3 666 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Grannens dagvatten kopplat till mitt. Vad gäller?
Sida 1 av 2
Nyinflyttad. Gräver dränering och har då även fått fram mina dagvattenledningar. Mitt rör rinner ut i ett vattendrag.
Upptäcker att även grannens dagvatten är draget över min tomt och påkopplat på mina rör. Troligen har tidigare ägare godkänt kopplingen men inget servitut finns. Det spelar egentligen ingen roll för funktionen men frågan är vad som gäller om det blir problem/stopp eller om vi skulle vilja dra om våra rör pga utbyggnad? Inte så sugen på att ha ansvar över grannens vatten i tillägg till mitt.
Upptäcker att även grannens dagvatten är draget över min tomt och påkopplat på mina rör. Troligen har tidigare ägare godkänt kopplingen men inget servitut finns. Det spelar egentligen ingen roll för funktionen men frågan är vad som gäller om det blir problem/stopp eller om vi skulle vilja dra om våra rör pga utbyggnad? Inte så sugen på att ha ansvar över grannens vatten i tillägg till mitt.
Tack!Claes Sörmland skrev:
Känns ju halvkul, inget som nämndes vid köpet.. Men om jag säger till i god tid att grannen bör koppla bort röret för att jag vill bygga ett garage över dennes ledning? Kan ju inte vara rätt att jag för all framtid har ansvar över dennes avvattning?
Precis, du kan säga upp möjligheten att leda dagvatten till din fastighet. Men det måste ske i god tid.K kallep1 skrev:
Själva ledningen på din mark är med all sannolikhet din. En del av din fasta egendom. Den är sannolikt inte grannens ledning i den del den ligger i din mark även om den betjänar grannen.
Redigerat:
Finns inget servitut så finns inte ledningen, man har inte för andras dagvatten ledningar, har grannen dragit dagvatten till en annan granne och tror att han skall ansvara har du fel.Claes Sörmland skrev:
TS skriver ju att ledningen ligger där med fastighetsägarens goda minne, alltså den som var ägare av TS fastighet när det begav sig lät installera denna ledning för grannen på sin fastighet. Därmed har TS ansvar för ledningen.L Lida skrev:
Hade ett servitut funnits hade det istället varit grannen som ansvarade för ledningens underhåll. Ledningen hade då också varit grannens fastighetstillbehör.
Man ansvarar inte för andras dagvatten om det skulle visa sig att det blir tätt i dagvattnet som orsakas av att inte stuprör är rensade.Claes Sörmland skrev:
TS skriver ju att ledningen ligger där med fastighetsägarens goda minne, alltså den som var ägare av TS fastighet när det begav sig lät installera denna ledning för grannen på sin fastighet. Därmed har TS ansvar för ledningen.
Hade ett servitut funnits hade det istället varit grannen som ansvarade för ledningens underhåll. Ledningen hade då också varit grannens fastighetstillbehör.
Kan köpa att jag inte får plugga röret och orsaka en vattenskada men att jag skulle ha något ansvar om det skulle ske av en olycka känns konstigt. Inte så att jag vill skapa osämja men vore skönt att veta att jag kan kräva att rören ska kopplas bort om jag skulle vilja.L Lida skrev:
Det är ju så att var och en fastighetsägare får ansvara för sitt egna dagvatten, grannen får dra om dagvattnet har han svårt med fallet får man sätta en pumpbrunn som pumpar bort det.K kallep1 skrev:
Man får inte leda dagvatten in till grannen.Claes Sörmland skrev:
Klart du kan kräva det som fastighetsägare. Bara att meddela grannen och gör det i god tid med ett tydligt datum när ledningen ska vara bortkopplad.K kallep1 skrev: