jag följande: det verkar uppenbart att det är olagligt att Ahlsells fakturera ett belopp som inte motsvarar det beloppet som har debiterats för hantverkaren och jag gissar att det är inte hur de gör. Hantverkaren debiteras alltså verkligen 3000 spänn för ett rör. Men detta betyder inte att hantverkare faktiskt betalar det beloppet. Utan det kan vara så att Ahlsells i slutet av månaden kollar hur mycket hantverkaren har köpt hos dem och ger en rabatt beroende på beloppet. Att denna rabatt sällan understiger t.ex. 85% är förmodligen inte olaglig i sig. Med andra ord: it's complicated. Och jag skulle vara nyfiken på mer information om hur exakt det går till och vart det kanske finns svaga ställen i systemet som skukke kunna prövas i domstol.

• Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte ens att den här artikeln borde ha publicerats innan Ahlsells svarat på ett antal relevanta följdfrågor. Eller bara svarat på de ursprungliga väldigt enkla och konkreta frågorna. Svaren säger absolut ingenting och då anser jag mig vara normalbegåvad och behärska det svenska språket ganska bra. Det är bra att ni ställer Ahlsells mot väggen men det här var inte så bra journalistik.

Det är beklämmande att ett företag med miljardomsättning inte kan tala klarspråk. I synnerhet när den allmänna uppfattningen verkar vara att prismodellen enbart syftar till att lura sina kunder (hantverkarna och slutkunderna) för att maximera sin egen vinst.

• Gilla
mstreamer och 10 till
  • Laddar…
Det blir till att undersöka var hantverkarna köper sina produkter ifrån nästa gång, och välja bort ahlsell. Problemet är väl att alternativen har samma luriga upplägg.

wildeside
% #^%###%#5 skrev:
Det blir till att undersöka var hantverkarna köper sina produkter ifrån nästa gång, och välja bort ahlsell. Problemet är väl att alternativen har samma luriga upplägg.
Stämmer inte, vi handlar av smågrossister och har 10-20% mot privatkunder.
Har bättre priser en vad vi får från Ahlsell m.fl stora grossister
Med lite tur blir vi bjudna på ett julbord eller liknade.
Utöver det får vi ingen extra bonus m.m.
Man kan ta en kaffe ur kaffe maskinen, men det kan privat kunden med!.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:

Ja det finns såklart ockrare inom alla branscher , och det enda någorlunda säkra sättet att komma runt det är att avtala så mycket som möjligt i förväg.

Oärliga människor kommer alltid finnas, är man osäker bör man ta hjälp av tex konsumentvägledare, att fråga runt och gå på rekommendationer är också bra.
Men att helt blint köpa grisen i säcken är ju som sagt lite osäkert.

Ang. Din blandare så är det inte självklart att en produkt på bauhaus eller motsv. Är lika billig hos en grossist. Men visst det låter dyrt.
Samtidigt misstänker jag att du hade hamnat på samma slutsumma även om du hade begärt in fakturor.
Då hade du säkert fått betala 2tim extra för restid eller något annat.

H
T term skrev:
Som en del känner till är jag jurist och arbetar med bl.a. dessa frågor. Den problematik som sällan uppmärksammas är att det i många fall faktiskt är brottsligt på riktigt att agera på detta sätt. För hantverkaren kan det i många fall vara fråga om bedrägeri i förhållande till kunden att fakturera priser man inte faktiskt betalat, om man t.ex. kommit överens om materiel på löpande räkning. För Ahlsell kan det då vara fråga om medhjälp till bedrägeri, t.ex. om man upprättar oriktiga prislistor. Om hantverkaren däremot åtar sig att för kundens räkning köpa materiel så kan rabatt/provisionssystemet utgöra mutbrott. Hantverkaren som har en förtroendeställning i förhållande till kunden tar då emot en otillbörlig ersättning från Ahlsell. Företrädare för Ahlsell kan då straffas för givande av muta, och hantverkaren för tagande av muta.

Det Ahlsell uppger om "bruttoprislistor" förändrar ingenting av detta.

Vi tar ett konkret exempel där det blir tydligare. Pelle får i uppdrag av Vera att köpa en mugg take-away-latte. Pelle går ner till kaffeboden där Stefan arbetar. Där kostar en sådan mugg normalt femtio spänn. Eftersom Stefan vet om att Pelle handlar till Vera, så kommer Stefan och Pelle överens om att det ska stå 500 spänn på kvittot, och att Stefan ska swisha 450 spänn till Pelle efter att Stefan betalat. Pelle går tillbaka till Vera och berättar att kaffet kostade 500 spänn. Solklart?
Fjanteri!
Att det sedan kommer från en jurist som med gott samvete i vardagen skor sig på människors osäkerhet med ett arvode på +2500 ex. Moms i timmen imponerar inte på mig.
Prova Google. Det gör "juristen" fast då heter det lagboken.
I första instans avgör tingsrätten.
Fråga juristen om garanti för det av denne utlovade..........Hoppla nu blev det tyst.
Lång utläggning om ett kvasi fenomen.
Varför jaga kronor och ören från hantverkare?
Kan du själv? Då föll hantverkaren
Behöver du hjälp? Vad kostar det?
Har du inte förtroende för hantverkaren, ta en annan.
Ta in ett budget pris.
Du får ett nytt badkar, spelar priset på blandaren en så avgörande roll?
Njaaa inte hos mig,men å andra sidan är jag ganska nöjd lägger min kraft på det roliga i livet och bjuder hantverkaren på kaffe. Tänk så enkelt livet var innan forumen väckte tomtarna...

