När det gäller intermittenta fel så har AndersS rätt - det gäller att visa för leverantören att felen är ständigt återkommande och att det handlar om ett problem och inte enskilda incidenter. Se till att hänvisa till tidigare anmälnings-ID i dina felanmälningar så att du sedan kan hänvsa till problemet.

Eftersom jag tillhör dem som bråkat med intermittenta fel i många år så har jag mycket att tillföra den diskussionen. Har själv Telia eftersom ingen annan operatör finns på min telestation. Det är solklart vem jag ska ringa, däremot är deras kundtjänstpersonal totalt inkompetent och förstår inte vad det är man felanmäler. Få dem att be dem som sköter nätet i ditt område att göra en långtidsmätning och se till att de förmedlar ditt mobilnummer till teknikern så att du kan få beskriva felet direkt till dem. Teknikerna förstår, de som svarar hos Telia gör det inte.

Sen att man som i mitt fall kan sitta på kopparledare som åskan pulveriserat allt för många gånger är ett stort problem. Det är många gånger som Telia skickat ut en helt ny gateway till mig eftersom de vägrar inse att felet kan vara i ledningsnätet, men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag byter dem på några minuter och ny elektronik fungerar oftast bättre.

Där kommer vi till den andra frågan i tråden. Hos mig skulle det aldrig någonsin fungera med mobilt. Jag kör med ADSL 8 Mbps här (kan inte få snabbare) och har en normal månad datatrafik runt 70-90 GB. Enbart där skulle det bli svindyrt med de mobila lösningar som finns idag. Lägg sen till latenser (läs fördröjningar eftersom trådlöst är segt) så finns det ingen rimlig chans att jag går över till mobilt.

Vad menar du med att det skulle bli svindyrt med det mobila lösningarna som finns idag?

Bjurran skrev:
Eftersom jag tillhör dem som bråkat med intermittenta fel i många år så har jag mycket att tillföra den diskussionen. Har själv Telia eftersom ingen annan operatör finns på min telestation. Det är solklart vem jag ska ringa, däremot är deras kundtjänstpersonal totalt inkompetent och förstår inte vad det är man felanmäler. Få dem att be dem som sköter nätet i ditt område att göra en långtidsmätning och se till att de förmedlar ditt mobilnummer till teknikern så att du kan få beskriva felet direkt till dem. Teknikerna förstår, de som svarar hos Telia gör det inte.

Sen att man som i mitt fall kan sitta på kopparledare som åskan pulveriserat allt för många gånger är ett stort problem. Det är många gånger som Telia skickat ut en helt ny gateway till mig eftersom de vägrar inse att felet kan vara i ledningsnätet, men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag byter dem på några minuter och ny elektronik fungerar oftast bättre.

Där kommer vi till den andra frågan i tråden. Hos mig skulle det aldrig någonsin fungera med mobilt. Jag kör med ADSL 8 Mbps här (kan inte få snabbare) och har en normal månad datatrafik runt 70-90 GB. Enbart där skulle det bli svindyrt med de mobila lösningar som finns idag. Lägg sen till latenser (läs fördröjningar eftersom trådlöst är segt) så finns det ingen rimlig chans att jag går över till mobilt.

Förstår din frustration men håller inte med om Telias service.
Nu har jag förstås ADSL-abbonemanget som företag, ringer alltså 90400 vid problem.
Företagsabbonemangen är väl lite dyrare i gengäld.

Och det har alltid fungerat klockrent för mig.

Andy78 skrev:
Vad menar du med att det skulle bli svindyrt med det mobila lösningarna som finns idag?
Har du inte läst tråden?
Operatörens gräns för den suveräna 3G-prestandan kan gå vid 10 GB/månad.
Sedan blir det kanske 50 kBit/sek.

KnockOnWood skrev:
Förstår din frustration men håller inte med om Telias service.
Nu har jag förstås ADSL-abbonemanget som företag, ringer alltså 90400 vid problem.
Företagsabbonemangen är väl lite dyrare i gengäld.

Och det har alltid fungerat klockrent för mig.

Har du inte läst tråden?
Operatörens gräns för den suveräna 3G-prestandan kan gå vid 10 GB/månad.
Sedan blir det kanske 50 kBit/sek.
Jo det är precis det jag har gjort och förstår inte varför man väljer ett abonnemang med 10gigs surf på mobilt när det säljs dem med högre gräns eller obegränsat.
Sen förstår jag inte varför det skulle bli svindyrt har du obegränsat för 399kr så kostar det 399 eller vad man nu väljer.
Sitter man och surfar till en kostnad per mb ja då har man nog valt fel mobilt bredband.

Andy78 skrev:
Jo det är precis det jag har gjort och förstår inte varför man väljer ett abonnemang med 10gigs surf på mobilt när det säljs dem med högre gräns eller obegränsat.
Sen förstår jag inte varför det skulle bli svindyrt har du obegränsat för 399kr så kostar det 399 eller vad man nu väljer.
Sitter man och surfar till en kostnad per mb ja då har man nog valt fel mobilt bredband.
Nu vet vi inte vilka operatörer som har täckning och vilka abonnemangstyper, samt att det även var problem med fördröjning och kanske även hastighet beroende av mottagningsförhållande. Finns man i utkanten av masten täckning så påverkas man av hur belastningen är och att man tidvis får väldigt dålig hastighet.
Jag kör mobilt i fritidshuset med dessa problem och VDSL hemma problemfritt, Så man får utgå från de förutsättningar som finns och det behov man har när man väljer.

