8 367 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Äga tomt med syskon styckning
Problemet är inte vad som händer med den utan hur ni ska värdera de olika värdena. Er del kommer att ha ökat, vid en avstyckning tillkommer som du säger kostnader för avstyckning, detaljplan bygglov, anslutning för el/vatten/avlopp mm. Hur ska det regleras mot värdet av att detta redan finns hos er? Kostnaden för allt detta kan mycket väl vara högre än nuvarande värde på hela fastigheten.O ohadsan skrev:Alltså ni alla är riktiga pessimister hahah. Ok igen. Min bror vill inte ha hussidan. Han vill ha skogssidan. Om vi köper ut honom har vi inte pengar till resten . Men om vi behåller det som det är med ett kontrakt som säger att vi kommer att stycka i framtiden och tills dess är del A vår och del B hans så får alla göra vad de vill med sina tomtsidor . Vad är problemet ? Husen på A sidan är i väldigt dåligt skick. Vi vill investera i dem och använda /hyra ut efter vi har renoverat med egna pengar. Senare om några år kommer vi få ett arv tillräckligt stort för att stycka . Vad är alla så rädda för ? Vad kan hända med hans skogsdel om vi renoverar och fixar husdelen ??
Din bror kanske hamnar i ett nytt förhållande med någon som övertygar honom om att han blir lurad och att han ska ta det han har rätt till. Så länge ni båda äger det kan en skuld mot endera av er tvinga hela fastigheten till utmätning o ni förlorar den. Behöver ju inte vara någon som varit dum, folka har blivit lurade på mycket o hamnat i dåliga situationer. Det lämnar helt enkelt allt för många osäkerheter för att det ska vara lämpligt att ni investerar era surt förvärvade slantar med så många riskfaktorer.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Problemet är att allt investerar på "er sida" blir till 50% även din broders, oavsett vad ni skriver i någon form av avtal.O ohadsan skrev:
Du skriver att han inte förstår avtalet som ni vill skriva. Det ger stora möjligheter till en senare tvist.
Alltså, det var ju du som var orolig för värderingen vid en senare avstyckning, om ni har renoverat så att värdet har höjts? Vi försöker ju hjälpa dig att lösa problemet med för lite pengar, men då måste vi först reda ut vad problemet egentligen är.O ohadsan skrev:Alltså ni alla är riktiga pessimister hahah. Ok igen. Min bror vill inte ha hussidan. Han vill ha skogssidan. Om vi köper ut honom har vi inte pengar till resten . Men om vi behåller det som det är med ett kontrakt som säger att vi kommer att stycka i framtiden och tills dess är del A vår och del B hans så får alla göra vad de vill med sina tomtsidor . Vad är problemet ? Husen på A sidan är i väldigt dåligt skick. Vi vill investera i dem och använda /hyra ut efter vi har renoverat med egna pengar. Senare om några år kommer vi få ett arv tillräckligt stort för att stycka . Vad är alla så rädda för ? Vad kan hända med hans skogsdel om vi renoverar och fixar husdelen ??
Men lösningen är ju då rätt enkel: När det ska styckas av ser ni hel enkelt marken som en del och huset som en del. Huset värderar ni NU, och löser ut honom från ägandet av huset med en summa, som ni inte betalar till honom, utan skriver en skuldsedel på. Då kommer värderingen inte att påverkas av att ni sedan har renoverat huset och höjt priset, men ni kommer inte heller att behöva ge din bror några pengar nu.
Räkna med att det kan kosta en hel del att få ändrad detaljplan (om den ändras endast för er skull riskerar ni att få betala den) och att avstyckningen kostar en del. Men själva marken äger ni ju sedan redan hälften var av (om skogen är lika stor som er tomt), så där blir det inga extra pengar inblandade.
Nu har jag faktiskt konsulterat en jurist plus chatgpt som säger samma sak :T TypRätt skrev:Problemet är inte vad som händer med den utan hur ni ska värdera de olika värdena. Er del kommer att ha ökat, vid en avstyckning tillkommer som du säger kostnader för avstyckning, detaljplan bygglov, anslutning för el/vatten/avlopp mm. Hur ska det regleras mot värdet av att detta redan finns hos er? Kostnaden för allt detta kan mycket väl vara högre än nuvarande värde på hela fastigheten.
Din bror kanske hamnar i ett nytt förhållande med någon som övertygar honom
om att han blir lurad och att han ska ta det han har rätt till. Så länge ni båda äger det kan en skuld mot endera av er tvinga hela fastigheten till utmätning o ni förlorar den. Behöver ju inte vara någon som varit dum, folka har blivit lurade på mycket o hamnat i dåliga situationer. Det lämnar helt enkelt allt för många osäkerheter för att det ska vara lämpligt att ni investerar era surt förvärvade slantar med så många riskfaktoreokAnna_H skrev:
Alltså, det var ju du som var orolig för värderingen vid en senare avstyckning, om ni har renoverat så att värdet har höjts? Vi försöker ju hjälpa dig att lösa problemet med för lite pengar, men då måste vi först reda ut vad problemet egentligen är.
