pelpet skrev:
Hmm.. diagrammet (som finns på många ställen) anger ju teoretisk maxkapacitet för ADSL2+ men å andra sidan beror den på dämpningen. Jag skulle tro att att diagrammet är beräknat på samma sätt. Dvs man översätter dämpning till kabellängd schablonmässigt. Så du kanske har 4,5 km kabel men av så god kvalitét att den ändå motsvarar ca 3,7 km av standardkvalitet.
OK, jag förstår att mycket kan inverka. Inget att bråka om.

Bor man på landet så gör man :)

Utrustningar är oftast konfigurerbara när det gäller hastigheter, kvalitetsberoende inställningar, etc, så här kan operatörer välja olika inställningar beroende av vad man vill leverera för kvalitè på tjänsten.

Jag förstod det så att oberoende av vad man har för "operatör" (= de som skickar räkningen) så är det samma hårdvaruföretag som sätter upp grejerna i telestationen.

Minns inte nu vad det företaget heter.

Skanova.

Nja, Skanova sköter väl kopparen bara (och kanske fibern).
Själva intelligensen ordnar andra.

Skanova har några olika entreprenörer som sköter allt tekniskt. De är Relacom AB, Empower AB, Ericsson AB och Eltel Networks Infranet AB.

KnockOnWood skrev:
Nja, Skanova sköter väl kopparen bara (och kanske fibern).
Själva intelligensen ordnar andra.
TeliaSonera säljer grossisttjänster till andra operatörer där bl.a. xDSL är en sådan tjänst. Vet inte hur vanligt det är med egen xDSL-utrustning som andra operatörer hyr lokalyta för på telestationerna, men det har förekommit men inte så lönsamt som jag förstått det. Men diagram som visas är inte entydigt utifrån att hårdvaruleverantörer levererar globalt och det ser inte alltid ut som i Sverige när det gäller tråddiameter, konfigurering, men även att man kan öka/minska hastigheten på "upstream", från användarsidan vilket påverkar hastigheten "downstream" mot användaren.
Samma gäller för de mobila näten att de kan ge olika hastighet beroende hur operatören väljer att konfigurera.

Ja, Eltel var här när jag installerade fast tele 2010.
Sedan har Ericsson Cable nånting varit igång vid fel på ledningen (eller i telestationen).

Och operatörer har jag nu minst två av, olika för tele och ADSL.

F*n vilken röra, man vet ju inte vem man skall ringa till vid fel.

Vart tog gamla kära Televerket vägen :(
Kom tillbaka!!!

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, Eltel var här när jag installerade fast tele 2010.
Sedan har Ericsson Cable nånting varit igång vid fel på ledningen (eller i telestationen).

Och operatörer har jag nu minst två av, olika för tele och ADSL.

F*n vilken röra, man vet ju inte vem man skall ringa till vid fel.

Vart tog gamla kära Televerket vägen :(
Kom tillbaka!!!
Eltel, Ericsson, etc jobbar på uppdrag av operatörerna, vem som kommer av olika underleverantörer är beroende av operatör och vart i landet du bor. Samma tjänst från en operatör kan ha olika underleverantörer beroende av geografi.
Vem man ringer vid problem är ju enkelt, den som man beställt tjänsten från som inte fungerar.

Nu vet jag inte vilket område du bor i men 3g är så pass stabilt idag att det duger gott och väl som enda uppkoppling, och det finns routrar som har inbyggt modem eller stöd för usbmodemet som leveras av operatörerna.
Sen finns det 4g men det upplever jag inte som lika stabil men dock användbar om man har täckning.

AndersS skrev:
...Vem man ringer vid problem är ju enkelt, den som man beställt tjänsten från som inte fungerar.
Enkelt är det nog inte.

Ett enkelt exempel:
Jag har nu tele via Phonera (pga eget företag)
och "tror" att jag har ADSL via Telia (betalas av en av mina uppdragsgivare).

Vem ringer jag till vid intermittenta problem.

