15 295 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
AEG och dyra batterier
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Hittade det här företaget i Tyskland, som säljer ompackade batterier. Man skickar sina trasiga dit och får ombyggda tillbaka. Fördelen är att de nya batterierna är på 4,3 Ah istället för originalets 3 Ah.
Men billigt blir det inte. € 77,48 styck, frakt €10 + ca 280 kr för att skicka dina gamla till säljaren. Typ 1750 kr för 2 batterier.
Själv vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Kanske köpa en ny maskin istället.
http://www.akkutechnik-ka.de/Werkze...932352111-14-4V-4-2Ah-Li-Ion-Akku::12339.html
Men billigt blir det inte. € 77,48 styck, frakt €10 + ca 280 kr för att skicka dina gamla till säljaren. Typ 1750 kr för 2 batterier.
Själv vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Kanske köpa en ny maskin istället.
http://www.akkutechnik-ka.de/Werkze...932352111-14-4V-4-2Ah-Li-Ion-Akku::12339.html
Jag har bytt celler i mina två batterier för snart ett år sedan och de fungerar fortfarande utmärkt. Se följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/221688-nya-celler-li-ion-ackar.html
"18650" är bara storleken på batterier. 18 × 65mm, vilket inte säger mycket om kemi. Byter man batterier måste man ha batterier avsedda för elverktyg. Dessa tillåter mycket högre urladdningsström men har i gengäld lägre kapacitet. Celler för två ack kostade mig cca. 300:- plus 150:- i frakt (minns inte riktigt, tror att det gick på 30:- per cell)
Att plocka isär acken och löda ihop celler gick på 30 minuter.
P.S.
F.ö. är även originalceller (LR1865BE) tillverkade i Kina
Så skickar man cellerna på "ompackning" lär man betala en Tysk för att löda dit Kinesiska celler...
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/221688-nya-celler-li-ion-ackar.html
"18650" är bara storleken på batterier. 18 × 65mm, vilket inte säger mycket om kemi. Byter man batterier måste man ha batterier avsedda för elverktyg. Dessa tillåter mycket högre urladdningsström men har i gengäld lägre kapacitet. Celler för två ack kostade mig cca. 300:- plus 150:- i frakt (minns inte riktigt, tror att det gick på 30:- per cell)
Att plocka isär acken och löda ihop celler gick på 30 minuter.
P.S.
F.ö. är även originalceller (LR1865BE) tillverkade i Kina
Jag renoverade 3 batterier men det var nimh. Sök efter "renovering skruvdragarbatterier" så lär den tråden dyka upp. Mycket bilder där om man vill se hur jag gjorde. Jag valde celler med lödöron, lätt som en plätt att löda in.

Jag beställde cellerna färdiglödda i rätt mönster, vilket var gratis. Tyvärr satt de ihop aningen för tajt. Nu i efterhand inser jag att jag skulle bara kunna klippt isär plåtarna, satt cellerna i hållaren och lött ihop isärklippta plåtarna över de 2mm som saknades. Dum som jag var rev jag bort plåtarna och lödde ihop nya trådar direkt på polerna. Det funkar ändå...
Industriellt, så punktsvetsar man ackarna. Det blir mycket varmare när man löder. När man punktsvetsar värms bara själva svetspunkten upp.nizzehult skrev:
Man kan söka på "spotwelder" på internet.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Intressant info och när jag kollade din länk Zakalwe så är det ju exakt en sån ack som jag försöker fixa!
Jag tänkte först se om det går att klämma in en batterihållare och då blir det ju busenkelt att byta.
En sak som jag undrar är om laddaren kommer att "godkänna" andra celler, den verkar rät avancerad i sig.
Hur vet man att man får tag på celler gjorda för elverktyg, många säljare är ju bara intresserade att skriva vilken kapacitet cellen har?
Jag tänkte först se om det går att klämma in en batterihållare och då blir det ju busenkelt att byta.