Men lösningen är ju då rätt enkel: När det ska styckas av ser ni hel enkelt marken som en del och huset som en del. Huset värderar ni NU, och löser ut honom från ägandet av huset med en summa, som ni inte betalar till honom, utan skriver en skuldsedel på. Då kommer värderingen inte att påverkas av att ni sedan har renoverat huset och höjt priset, men ni kommer inte heller att behöva ge din bror några pengar nu.
Räkna med att det kan kosta en hel del att få ändrad detaljplan (om den ändras endast för er skull riskerar ni att få betala den) och att avstyckningen kostar en del. Men själva marken äger ni ju sedan redan hälften var av (om skogen är lika stor som er tomt), så där blir det inga extra pengar inblandade.
Hur löser man detta rättsligt?
Ett samäganderättsavtal, som det jag tagit fram åt er, löser detta problem – om det skrivs under och är tydligt. Det måste klart säga:
Ägare 1 har ensam nyttjanderätt till Tomt 1 och byggnaderna där.
Ägare1 står för alla förbättringskostnader själv.
Ägare1 får tillgodogöra sig värdeökningen på Tomt 1, särskilt byggnaderna.
Om det uttryckligen står att ägare 2 inte ska ha del av värdeökningen från förbättringar ägare1 bekostat, så kan han inte heller kräva den i efterhand.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Om man bygger på en gemensamt ägd fastighet blir det byggda samägd egendom. Så länge man är överens kan man förstås längre fram i tiden dela på sitt ägande på andra sätt än vad var och en har laglig rätt till, men om man ändå vet att man ska dela på fastigheten är det väl lika bra att göra det först. Risken att bli osams och behöva bråka om vem som ska få vad och på vilken grund är helt onödig att ta.
Att med Lantmäteriets hjälp dela fastigheten kostar 50–100 tkr, men det säkrar också parternas respektive rättigheter. Förstår jag det rätt är det oklart om brodern ens får bygga på sin halva. Är det så kan det också vara så att Lantmäteriet inte tillåter att fastigheten delas. Då kan broderns enda chans att få ut något vara att begära tvångsförsäljning av hela fastigheten, eftersom TS inte verkar kunna lösa ut honom.
Trots vad en jurist och ChatGPT påstår vore det ytterst riskabelt för TS att göra annat än att säkra ägandet av sin halva innan några större investeringar görs.
Att med Lantmäteriets hjälp dela fastigheten kostar 50–100 tkr, men det säkrar också parternas respektive rättigheter. Förstår jag det rätt är det oklart om brodern ens får bygga på sin halva. Är det så kan det också vara så att Lantmäteriet inte tillåter att fastigheten delas. Då kan broderns enda chans att få ut något vara att begära tvångsförsäljning av hela fastigheten, eftersom TS inte verkar kunna lösa ut honom.
Trots vad en jurist och ChatGPT påstår vore det ytterst riskabelt för TS att göra annat än att säkra ägandet av sin halva innan några större investeringar görs.
Men samtidigt skrev du också att din bror inte vill skriva på något 😅O ohadsan skrev:Nu har jag faktiskt konsulterat en jurist plus chatgpt som säger samma sak :
Hur löser man detta rättsligt?
Ett samäganderättsavtal, som det jag tagit fram åt er, löser detta problem – om det skrivs under och är tydligt. Det måste klart säga:
Ägare 1 har ensam nyttjanderätt till Tomt 1 och byggnaderna där.
Ägare1 står för alla förbättringskostnader själv.
Ägare1 får tillgodogöra sig värdeökningen på Tomt 1, särskilt byggnaderna.
Om det uttryckligen står att ägare 2 inte ska ha del av värdeökningen från förbättringar ägare1 bekostat, så kan han inte heller kräva den i efterhand.
Fast ditt problem är ju att din bror inte vill skriva på något avtal.O ohadsan skrev:Nu har jag faktiskt konsulterat en jurist plus chatgpt som säger samma sak :
Hur löser man detta rättsligt?
Ett samäganderättsavtal, som det jag tagit fram åt er, löser detta problem – om det skrivs under och är tydligt. Det måste klart säga:
Ägare 1 har ensam nyttjanderätt till Tomt 1 och byggnaderna där.
Ägare1 står för alla förbättringskostnader själv.
Ägare1 får tillgodogöra sig värdeökningen på Tomt 1, särskilt byggnaderna.
