Här har jag en granne med - nästan -liknande problem. Fastigheten bestod av beboligt hus på ena sidan vägen och skruttigt (rivningsobjekt) på andra sidan. Men detta fall en ägare. Bekostade vatten/avloppanslutning (precis innan kommunen dubblerade anslutningsavgiften!). Därefter styckades fastigheten och i detta fall gick de vidare i arv.

Antingen gör ni sammaledes med VVS-anslutning till bägge och då höjer ni också värdet på fastigheten på andra sidan vägen. Eller avvaktar till brodern accepterar avstyckningen. Att lägga ner pengar på det befintliga huset vore mycket dumt enligt diskussionen ovan.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
O ohadsan skrev:
Men han vill ju inte stycka hahha. Det ör ju han som inte tycker det behövs . Husen är rivningsprojekt. Vi måste bygga helt nya. Den är fuktskadade och mögliga . Min farfar byggde husen för hand och ingen har tagit hand om dem senaste 20 åren .
Nej. Han vill ju att du ska köpa ut honom. Helst vill han att du ska köpa ut honom efter att du höjt marknadsvärdet.
Men han vill inte sitta med kostnadsansvar av någon entreprenör som du inte betalar. Det är det som händer när han "skriver på", för då har han godkänt arbetet.
Men han är din bror, och därför säger han det inte rakt ut för då blir det dålig stämning mellan er.
 
O ohadsan skrev:
Men han vill ju inte stycka hahha. Det ör ju han som inte tycker det behövs . Husen är rivningsprojekt. Vi måste bygga helt nya. Den är fuktskadade och mögliga . Min farfar byggde husen för hand och ingen har tagit hand om dem senaste 20 åren .
Men vill han överhuvudtaget äga någon del? Köp ut honom, om han senare i livet vill bygga där, låt honom då köpa den halvan som ev. skulle kunna styckas av.

Vad finns det för grun för att man måste göra en ny detaljplan om man vill bygga på den andra delen?
 
A Amsepamse skrev:
Nej. Han vill ju att du ska köpa ut honom. Helst vill han att du ska köpa ut honom efter att du höjt marknadsvärdet.
Men han vill inte sitta med kostnadsansvar av någon entreprenör som du inte betalar. Det är det som händer när han "skriver på", för då har han godkänt arbetet.
Men han är din bror, och därför säger han det inte rakt ut för då blir det dålig stämning mellan er.
Alltså . Han vill inte bli uppköpt ..vi har inte pengar till det . Han vet det . Vi kommer att stycka i framtiden . Han vill ha sin del och stycka den i framtiden. Inte nu för ingen av oss har pengar för det .
Hur kan jag höja marknadsvärdet för hans avstyckade del ? Hans del kommer varken ha vatten eller bebyggelse?
 
Jag uppfattar det som att du inte riktigt vet vad en detaljplan är, men det kan ju vara så. Säger alltså detaljplanen att man inte får bygga något på skogsdelen av fastigheten? Eller är det så att gränsen för detaljplanen går vid vägen så att halva fastigheten ligger inom detaljplanelagt område och halva utanför?

Eller menar du när du skriver att det saknas detaljplan i själva verket att det inte är något byggt på den delen av fastigheten? Jag misstänker att det där med detaljplan inte är en del av ekvationen överhuvudtaget, det vore väldigt märkligt om detaljplanens gräns gick rakt igenom er fastighet.

Oavsett vilket är det enda rimliga med tanke på vad din bror säger, att ni värderar hela fastigheten NU och du betalar hälften av det till din bror.

Om han i framtiden ångrar sig kollar ni upp då vad som gäller:
Går det att stycka av, och är det tillåtet att bygga på den sidan vägen?

