9 345 läst ·
55 svar
9k läst
55 svar
ADSL-anslutning. Vad gäller i dag egentligen?
10 GB är obegripligt lite för att vara högsta gräns i ett abonnemang. Då vill det till att man inte använder strömmande media alls. Vi har comviq kontantkort i sommarstugan och där fyller man på 3, 6 eller 20 GB i taget. Under fem veckor i sommar gjorde vi av med 40 GB, och då var det inte särskilt intensiv användning i det fina vädret. Lite nyheter på svtplay på kvällarna och barnen satt några timmar de enstaka dagar det regnade.
80 eller 100 har jag sett på de dyra abonnemangen. Tror att 3 och Tele2 har höga tak. Men om man som jag sköter allt sit "tv tittande" via exempel Netflix och all musik via Spotify och Internetradio då kan även dessa gränser vara för låga.
Hej! Får jag "kapa" den här tråden lite? Jag och sambon är i hustittartagen och glor runt lite och har hittat ett potentiellt trevligt objekt - med nackdelen att det enligt annonsen endast finns mobilt internet (med vår livsstil kommer det nog bli en belastning, med Netflix och onlinespel). Huset ligger ungefär 4 km från närmsta lilla ort. Hur troligt är det att det går att få in ADSL? Finns det tillfällen där det finns fast telefon samtidigt som det inte går? Jag kan absolut noll om internetuppkopplingar och sambon har ingen djupare koll heller, någon av er kanske kan hjälpa?
Ring och fråga. Jag har ca fem kilometer till telestationen och det gör att jag bara kan få ca 2 MBit/s i hastighet på mitt ADSL. Då funkar SVTplay nästan jämt, Netflix också. Har inte försökt köra HD dock.
Om det finns vanligt telefoni på adressen är det ju busenkelt att söka på det numret och se vad som går att få tag på.
Jag lyckades stalka grannarna lite och sökte på deras telefonnummer (nuvarande ägaren har inget fasttelefonnummer som jag kan hitta iallafall) och där uppskattar lev. att de kan få in 6-12 mbit. Hur bra brukar sånt stämma? Telia och BBB har jag tittat på och de säger samma lika.
Carl-Elvis, ja jag har lyckats läsa mig till att det är avstånd som avgör också. Hur tar man reda på var telestationerna sitter? Haha.
Carl-Elvis, ja jag har lyckats läsa mig till att det är avstånd som avgör också. Hur tar man reda på var telestationerna sitter? Haha.
Intressant! Tack för era svar. Vågar ju gissa på att det kanske inte är några superkablar som ligger i marken där, närmsta ort är superliten. Hur kollar man om det är delat, ringer och frågar? Det är ju liksom en liten klassisk landsväg som det ligger gårdar och hus längs.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Pelpet, stämmer verkligen det där diagrammet?
Jag har ca 5,5 km till telestationen och kommer upp till 5,74 Mbit/s på bredbandskollen.se
Avståndet till telestationen visste operatörens säljare på metern när, så om man vill veta är det nog bara att ringa Telia, Phonera, BBB eller vad man nu har, och fråga.
Men för något år sedan bytte jag ADSL-modem efter ett åskväder.
Med det gamla modemet låg jag på 3 Mbit/s, vilket alltså dubblades med ny hårdvara.
Jag har ca 5,5 km till telestationen och kommer upp till 5,74 Mbit/s på bredbandskollen.se
Avståndet till telestationen visste operatörens säljare på metern när, så om man vill veta är det nog bara att ringa Telia, Phonera, BBB eller vad man nu har, och fråga.
Med det gamla modemet låg jag på 3 Mbit/s, vilket alltså dubblades med ny hårdvara.
Gör förfrågan till några operatörer så får du svar om de kan leverera.bittle skrev:
Ta med Telia då de även levererar tjänster till andra operatörer via sitt "kabelbolag" Skanova.
Japp diagrammet stämmer, det är nog skanovas kabelmätning som är fel. I telestationerna sitter en felavhjälpningsutrustning som kan mäta dämpningen på tråden, och utifrån dämpningen beräknas längden. Det är även dämpningen som avgör ADSL-hastigheten. Uppenbarligen är ditt nya modem bättre än det gamla på att hantera dämpningen, och tråden är kortare än vad skanovas mätning anger.KnockOnWood skrev:Pelpet, stämmer verkligen det där diagrammet?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, så mycket kortare kan tråden inte vara.pelpet skrev:Japp diagrammet stämmer, det är nog skanovas kabelmätning som är fel. I telestationerna sitter en felavhjälpningsutrustning som kan mäta dämpningen på tråden, och utifrån dämpningen beräknas längden. Det är även dämpningen som avgör ADSL-hastigheten. Uppenbarligen är ditt nya modem bättre än det gamla på att hantera dämpningen, och tråden är kortare än vad skanovas mätning anger.
Bilvägen från telestationen till mig är enligt hitta.se 4,5 km.
Fågelvägen är det 3,9 km.
Hmm.. diagrammet (som finns på många ställen) anger ju teoretisk maxkapacitet för ADSL2+ men å andra sidan beror den på dämpningen. Jag skulle tro att att diagrammet är beräknat på samma sätt. Dvs man översätter dämpning till kabellängd schablonmässigt. Så du kanske har 4,5 km kabel men av så god kvalitét att den ändå motsvarar ca 3,7 km av standardkvalitet.