Om det uttryckligen står att ägare 2 inte ska ha del av värdeökningen från förbättringar ägare1 bekostat, så kan han inte heller kräva den i efterhand.
Nu har du ställt frågor på ett forum för att få råd, men du avfärdar de svar du fått.
Det verkar som du bara ville höra att din bror har fel och borde skrova på?
I hans skor skulle inte jag heller skriva på ditt avtal med de planer du har. Jag tror han förstår mycket väl, men väljer att säga att han inte förstår för att inte skapa gnissel
Han går absolut med på att skriva på .men han ansåg att man inte behöver ett avtal utan vi kan bara köra på ..han har läst alla trådar och nej . Han har inget intresse av att ta över hussidan . Och ingen av oss hade fel eller rätt . Under tiden som ni på forumet har varit pessimister så har jag samlat all info och kunnat se vilket slags avtal vi verkligen behöver . Så tack men ingen av oss har varken rätt eller fel. Han hade tex ingen aning om flera av grejerna som skrivits idag.A Amsepamse skrev:Fast ditt problem är ju att din bror inte vill skriva på något avtal.
Nu har du ställt frågor på ett forum för att få råd, men du avfärdar de svar du fått.
Det verkar som du bara ville höra att din bror har fel och borde skrova på?
I hans skor skulle inte jag heller skriva på ditt avtal med de planer du har. Jag tror han förstår mycket väl, men väljer att säga att han inte förstår för att inte skapa gnissel
Ja jag avfärdar att ni säger att vi är tvungna att stycka för att kunna sätta igång med tomten. Jag tror att under tiden som vi väntat på förhandsbesked så kan vi med detta avtal inte ha bundna händet utan kan börja ta itu med tomten osv
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Fast ett avtal med den fpormulering som du skriver här ovan betyder i praktiken att brodern ger bort sin andel till dig gratis. Om man ser till det formella.
Din bror bör inte skriva på det här.
Jag tror att det är oerhört svårt att skriva ett sådant här avtal som ger den effekt ni eventuellt är överens om, med alla tänkbara scenarier i åtanke. Ex. så blockerar samägandeavtalet försäljning av fastigheten. Samtidigt ger det i praktiken hela nyttjanderätten till ena delägaren.
Vad händer om brodern om några år vill stycka av och bygga på "sin" halva. Men då kostar det en miljon att få detaljplanen fixad, eller det blir tvärnej från kommunen. Då sitter brodern som delägare i en fastighet som inte får styckas och där hans del, enl. samägandeavtalet är helt värdelös. Och har ingen legal möjlighet att sälja sin halva.
Skall ni få till ett avtal som verkligen hanterar detta som ni tror ni vill ha det, så kommer det att kosta mer i advokatarvoden än vad fastigheten är värd.
Det där är en flumparagraf som kan tolkas lite hur som helst. Om vi antar att det blir en allmän värdeökning oavsett ev. renoveringar. Så är det den halva som idag har byggrätt som ökar i värde. Den del av tomten som inte får bebyggas är i praktiken helt värdelös i nuläget. Enl. det här avtalet skulle hela den allmäna värdeökningen gå till dig.O ohadsan skrev:
Din bror bör inte skriva på det här.
Jag tror att det är oerhört svårt att skriva ett sådant här avtal som ger den effekt ni eventuellt är överens om, med alla tänkbara scenarier i åtanke. Ex. så blockerar samägandeavtalet försäljning av fastigheten. Samtidigt ger det i praktiken hela nyttjanderätten till ena delägaren.
Vad händer om brodern om några år vill stycka av och bygga på "sin" halva. Men då kostar det en miljon att få detaljplanen fixad, eller det blir tvärnej från kommunen. Då sitter brodern som delägare i en fastighet som inte får styckas och där hans del, enl. samägandeavtalet är helt värdelös. Och har ingen legal möjlighet att sälja sin halva.
Skall ni få till ett avtal som verkligen hanterar detta som ni tror ni vill ha det, så kommer det att kosta mer i advokatarvoden än vad fastigheten är värd.
Underligt ordval. Vad menas med "tomt" här?
Är det egentligen "fastighet" som avses?
Vidare nämns på ett stället att "det inte är avstyckat" - vad avser det? Om "tomten/fastigheten" inte är avstyckad existerar den inte som fastighet. Dvs det finns ingenting juridiskt som kan ägas.
Är det egentligen "fastighet" som avses?
Vidare nämns på ett stället att "det inte är avstyckat" - vad avser det? Om "tomten/fastigheten" inte är avstyckad existerar den inte som fastighet. Dvs det finns ingenting juridiskt som kan ägas.