En sak som jag undrar är om laddaren kommer att "godkänna" andra celler, den verkar rät avancerad i sig.
Hur vet man att man får tag på celler gjorda för elverktyg, många säljare är ju bara intresserade att skriva vilken kapacitet cellen har?
Hej!nizzehult skrev:Intressant info och när jag kollade din länk Zakalwe så är det ju exakt en sån ack som jag försöker fixa!
Om du tänkte ha cellerna i någon sorts hållare: det kommer inte att fungera. Det är tajt om plats och tempgivaren måste vidröra cellerna för att laddningselektroniken ska fungera, annars kommer cellerna att förstöras vid laddning (då elektroniken förlitar sig på både delta-V och delta-T vid snabbladdning). Egentligen är det ganska lätt: man skruvar isär acken (torx med hål, vill jag minnas), löder bort gamla batterierna, löder i nya och skruvar tillbaka allt (man får se till att tempgivaren hamnar på samma ställe). That's it. Laddaren är dum och levererar bara spänning/ström. Den kan inte "godkänna" något då den är gjord för att ladda allt mellan 12V och 18V, både Li-Ion och NiMh. Det är egentligen elektroniken i acken som sköter laddning/reglering. Byter man celler mot likadana kan inte elektroniken märka något.
Gällande "hur man vet vilka celler är för elverktyg": jag läste specar för originalceller LR1865BE och jämförde med de jag tänkte beställa. Generellt, celler för elverktyg ska kunna leverera minst 20C i urladdningsström. Är du osäker kan du alltid köpa exakt samma celler som sitter i original (LR1865BE). Jag läste specar och insåg att billigare Sony US18650VT (sitter i DeWalt-maskiner) skulle också passa, och det gick bra.
F.ö. verkar det som att både skruvdragaren och cellerna är gjorda i Kina!
Här har du 10 st. LR1865BE för 460:-
http://www.ebay.com/itm/10-NEW-Lish...US_Rechargeable_Batteries&hash=item258dc5fbcc
Då kan du renovera bägge ackar och få två celler över.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Tack. Synd att man inte läste den tråden innan man drog igång det här projektet.
Men jag ser nu att det inte är riktigt samma ack, din är på 1,5Ah medan min är på 3.0Ah, min har alltså 8 celler per ack...så att köpa 10 st för 460,- innebär att jag bara fyller en ack...
Hittade heller inga billiga Sony-celler på ebay, minst en 50-lapp styck verkar vara gängse pris. Har också hittat två märken som heter Efest och MNKE som klarar 30A/High drain men även dessa är relativt dyra....
Ja, jo, visst är det tajt om plats men då hela cellpaketet ligger i en foam som säkert är 3-4mm tjock runt om så borde det nästan finnas lite spelrum om man tar bort den. Och borde det inte gå att fixera (flytta) tempgivaren även om cellerna får en annan placering?
Men jag ser nu att det inte är riktigt samma ack, din är på 1,5Ah medan min är på 3.0Ah, min har alltså 8 celler per ack...så att köpa 10 st för 460,- innebär att jag bara fyller en ack...
Hittade heller inga billiga Sony-celler på ebay, minst en 50-lapp styck verkar vara gängse pris. Har också hittat två märken som heter Efest och MNKE som klarar 30A/High drain men även dessa är relativt dyra....
Ja, jo, visst är det tajt om plats men då hela cellpaketet ligger i en foam som säkert är 3-4mm tjock runt om så borde det nästan finnas lite spelrum om man tar bort den. Och borde det inte gå att fixera (flytta) tempgivaren även om cellerna får en annan placering?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Jag förstod först inte riktigt det här med "20C" när man pratar om strömuttag, borde det inte vara "20A" som man menar? Denna sida förklarar skillnaden:
http://www.tasteyourjuice.com/wordpress/battery-information/
men man måste ändå ha C-klassningen från tillverkaren.