• Haha
  • Gilla
Björn 77 och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Toalettstolar/handfat kan oftast inte företag köpa billigare än vad dom säljs för på Bauhause.
Även fast dom har fraktats från gustavsbergs fabriken till tyskland ToR.
Iof samma med ölen, men den får jag transportera tillbaks själv:thinking:

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
T Tomas Forsman skrev:
Sun Microsystems körde enligt den modellen tidigare, och t.ex vi inom utbildningssektorn fick normalt sett 30-75% rabatt.. Rätt ofta de hade "köp 2, betala för 1" osv..
Nu måste jag ju bara svara som varandes gammal mångårig solarisadmin på ett universitet.

Ja, Suns prislistor var ökända för att ingen betalade dessa priser, detta var dock något som kom från moderbolaget i USA (som du är inne på), att EDU-priser var mycket lägre däremot har inte alls med det att göra.

Universitetsvärlden har generellt sett extremt bra priser på både hård och mjukvara, detta beror ju på något väldigt enkelt och det är att dessa företag otroligt gärna vill att studernade på den nivån får använda deras hård/mjukvara under utbildningen så dom är inkörd på den när dom kommer ut i arbetslivet sedan.

Ja, vi hade tokbra priser från Sun, men det hade vi från HP och SGI mfl också, servicekontrakt kunde till och med vara gratis (om än lite begränsade), mjukvaror var ofta gratis eller kostade symbolsummor, jag har många många gånger varit med om att installera mjukvaror med listpriser på mångmiljonbelopp som vi har fått helt gratis efter att en professor ringt företaget och sagt att han vill använda deras mjukvara i en utbildning.

Dessutom sålde inte Sun mot privatpersoner alls i princip, deras maskiner och mjukvara var utpräglat anpassade för företag, militär och universitet.

Alltså är det inte så relevant i sammanhanget, suns listpriser var inte där för att lura konsumenter.

Dessutom, saker sålda på EDU-avtal är inte värda lika mycket som samma vara såld på annat sätt, då det ofta finns en klausul om att allt som är sålt till EDU-priser enbart får användas "for forsking och utbildning", när detta upphör får man i princip bara skrota eller skänka/sälja bort grejerna till andra skolor.

Sen kom Oracle och köpte upp Sun. De införde en jämnare prismodell och support kostade "12% av inköpspriset, per år" om man ville ha HW+SW. "5% av inköpspriset, per år" om man bara ville ha HW-support. På vissa maskiner blev detta klart dyrare, andra klart billigare, men det var iaf väldigt tydligt och enkelt vad det skulle bli.
Jag vet inte om jag håller med om att det blev enkelt, deras modell var förutom att den var extremt dyr även krånglig, och oracle hattade fram och tillbaka mellan olika debiteringsmodeller många gånger.

Återförsäljare man pratade med var iaf glada, för gamla systemet var helt misär - det gick aldrig att gissa sig till vad nånting skulle kosta utan allt behövdes slås i massor av tabeller och förhandlas hela tiden.
Host host, jag tror inte du hittar EN ENDA återförsäljare som var GLAD över oracles övertagande av sun, det blev i princip katastrof.. oracle gjorde verkligen sitt bästa för att både suns gamla kunder och återföräljare skulle hata dom och vända dom ryggen. Efter oracles övertagande inledde i princp alla sparc/solarisanvändare jag känner till en avveckling och migrering från sun/oracle-hård och mjukvara, inklusive universitetet jag jobbade på (där vi istället fokuserade på RHEL). Detta fick ju förstås till följd att återförsäljarna också var tvungna att fokusera om till andra system då deras kundbas försvann.

I slutet när man skulle ha reservdelar till befintliga sunsystem så vägrade vissa gamla ÅF att över huvud taget befatta sig med oracle, andra skämdes uppenbart när dom hostade och berättade att den där fläkten som pajade och som hade kostat 795:- på sun-tiden numera kostade 3999:-.. "och med vår rabatt" frågade jag då ? Hrrm.. ..jo, det var priset med rabatt jag hade fått..

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
”Hantverkare handlar på Malmbergs”, finns det elektriker som handlar där? Stackars jävlar. Sämre skit går inte få tag på, Biltema möjligtvis.

wildeside
G grytlappen skrev:
”Hantverkare handlar på Malmbergs”, finns det elektriker som handlar där? Stackars jävlar. Sämre skit går inte få tag på, Biltema möjligtvis.
Nu ska vi inte kasta skit på biltema dom är varken dyra eller bra;)

• Gilla
anders.ostling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.