Eftersom man inte kan redigera inlägg så vill jag bara påpeka att
Min bror ville attt vi skulle börja renovera bor sida utan avtal eller styckning.
Han vill inte stycka av så vi får var sin sida. Han vill helst stycka i massa flera olika delar för att sen sälja vidare , han vill inte engagera sig varken mot Lantmäteriet eller kommunen för har inte tid. Jag använder huset 3 månader per sommar som typ sommarstuga . Därefter betalar jag hela årets elräkningar pä. Alla fasta kostnader delar vi hälften av.
Jag vill ha ett avtal eftersom vi vill inte ha sommarstuga med mögel längre .
I tråden verkar ni uppfatta att jag försöker lura min brorsa. Det ör en tomt med problematik pga av att det enligt plan inte kan byggas men kommunen har sagt att det finns stor chans att det kan bli ok för väldigt många mindre fastigheter har stackars och byggts på runt om oss senaste åren . Ja att be om förhandsbesked är en del men som sagt min bror är inte varken snabb eller bryr sig om husens status alls
Min bror ville attt vi skulle börja renovera bor sida utan avtal eller styckning.
Han vill inte stycka av så vi får var sin sida. Han vill helst stycka i massa flera olika delar för att sen sälja vidare , han vill inte engagera sig varken mot Lantmäteriet eller kommunen för har inte tid. Jag använder huset 3 månader per sommar som typ sommarstuga . Därefter betalar jag hela årets elräkningar pä. Alla fasta kostnader delar vi hälften av.
Jag vill ha ett avtal eftersom vi vill inte ha sommarstuga med mögel längre .
I tråden verkar ni uppfatta att jag försöker lura min brorsa. Det ör en tomt med problematik pga av att det enligt plan inte kan byggas men kommunen har sagt att det finns stor chans att det kan bli ok för väldigt många mindre fastigheter har stackars och byggts på runt om oss senaste åren . Ja att be om förhandsbesked är en del men som sagt min bror är inte varken snabb eller bryr sig om husens status alls
Vi är nog mest pessimistiska för att det finns så många trådar här där någon haft en överenskommelse i all välmening och samförstånd men där saker förändrats under åren. Relationer har gått från bra till dåliga, någon har dött och en arvinge vill nu få ut sin lott. Din bror behöver kanske en vacker dag pengarna och vill sälja sin del av fastigheten. Han kanske hittar något annat han vill köpa. Då måste ni vara överens om hur kostnaderna ska fördelas, eller är din tanke att han får den biten men ska själv stå för alla omkostnader? Det troliga är ju att det kommer att kosta mer än han kan sälja tomten för.
Det rimliga är att du står för dessa kostnader efter som din del av fastigheten redan har alla dessa delar. Efter som du inte har möjligheten att lösa ut din bror idag ser jag det som helt osannolikt att du skulle ha råd med dessa kostnader efter att du lagt flera hundra tusen på renoveringar. Så kvar står då din bror utan möjlighet att bygga något på sin sida eller få loss pengarna genom att sälja den.
Jag rekommenderar er att tänka igenom scenariot att din bror vill sälja sin bit precis samtidigt som ni bränt era slantar och dessutom blivit arbetslösa.
Har ni täckt alla värsta scenarion i ert avtal blir det nog bra men det ni behöver avtalet till är ju inte när ni är vännner och överens utan när allt blivit skit o ni inte längre är av samma åsikt.
Det rimliga är att du står för dessa kostnader efter som din del av fastigheten redan har alla dessa delar. Efter som du inte har möjligheten att lösa ut din bror idag ser jag det som helt osannolikt att du skulle ha råd med dessa kostnader efter att du lagt flera hundra tusen på renoveringar. Så kvar står då din bror utan möjlighet att bygga något på sin sida eller få loss pengarna genom att sälja den.
Jag rekommenderar er att tänka igenom scenariot att din bror vill sälja sin bit precis samtidigt som ni bränt era slantar och dessutom blivit arbetslösa.
Har ni täckt alla värsta scenarion i ert avtal blir det nog bra men det ni behöver avtalet till är ju inte när ni är vännner och överens utan när allt blivit skit o ni inte längre är av samma åsikt.
Vi har tyvärr ett arv på ganska många miljoner inom 10 år (antar jag. )
Vi är medvetna om att vi kommer att delta i betalning av den avstyckade delens detaljplan och vi kommer behöva kompensera för skillnaderna i värdet av de olika tomterna..det tas även upp i avtalet vi tänkte göra .. är optimist i dem bästa världar
Vi är medvetna om att vi kommer att delta i betalning av den avstyckade delens detaljplan och vi kommer behöva kompensera för skillnaderna i värdet av de olika tomterna..det tas även upp i avtalet vi tänkte göra .. är optimist i dem bästa världar
