nizzehult
Har lött bort batteripacken så länge.
Här ser man hur PTC-motståndet bara är instucket mellan cellerna, har inte ens direktkontakt.
Noterar också att cellerna är gjorda i Kanada(!) och är av typen IMR18650E
Har inte fått varken hållaren eller cellerna ännu men jag tror nästan att det ska gå att göra som jag planerade, alltså använda en lös batterihållare. Fortsättning följer... 20140525_195948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
Hej!

Det verkar finnas en "hålare" som sitter mellan batterierna, kan inte du bara limma ihop nya celler i hålaren och löda dit nya ledningar?

Mitt 3.0Ah-batteri ser annorlunda ut, mycket mer elektronik och andra sorts celler. Dessutom finns det en knapp som man kan trycka på för att se laddning. Så det kanske inte handlar om samma batterier?

Så här ser mitt ut:
L1430R-30AH-LI.wm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
nizzehult
Jag har också en massa elektronik på min kretskort - ungefär som dig - men det sitter på andra sidan. Största skillnaden verkar vara att man har monterad kylaren + de kylda kretsarna på andra sidan kortet. Kylaren är också mycket större och det finns ingen knapp för att se laddningen på min ack.
Det finns mycket riktigt två svarta hållare och det är dessa jag tänkte försöka ersätta med en standard batterihållare. Då slipper jag både löda och limma. :)
Där gör man då ett uttag för PTC-motståndet ungefär som det ser ut nu. Har fått cellerna (som jag troligen inte kan använda) och väntar fortfarande på hållaren.
Under tiden har jag hittar en del intressanta celler, är nu nere i 30,-/st.
http://www.aliexpress.com/item/FREE...7-4WH-Rechargeable-Lithium-Li/1864330127.html
En tia dyrare per styck men möjligen bättre:
http://www.aliexpress.com/item/4pcs...50VTC3-for-sony-Free-shipping/1806582653.html

nizzehult
Har nu fått batterihållarna och jag var nog lite för optimistisk, det går inte att få dessa att rymmas i detta utrymme ens om man täljer och kapar. Synd.
Så nu återstår plan B, beställa "rätt" celler och löda.
Den som har tips om bra och rätt celler enligt tråden som kostar under 40,- inkl frakt får gärna tipsa.

nizzehult
Uppdatering!

Nu har jag äntligen kommit till skott!
Jag beställde slutligen dessa:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6194848029.html
Alltså 8 st 18650 US18650VTC4 2100mAh 30A Sony för 53$ inkl frakt.
Inhandlade också en 100W lödpenna på Biltema.

Först lödde jag in dem i mitt första batteripack (det som var helt dött). Inte helt trivialt dock men sen kom jag på hur man skulle göra:
För det första: när gamla cellerna ska bort är det bara att klippa bort hela lödtungan och allt jäms med kretskortet och därefter vika bort hela packen. Cellerna ska ju ändå skrotas!
Sen fortsätter man att dela på cellerna med samma metod tills man har innerhållaren lös. Glöm inte att först fota/dokumentera hur den satt fast och hur cellerna var kopplade!
Löd sedan bort de avklippta bitarna på kretskortet.
Lägg cellerna i hållaren och dra tillfälligt ett varv tejp runt för att hålla dem kvar.
Använd sedan grov koppartråd för att löda ihop cellerna men låt en bit tråd sticka upp från packen. Pass upp för kortslutning (även under lödning), cellerna är oftast laddade vid leverans!
Lödningen är inte så komplicerad när man har lite effekt på pennan, löd som vanligt men lite mer flödigt. Värm "lagom" så att tennet flyter ut och tråden sjunker in i detta. Inte mer.
Montera sedan kretskortet på packen och vik in trådarna och löd fast dem i respektive anslutning. Kolla först att värmesensorn (under) ligger rätt. Ta först bort tejpen.
Om man bara använder blanktråd så får man se upp lite vid pluspolerna, om tråden ligger för nära när man löder så kan den smälta igenom plasthöljet på sidan och kan då kortsluta cellen!
Tänk på att strömstyrkan kan vara rätt hög så tråden måste vara rätt kraftig.

Hur gick det då?
Nja, det såg bra ut. När jag stoppade i packen i laddaren så började den blinka för laddning....men efter 30 sek så kom blinkkoden "batteripack defekt". Suck.
Dubbelkollade och mätte men hittade inget egentligt fel.
Jag misstänkte då att det var nåt fel på elektroniken på detta pack så jag gav mig raskt på packe #2 och flyttade över dessa celler (hela packen) dit.
Nu gick det bättre!
J**lar vilken sprutt det blev på maskinen! Ska bli intressant bara att se kapaciteten, dessa är ju på 2100mAh medan originalet är på 1500mAh.

Någon som har ett kasst packe får gärna sälja eller skänka det till mig. Det heter L1430R (maskinen heter BS-14X-R).
Skicka PM!

Redigerat:
nizzehult
Suck. Säg den lycka som varar.
Så var det dags för laddning av mitt nyrenoverade batteripack.
Satte i det i laddaren och efter 20 sekunder så kom det bekanta röd/grön blinkade LED = batteripack defekt. Wtf?
Öppnade det och en av mina kablar till en av cellerna hade av någon anledning brunnit av!!?
Lödde dit den igen - samma resultat.
Plockade över kretskortet från mitt andra batteri. Nu blinkar det som att det laddar och efter någon minut så får jag fast grönt sken vilket ska betyda att acken är fulladdad. Men den är helt död...
Har mätt upp cellerna en och en och dom verkar friska. Mätte triacarna - verkar OK. Värmeskyddet - också OK.
Gått över lödningarna. Allt ser ju normalt ut.

Vad gör man? Nu är det nära att hela skiten åker på återvinningen och jag inhandlar en ny dragare. Av annat märke!

Se inlägg #18...

nizzehult
Ja det är en AEG men cellerna är Sony och är både tunga och kraftfulla(!) så jag tror inte att felet ligger i dessa utan i elektroniken.

M
Kan det inte vara laddaren som gått sönder om den matat på laddström som måste ta vägen någonstans när kabeln brunnit av?

C
Vad är det för elektronik som sitter på kretskortet? Ett sofistikerat batteri kan ha ett minne och blir förvirrade om cellerna helt plötsligt byts ut. Har du använt celler med exakt samma data som originalcellerna?
Att din "grova" koppartråd brändes av låter ju inte bra!

nizzehult
Jo, visst kan laddaren ha lagt av men den verkar rätt sofistikerad med inbyggd diagnostik innan den kör igång. Ser både stor och dyr ut och klarar många olika typer:-)
På ackarna sitter två kylda triac/trissor i TO220 kapsel och en rätt kraftig backdiod. Sen lite mindre smått och gott som är ytmonterat, några chip mm. Men inget är bränt eller verkar defekt.
Jag tror att det var en koppartråd som jag dragit lite slarvigt som påverkades när man tryckte in låsklackarna på packen, då kunde den komma åt på fel ställe.
Ackarna har i princip samma data som original förutom högre kapcacitét, original är 1600mAh medan detta är 2000.

C
nizzehult skrev:
Sen lite mindre smått och gott som är ytmonterat, några chip mm. Men inget är bränt eller verkar defekt.
Sitter där någon microkontroller eller liknande som kan ha ett EEPROM?
Bytte batteri i en grunka härom månaden och batterikontrollern i den apparaten var väldigt förvirrad innan den hade gått igenom en komplett laddning/urladdningscykel vilket uppenbarligen nollställde den.
I princip samma data? Har cellerna samma kemi? Finns ju rätt många olika typer av Li-Ion-celler.

P.s. det är inte så att du "blåst" en eller flera celler om du orsakade direkt kortslutning?

Redigerat:
nizzehult
Intressant. Tack. Ska jag kolla i kväll. Jag har köpt 18650-celler tidigare till andra ändamål innan jag visste hur landet låg och de var lätta, relativt billiga och hade usel kapacitet.
Dessa "VCT5" celler gav riktigt bra prestanda första användningen/laddningen och den markanta skillnaden var framför allt vikten. Så där jättebilliga var dom inte heller. Att jag fått bra kräm ur den en gång tyder väl på att det skulle röra sig om användbara celler? Jag tillbringade rätt mycket research innan jag beställde dem.
Nej, jag har mätt och belastat enskilda celler och dom har alla över 4V och klarar var och en lätt av att driva en lampa. Hela packen levererar också 16.7V. Däremot så har jag ingen spänning när jag mäter på + och - på kontakterna som ska gå in i laddaren men dom kanske är spänningslösa om inte de andra stiften byglas (vilket sker när man dockar den)?
Ja det sitter ett chip som skulle kunna vara en microkontroller men hur man nollställer den vete gudarna.
Samma kemi vet jag inte med detta är 30C celler.

nizzehult
Har kollat lite nu, Batteripacken levererar 17.2v och varje cell ligger på 4.4v. Är det inte lite väl högt?
Detta är f ö VCT4 celler, inte VCT5. Har kollat på bilderna för att kunna avgöra om det är fejk men det är svårt, minuspolen är iaf helt platt och de tryckta bokstäverna är jämnhöga. Plasten ser bra ut. QR-koden är däremot tryckt direkt på plasten!
Det finns som sagt inte mycket elektronik alls på kortet, en handfull ytmoterade trissor, kondigar och motstånd samt ett chip, 82545AA som verkar vara just för detta ändamål:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/606272/SII/S-8254AAAFT-TB.html
Hittar ingen Reset-pinne där.
Funderar på om jag medvetet ska dra ut varje cell med en last (lampa) för att se om det då tar laddning.
Övriga tips mottages tacksamt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.