Jag försökte nyligen båda vid just intermittenta problem.
Telia företag 90400 hade, och har väl alltid haft, överlägset bäst support.
Sedan blev jag tillbakaringd från Ericsson Cable nånting. "Nu tar vi tag i dit problem."
Fast då var problemet redan löst sedan 12 timmar.

Har inte en susning om var eller varför det blev fel.
Känns som att sitta på månen och messa "Huston we've got a problem".

Andy78 skrev:
Nu vet jag inte vilket område du bor i men 3g är så pass stabilt idag att det duger gott och väl som enda uppkoppling, och det finns routrar som har inbyggt modem eller stöd för usbmodemet som leveras av operatörerna.
Sen finns det 4g men det upplever jag inte som lika stabil men dock användbar om man har täckning.
Jo, så småningom blir det väl dags att prova på.
Men i dag har jag knappt 3G-kontakt.
Mobiltelefonin bryter hela tiden.
Jag får ofta säga till folk som ringer till min mobil: "Lägg på så ringer jag upp dig".
Och så ringer jag via den fasta linan.
Det enda som funkar någorlunda med mobilen är SMS. Men det är ju jobbigt.

Det var ett tag som jag hade ett Huawei-kort 3G i laptopen, för att kunna jobba från sommarstugan.
Då fick jag gå 200 meter och sätta mig på en gärdesgård för att få kontakt.
Det gick väl an mitt i sommaren :)

Med Telias mobila bredband så segade 3g väldigt mycket och var allmänt instabilt under dom 3 åren jag använde det, men sedan jag gick över till 3 istället så är det mycket snabbare och stabilare trots ungefär lika bra mottagning.

(värst vad många treor det blev idag, 3 st. :wow: )

Det där är väldigt varienda på en del platser finns dålig 3g men bra 4g det beror på att operatören valt att satsa på 4g istället i området, så var det tex i järfälla både telia och tre hade usel täckning på ett ställe men tele2 4g fungerade kanon detta var för 2 år sedan exakt, nu har dock de andra operatörerna löst 3gbiten.
Detta är något man får testa fram.

KnockOnWood skrev:
Enkelt är det nog inte.

Ett enkelt exempel:
Jag har nu tele via Phonera (pga eget företag)
och "tror" att jag har ADSL via Telia (betalas av en av mina uppdragsgivare).

Vem ringer jag till vid intermittenta problem.

Jag försökte nyligen båda vid just intermittenta problem.
Telia företag 90400 hade, och har väl alltid haft, överlägset bäst support.
Sedan blev jag tillbakaringd från Ericsson Cable nånting. "Nu tar vi tag i dit problem."
Fast då var problemet redan löst sedan 12 timmar.

Har inte en susning om var eller varför det blev fel.
Känns som att sitta på månen och messa "Huston we've got a problem".
Tja, är det intermittenta fel på telefoni, misstänker du har vanlig analog, så är det Phonera som du kontaktar och felanmäler att du har ett intermittent fel, dvs kommer och försvinner, gör det vid varje tillfälle (får bli via mobilen om den fasta inte fungerar)
Är det ADSL så måste du ringa till den som din uppdragsgivare har avtalet med.
Bråkar båda så ringer man bådas kundservice och beskriver felet, poängterar att felet finns på båda tjänsterna som hjälp för att de ska kunna felsöka.
Sedan är det inte alltid lätt att hitta intermittenta fel och det kan ta viss tid, men har du ADSL så kan man åtminstone göra vissa tester av förbindelsen. Men visst kan det vara besvärligt och ibland påverkar ju även den egna utrustningen man har, det händer ju att egna routrar/servrar stökar till det, t.ex. slutar dela ut IP-adresser, mm.
Sedan om Ericsson, Relacom, etc, ringer dig för att felsöka så gör de det på uppdrag av någon av dina tjänsteleverantörer.
Oberoende av vem som utför något åt mig så håller jag kontakten med den som jag köper tjänsten av.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.