Tydligen så är just e-cigaretter en stor grej för dessa typer av batterier.
Här finns t o m en bättre dokument som visar olika typer:
https://docs.google.com/spreadsheet...01mUkl6RXNnM2o2R1E&f=true&noheader=true&gid=0
Nu är det så här att många säljare av batterier har dåliga eller knapphändiga tekniska specifikationer över batterierna så det är lite svårt att veta exakt vad man ska leta efter men "High Drain" verkar vara gångbart.
Var lite fundersam om dessa skulle duga:
http://www.aliexpress.com/item/FREE...H-Rechargeable-Lithium-Li-ion/1864320032.html
Det konstiga är att det står att det är Li-ion medan första länken hävdar att IMR är LiMn och "riktiga" Li-ion heter ICR.
Förvirrande, sa Bull
http://www.tasteyourjuice.com/wordpress/battery-information/
men man måste ändå ha C-klassningen från tillverkaren.
Tydligen så är just e-cigaretter en stor grej för dessa typer av batterier.
Här finns t o m en bättre dokument som visar olika typer:
https://docs.google.com/spreadsheet...01mUkl6RXNnM2o2R1E&f=true&noheader=true&gid=0
Nu är det så här att många säljare av batterier har dåliga eller knapphändiga tekniska specifikationer över batterierna så det är lite svårt att veta exakt vad man ska leta efter men "High Drain" verkar vara gångbart.
Var lite fundersam om dessa skulle duga:
http://www.aliexpress.com/item/FREE...H-Rechargeable-Lithium-Li-ion/1864320032.html
Det konstiga är att det står att det är Li-ion medan första länken hävdar att IMR är LiMn och "riktiga" Li-ion heter ICR.
Förvirrande, sa Bull
Personligen anser jag att det är oklokt att chansa och renovera ackar med "elciggbatterier". Man kanske sparar en hundralapp, men det står ingenstans i specar om IMR18650 har t.ex. temperatursäkring. I värsta fall bränner du ner huset om en av cellerna kortsluter sig själv.
Jag skulle antingen köpt *exakt* samma cellmodell som original eller eventuellt annan beprövad modell som sitter i andra elverktyg.
Jag skulle antingen köpt *exakt* samma cellmodell som original eller eventuellt annan beprövad modell som sitter i andra elverktyg.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Jo, om jag hittade dem till rätt pris så vore det givetvis det bästa men om jag behöver köpa 16 celler á 50,- (minst) så är jag uppe i 800,- och jag köper en ny maskin med dubbla batterier för obetydligt mer....
Det måste finnas sätt att få tag på samma celler som tillverkarna använder till skäliga pengar, dom betalar troligen inga pengar alls för dessa. Sen har jag svårt att förstå varför High Drain celler ska vara så mycket dyrare rent tillverkningsmässigt....
Det måste finnas sätt att få tag på samma celler som tillverkarna använder till skäliga pengar, dom betalar troligen inga pengar alls för dessa. Sen har jag svårt att förstå varför High Drain celler ska vara så mycket dyrare rent tillverkningsmässigt....
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag också gjort det. Varför inte varje år och sen slänger man skiten som man köpte i fjol....
Nä men allvarligt talat så främjar detta varken miljön eller den egna privata ekonomiska situationen så egentligen borde man standardisera ackarna så att cellerna blev enkelt utbytbara. Och då inte bara på batteridrivna verktyg. På samma sätt som man beslutade om en typ av laddare för alla mobiler. För miljöns och enkelhetens skull.
Nä men allvarligt talat så främjar detta varken miljön eller den egna privata ekonomiska situationen så egentligen borde man standardisera ackarna så att cellerna blev enkelt utbytbara. Och då inte bara på batteridrivna verktyg. På samma sätt som man beslutade om en typ av laddare för alla mobiler. För miljöns och enkelhetens skull.