Om ni väljer att inte göra något nu förstår jag fortfarande inte problemet. Det är ju inte så att det som kommer att bli hans del minskar i värde för att ni renoverar. Däremot behöver ni dokumentera allt ni gör så att era renoveringar inte räknas in i det ni ska betala för att lösa ut honom från din halva i framtiden, eller redan nu köpa ut honom från själva huset, så att det blir lös egendom på en tomt som du inte äger utan som är samägd med din bror.

Så: Lös ut brodern NU, eller stycka av hans del NU. Allt annat blir bara krångligt. Men kolla för guds skull att det är tillåtet att bygga på den delen han ska ha. Förhandsbesked heter det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vill han överhuvudtaget äga någon del? Köp ut honom, om han senare i livet vill bygga där, låt honom då köpa den halvan som ev. skulle kunna styckas av.

Vad finns det för grun för att man måste göra en ny detaljplan om man vill bygga på den andra delen?
Enligt detaljplanen har mängden hus redan byggts. Så om vi styckar måste en helt ny detaljplan fixas av kommunen. De har delvis godkänt detta
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jahg uppfattar det som att du inte riktigt vet vad en detaljplan är, men det kan ju vara så. Säger alltså detaljplanen att man inte får bygga något på skogsdelen av fastigheten? Eller är det så att gränsen för detaljplanen går vid vägen så att halva fastigheten ligger inom detaljplanelagt område och halva utanför?

Eller menar du när du skriver att det saknas detaljplan i själva verket att det inte är något byggt på den delen av fastigheten?

Oavsett vilket är det enda rimliga med tanke på vad din bror säger, att ni värderar hela fastigheten NU och du betalar hälften av det till din bror.

Om han i framtiden ångrar sig kollar ni upp då vad som gäller: Går det att stycka av, och är det tillåtet att bygga på den sidan vägen?
Det finns detaljplan nu för hela tomten som 1 del .men om vi styckar av så är detalplanen för husdelen ok. Men detaljplanen är tillåten endast ett visst antal mängd hus..så vid styckning kommer man behöva göra en ny plan för den avstyckade delen. Eller utvidga detaljplanen som redan finns för resten av gatan med dem andra husen som ägs av andra .
 
O ohadsan skrev:
Det finns detaljplan nu för hela tomten som 1 del .men om vi styckar av så är detalplanen för husdelen ok. Men detaljplanen är tillåten endast ett visst antal mängd hus..så vid styckning kommer man behöva göra en ny plan för den avstyckade delen. Eller utvidga detaljplanen som redan finns för resten av gatan med dem andra husen som ägs av andra .
Det låter jättekonstigt, kan du länka till eller kopiera detaljplanen? Man brukar inte skriva in i en detaljplan att det är tillåtet med ett exakt antal hus. Vi hade ett exempel i min kommun där grannar klagade på en avstyckning med just det argumentet. Det står i den detaljplanen ungefär så här: "Idag finns ett femtontal hus i området, en fördubbling kan tillåtas utan att områdets karaktär går förlorad". Det betyder inte exakt 30, utan ungefär 30 hus totalt i området.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O ohadsan skrev:
Hur kan jag höja marknadsvärdet för hans avstyckade del ? Hans del kommer varken ha vatten eller bebyggelse?
Det du investerar höjer värdet på hela fastigheten som din bror är delägare i. Formellt har han rätt till sin del av den värdeökningen oavsett vilka avtal ni skriver.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det har iofs. varit upp frågor här om detaljplan som begränsar antalet hus, sådana det. planer finns, men är rätt ovanliga. Har för mig att problemet där var att någon styckade en tomt och byggde innan någon byggt på en av ursprungstomterna, som därmed fick byggförbud.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det låter jättekonstigt, kan du länka till eller kopiera detaljplanen? Man brukar inte skriva in i en detaljplan att det är tillåtet med ett exakt antal hus. Vi hade ett exempel i min kommun där grannar klagade på en avstyckning med just det argumentet. Det står i den detaljplanen ungefär så här: "Idag finns ett femtontal hus i området, en fördubbling kan tillåtas utan att områdets karaktär går förlorad". Det betyder inte exakt 30, utan ungefär 30 hus totalt i området.
I detaljplanen står det att det finns godkännande för 5 hus . Dem husen är redan byggda .
har pratat med kommunen sen 2017 .så det är inget att diskutera. Dem kan kanske utöka detaljplanen eller så får den en egen detaljplan .men bara när Lantmäteriet godkänner såklart så ja vi ska be om förhandsbesked. Men vi har ffrnde inte pengar för att stycka och husen måste fixas nu för att inte ruttna ännu mer
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Du kan ju annars köpa ut din bror för en summa ni är överrens om och sedan skriva ett skuldbrev till honom. Men om ni inte har råd att köpa ut er bror nu, hur räknar du med att ha råd när du desutom lagt massa pengar på renovering? Det är ju inte fair mot honom att han ska behöva vänta 10år på att du ska bygga upp ett kapital igen. Då får du väl ta ett lån annars?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O ohadsan skrev:
Alltså . Han vill inte bli uppköpt ..vi har inte pengar till det . Han vet det . Vi kommer att stycka i framtiden . Han vill ha sin del och stycka den i framtiden. Inte nu för ingen av oss har pengar för det .
Hur kan jag höja marknadsvärdet för hans avstyckade del ? Hans del kommer varken ha vatten eller bebyggelse?
Sälj tomten. Köp sedan en annan stuga eller tomt. Ni kommer aldrig att komma överens i den här frågan så det är bättre att börja om på varsitt håll.
 
