Hur sågar jag så det blir ett 90* hörn då överliggaren lutar 22,5*

Om du har en kap/ger-såg så gerar du 45° med klingan inställd på 22,5° lutning.

maah maah skrev:
Om du har en kap/ger-såg så gerar du 45° med klingan inställd på 22,5° lutning.
ketha:
Tack för svar, men det går inte med de vinklar du föreslagit för det går inte ihop, upptill är det ca 6mm glipa!

K ketha skrev:
ketha:
Tack för svar, men det går inte med de vinklar du föreslagit för det går inte ihop, upptill är det ca 6mm glipa!
Då justerar du klingan och försöker igen.

• Gilla
maah
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då justerar du klingan och försöker igen.
Tack, så kan man göra, men jag tänkte att någon redan hade sågat så här och hade vinklarna!

K ketha skrev:
Tack, så kan man göra, men jag tänkte att någon redan hade sågat så här och hade vinklarna!
Problemet är att vinklarna är logiska om man mäter och ställer in, men det stämmer sällan i verkligheten. 90 grader är sällan 90 grader i verkligheten. Jag tar alltid en gammal bräda och justerar vinklarna med den så att det blir rätt. Sedan sågar jag den dyrare brädan, regeln etc. Är regeln för lång kan man unna sig att justera på den från början.

En annan meton är att lägga sakerna på plats och sedan använda lodlinor, vinkelhakar mm för att rita in snitten.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att vinklarna är logiska om man mäter och ställer in, men det stämmer sällan i verkligheten. 90 grader är sällan 90 grader i verkligheten. Jag tar alltid en gammal bräda och justerar vinklarna med den så att det blir rätt. Sedan sågar jag den dyrare brädan, regeln etc. Är regeln för lång kan man unna sig att justera på den från början.

En annan meton är att lägga sakerna på plats och sedan använda lodlinor, vinkelhakar mm för att rita in snitten.
Ok! Tack!

Du måste beskriva frågan bättre. Är det överliggare i ett räcke? Att två sådana ska möta med 90 grader brgriper man ju men hur lutar den 22.5 grader? Båda delar? Kan du lägga upp en bild?
Det kan faktiskt vara så att det inte finns en riktig snittvinkel.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du måste beskriva frågan bättre. Är det överliggare i ett räcke? Att två sådana ska möta med 90 grader brgriper man ju men hur lutar den 22.5 grader? Båda delar? Kan du lägga upp en bild?
Det kan faktiskt vara så att det inte finns en riktig snittvinkel.
Ja båda lutar i 22,5 grader

• Trästruktur med slitna plankor och vinklade hörn, belägen ovanför en stenlagd gång och häck, fotograferad från en högre vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K ketha skrev:
Ja båda lutar i 22,5 grader
Du ska ha halva vinkelsumman för att få ihop lutningen på hörnet.
så 45 grader och 11. Det borde bli nåt sånt. Hoppas det går bra

H Herrvestlin skrev:
Du ska ha halva vinkelsumman för att få ihop lutningen på hörnet.
så 45 grader och 11. Det borde bli nåt sånt. Hoppas det går bra
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.