Andy78 skrev:
Vilka operatörer har verkligen obegränsat? Även de som marknadsförs om "obegränsat" brukar i det finstilta ha med en begränsning. Sist jag kollade hade t.ex. Tre "obegränsad surf" som visade sig vara 20 GB i månaden om man läste det finstilta.

Andy78 skrev:
De senaste 2 åren har datamängden per krona minskat rejält på alla nytecknade mobila abonnemang. Jag tror inte det finns något mobilt abonnemang med fast månadsavgift som kan tecknas nu, och som helt saknar gräns för datamängden. Läs det finstilta.

Detta är en helt naturlig utveckling. Ser man på den totala datamängden för alla användare så är mobilt bredband chanslöst mot ADSL och fiber. Det är relativt enkelt att bygga ut infrastrukturen för ADSL och fiber så att alla användare samtidigt kan strömma TV eller liknande. När det gäller mobilt bredband är detta helt orealistiskt, för det skulle bli mycket dyrare än att dra fiber till alla hushåll. Basstationerna skulle behöva sitta extremt tätt.

Detta är vad man vill ha:

1. Hög hastighet
2. Låg, fast månadskostnad
3. Ingen begränsning för datamängden

ADSL och fiber uppfyller alla önskemålen, men med mobilt bredband kommer man bara kunna få 2 av dem uppfyllda. Räkna inte med att det ändrar sig i framtiden. Tidigare var det lockpriser som gällde. Nu har de fått fart på trafiken och måste anpassa villkoren efter verkligheten.

Tyvärr har du rätt de har dragit ned på privatsidan, dock brukar företagsabonnemangen vara obegränsade tex hos tre.
Om det inte var så så skulle de inte ha några företagskunder.
Det fungerar inte för ett företag på som kanske är en 2-3 personer eller mer att dela på 30gig.
Ebjudandet om fri surf kommer dock att komma och gå hela tiden, många har en FUP klasul i sina allmänna vilkor men praktiserar den inte alltid.

Om jag inte skulle teckna företagsabonnemang så skulle jag nog välja ADSL i ditt fall.

Men det är lite lustigt det där med begränsningar och priser.
Det har på senaste dykt upp företag som erbjuder gratis mobilt bredband som faktiskt fungerar.

Redigerat:
Det är väl i dagsläget så vedertaget med att sk fast uppkoppling ska vara fritt flöde av trafik och inte betala för massa extra Gb då man passerat sin mängd..
Det har väl varit diskussioner under årens lopp om att man skulle vilja få ut mer pengar kontra datamängden som man tar hem...
Finns det något abbonemang i dagsläget till den mobila (trådlösa) som äro med fria datamängder.
(Tycker det är roligt att ta diskussioner själv med de som vill förbättra ens mobilabbonemang man har idag på sin lur med fri surf... De kan inte erbjuda något som är bättre då dom tittar över det).

Skruvade upp massa paraboler under början av 2000-talet för dubbelriktad satellitkommunikation (internetaccess) för ett fåtal operatörer. Landsbygdsprojekt och till viss del bidraggrundande med statens vision om "bredband till alla". Företag som privatpersoner som köpte utrustning samt abbonemang. Installationern dyra (ca 18000:-), abbonemang (ca 1000:- i månaden) och efter ett par stundar så gjorde man en justering i avtalen gällande trafikflödet. 1 Gb i månaden sedan började de skruva ner hastigheterna. På den tiden var det ju inte så utpräglad med streamande media som i sig suger datamängd som nu...
Comviq har väl abbonemang som du kan köpa till på ditt redan befintliga mobilabbonemang? Surfa fritt en hel dag för 29:- eller vad det 69:-?

Donglar i all ära men som privatkund tror jag inte på det.
4G triggar för snabba hastigheter men är inte heltäckande överallt. Operatörerna säger att de har täckning i vissa områden eller zoner i landet. Oki, har dom provmätt bakom sten- eller plåtbyggnaden där man har sin husvagn???
Överlag finns kanske täckning men det finns gråzoner likväl.
De riktar sina G:n gentemot storstäder där det flödar mest folk som ger mest abbonemang men tänk hur mycket hus och byggnader man måste skicka signalerna i vinklar runt hörn för att det ska funka???

3G har jag i min mobil, behöver jag laptopen vid resande fot så får telefon agera modem...

Nej, fast uppkoppling till folket med fortfarande FLATRATE :)

Använder man strömmande media så behöver man i princip fast uppkoppling.

Nöjer man sig med vanlig mail, surf och lite youtube eller något enstaka TV-program då och då så går det bra med mobilt bredband. Använder man sig av en ordentlig antenn, t.ex. kopplad till en router, så kan man få rätt bra hastighet även på landsbygden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.