Hur ser det ut på marknaden idag?
Går det att teckna sig på ADSL uppkoppling till sin fastighet via kopparkablarna utan att behöva ha sedvanlig telefon? Får konsumenten rätt om det eller det ska prackas på med analog telefon också då man bestämmer sig för ADSL?
Finns väl varianter i dag med både 3G och 4G donglar så du slipper meckla med hederlig telefonkabel men hur stabilt och säkert är det ute på landsbygden??? I stadskärnor på sina ställe är det kanske till belåtenhet med luftburen internetaccess men kan inte tro på det riktigt ute på vischan.
Kabel är ändå kabel och fortfarande tillförlitligt så länge ingen gräver av den
Går det att teckna sig på ADSL uppkoppling till sin fastighet via kopparkablarna utan att behöva ha sedvanlig telefon? Får konsumenten rätt om det eller det ska prackas på med analog telefon också då man bestämmer sig för ADSL?
Finns väl varianter i dag med både 3G och 4G donglar så du slipper meckla med hederlig telefonkabel men hur stabilt och säkert är det ute på landsbygden??? I stadskärnor på sina ställe är det kanske till belåtenhet med luftburen internetaccess men kan inte tro på det riktigt ute på vischan.
Kabel är ändå kabel och fortfarande tillförlitligt så länge ingen gräver av den
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Det beror lite på vilken telestation du är kopplad till, vilka operatörer som dragit dit sin utrustning, hur långt osv. Man ska kunna teckna adsl utan telefon, men straffas istället med ca 70kr/mån för att man inte har fast telefon. Det kallas "hel ledning", "delad" om man har telefoni också.
Om man är nöjd med täckning och hastighet fungerar ju 3G/4g, men det gäller att ha koll på datamängden som snabbt kan ta slut, och då kan det bli lika dyrt som adsl.
Har själv tele2 4g och tycker den är lite svajig, funkar oftast bra, men inte alltid.
Om man är nöjd med täckning och hastighet fungerar ju 3G/4g, men det gäller att ha koll på datamängden som snabbt kan ta slut, och då kan det bli lika dyrt som adsl.
Har själv tele2 4g och tycker den är lite svajig, funkar oftast bra, men inte alltid.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Vi har ADSL utan fast telefoni, de flesta bolag tar ut en avgift ifall du inte har fast telefon, oftast kallad hel ledning eller nåt sånt. Du kan slippa den om du tecknar ett ip-telefoniabonnemang samtidigt.
Jag håller med, kabel är alltid kabel.
Jag håller med, kabel är alltid kabel.
Telia tar 89:- i avgift om man inte har fast telefonabonnemang. För samma pengar får man ett ip-telefoni-abb.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad jag förstått är mobil internetaccess väldigt beroende av var man är, hur många som normalt använder den, och vad som händer på helger, semestertider osv.
Kustorterna längs Hallandskusten har väl ständiga problem med detta.
Har för mig att Laholms kommun har varit på de tre stora mobiloperatörerna och klagat.
http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.531614-dalig-tackning-en-fraga-om-kapacitet
Kapaciteten är dimensionerad för oxveckorna, och när sedan badgäster/sommarboende kommer brakar det hela ihop.
Som sagt: Kabel är kabel
Kustorterna längs Hallandskusten har väl ständiga problem med detta.
Har för mig att Laholms kommun har varit på de tre stora mobiloperatörerna och klagat.
http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.531614-dalig-tackning-en-fraga-om-kapacitet
Kapaciteten är dimensionerad för oxveckorna, och när sedan badgäster/sommarboende kommer brakar det hela ihop.
Som sagt: Kabel är kabel
Men kul....
Dongeln kan vara kul och fräck om man är på resande fot men har du en fast punkt att bo på, varför klödda med detta då??? Teleoperatörernas nästa dragplåster för att öka sin försäljning, binda sig på långa abbonemang som troligen blir svårt att ta sig ur, trots att det inte är tillfredsställande...