  • Gilla
Sporris
  • Laddar…
O ohadsan skrev:
vi har ffrnde inte pengar för att stycka och husen måste fixas nu för att inte ruttna ännu mer
Det verkar som om ni inte har tillräckligt med pengar.

Citerar mig själv
O O skrev:
Som jag ser det har ni 3 huvudalternativ som förhindrar att ni blir ovänner om detta i framtiden.
  1. en av er löser ut den andre
  2. ni delar/styckar av så ni inte äger en del var
  3. ni säljer och delar på pengarna
Om ni tycker det är viktigt att vara goda vänner är det klokt att genomföra detta snarast.
Som jag förstått läget nu
  1. detta går bort eftersom varken du eller din bror har råd att lösa ut den andre
  2. detta går bort eftersom varken du eller din bror har råd stycka av
  3. återstår bara att sälja. Ni verkar ju kunna behöva pengar...
Det finns naturligtvis ett alternativ 4. Ni gör inget alls med fastigheten och avvaktar. Till plötsligt en dag en av er måste sälja för att få ut sina pengar. Det kan den andre aldrig hindra. Men det behöver inte hända, man vet inget om framtiden.
 
T TypRätt skrev:
Du kan ju annars köpa ut din bror för en summa ni är överrens om och sedan skriva ett skuldbrev till honom. Men om ni inte har råd att köpa ut er bror nu, hur räknar du med att ha råd när du desutom lagt massa pengar på renovering? Det är ju inte fair mot honom att han ska behöva vänta 10år på att du ska bygga upp ett kapital igen. Då får du väl ta ett lån annars?
Alltså ni alla är riktiga pessimister hahah. Ok igen. Min bror vill inte ha hussidan. Han vill ha skogssidan. Om vi köper ut honom har vi inte pengar till resten . Men om vi behåller det som det är med ett kontrakt som säger att vi kommer att stycka i framtiden och tills dess är del A vår och del B hans så får alla göra vad de vill med sina tomtsidor . Vad är problemet ? Husen på A sidan är i väldigt dåligt skick. Vi vill investera i dem och använda /hyra ut efter vi har renoverat med egna pengar. Senare om några år kommer vi få ett arv tillräckligt stort för att stycka . Vad är alla så rädda för ? Vad kan hända med hans skogsdel om vi renoverar och fixar husdelen ??
 
  • Gilla
Bertil Engegren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.