Om väggen är bärande, det är säkert en av de vanligaste frågorna som ställs i forumet på Byggahus.se. Här har Justus Andersson gjort en lathund för hur du kan tänka för att lista ut om väggen är bärande eller ej.

Du kan läsa artikeln här: Är väggen bärande? - En lathund
 
Hur skulle ni bedöma nedan rödmarkerade vägg, den borde inte vara bärande? Det är en blåbetongvägg.
Notera den går längst med nocken likt den mittersta blåbetongväggen.

Ritning av ett hus med en rödmarkerad vägg som antyds möjligen inte vara bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har ett trapphål där så kan mycket väl delar av den väggen vara bärande.
 
@oscarwww, skapa en tråd under Byggmaterial & byggteknik så får du svar där. Ta gärna med en bättre ritning. Den som du har med ovan är en mäklarritning och inte så användbar.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Står att artikeln var uppdaterad igår, men författaren är listad som en saknad fd medlem som jag förstått gick bort under pandemin. Det känns inte rätt tycker jag.
 
MultiMan
Jag har undrat vad som hände med Justus och det var ett riktigt ledsamt besked. Han hjälpte så många.

Jag ser inget fel med att hans kunskaper får leva vidare, men om du menar att de ändrat väsentlig information i artikeln när han inte längre finns bland oss är det såklart fel. Är det någon mindre språklig detalj tycker jag inte det gör något.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Att materialet är kvar är bra, men att uppdatera en artikel så bör det framgå att ändringarna inte är gjorda av författaren om så är fallet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.