Samma sak som under den heliga modemtiden... Kvällarna var tuffa och man blev ständigt bortkopplad och behövde ringa upp på nytt...
Dongeln kan vara kul och fräck om man är på resande fot men har du en fast punkt att bo på, varför klödda med detta då??? Teleoperatörernas nästa dragplåster för att öka sin försäljning, binda sig på långa abbonemang som troligen blir svårt att ta sig ur, trots att det inte är tillfredsställande...
Samma sak som under den heliga modemtiden... Kvällarna var tuffa och man blev ständigt bortkopplad och behövde ringa upp på nytt...
Vi har kört 4G på landet i sommar och det har fungerat förvånansvärt bra. Tidigare har vi försökt med 3G men det har varit helt kört under sommarmånaderna. Jag skulle dock inte rekommendera mobilt bredband om man kan få ADSL eller fiber. Nackdelarna är:
- Begränsad datamängd. Typiska mängder är 10-40 GB/månad, och ska man ha mer blir det väldigt dyrt. 40 GB ryker fort fort i en familj med barn när flera streamar film och tv.
- Det fungerar bra idag eftersom få fortfarande använder 4G. Få smartphones kan använda 4G. Det kan ändra sig fort när 4G-telefoner blir vanliga och då kan det bli lika fullt i näten som för 3G.
- Modem och routers är inte jättestabila. Vi måste starta om vår Huawei-router ungefär varannan dag.
- Begränsad datamängd. Typiska mängder är 10-40 GB/månad, och ska man ha mer blir det väldigt dyrt. 40 GB ryker fort fort i en familj med barn när flera streamar film och tv.
- Det fungerar bra idag eftersom få fortfarande använder 4G. Få smartphones kan använda 4G. Det kan ändra sig fort när 4G-telefoner blir vanliga och då kan det bli lika fullt i näten som för 3G.
- Modem och routers är inte jättestabila. Vi måste starta om vår Huawei-router ungefär varannan dag.
Det gäller ju att få till ett bra avtal om man nu ska ha "trådlös access"....
Att det numera verkar vara så att du "har en begränsad" internet access gör ju ingen lycklig...
Fritt flöde måste man ju ha....
Minns den tiden man installerade pottor (satellitantenner med dubbelriktad kommunikation) så även då var det begränsad trafik... 1Gb per månad då sen var det extra....
Nä fritt flöde behövs, och ska så vara och det är det än så länge på "fast uppkoppling"...
Att det numera verkar vara så att du "har en begränsad" internet access gör ju ingen lycklig...
Fritt flöde måste man ju ha....
Minns den tiden man installerade pottor (satellitantenner med dubbelriktad kommunikation) så även då var det begränsad trafik... 1Gb per månad då sen var det extra....
Nä fritt flöde behövs, och ska så vara och det är det än så länge på "fast uppkoppling"...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad ligger normalt den "fria" datamängden på för er med mobilt bredband?
Jag har som sagt fast koppar-ADSL. Kollade just vad routern säger, och på 23 dagar i augusti har vi "förbrukat" ca 21 Gb, så det blir ca 30 Gb per månad.
Jag surfar inte mycket (som väl syns på min aktivitet här på Bygga Hus
), och hustrun leker med fejan på kvällarna.
Inga filmer eller strömmande media, förutom enstaka små youtube-snuttar.
Som sagt: Var ligger gränsen för ert mobilsurfande?
Jag har som sagt fast koppar-ADSL. Kollade just vad routern säger, och på 23 dagar i augusti har vi "förbrukat" ca 21 Gb, så det blir ca 30 Gb per månad.
Jag surfar inte mycket (som väl syns på min aktivitet här på Bygga Hus
10 GB brukar väl normalt gränsen ligga på innan man behöver köpa mer, fast det varierar iofs. Telia har inget abonnemang över 10GB, Tre har upp till 100GB.KnockOnWood skrev:Vad ligger normalt den "fria" datamängden på för er med mobilt bredband?
Jag surfar inte mycket (som väl syns på min aktivitet här på Bygga Hus), och hustrun leker med fejan på kvällarna.