Hej,
Vi, liksom många andra, fick strömavbrott p.g.a stormen Johannes för ett par dagar sedan. Efter det har uppvärmningen krånglat hos oss. Vi har ingen värme i någon av våra radiatorer, men varmvattnet funkar som vanligt.
Villacentral ABB Redan typ 2000/99.
-Fjärrvärmen fram till huset är som den ska vara
-Cirkulationspumpen är varm, men ledningarna till och från pumpen är kalla. Lite svårt att avgöra om den går eller inte.
-Manometer visar c. 1,4 bar
Bilden visar motor/ventil för värmen. Den öppnas som mest enligt det bilden visar, sedan stängs den efter någon minut.
Kan det vara pumpen som har gett upp, eller något annat?
Vi har ju haft strömavbrott förut utan att det har varit krångel med värmen efteråt, så jag tycker det är lite skumt att det krånglar nu.
Någon som vet vad det skulle kunna vara för fel?
Vi, liksom många andra, fick strömavbrott p.g.a stormen Johannes för ett par dagar sedan. Efter det har uppvärmningen krånglat hos oss. Vi har ingen värme i någon av våra radiatorer, men varmvattnet funkar som vanligt.
Villacentral ABB Redan typ 2000/99.
-Fjärrvärmen fram till huset är som den ska vara
-Cirkulationspumpen är varm, men ledningarna till och från pumpen är kalla. Lite svårt att avgöra om den går eller inte.
-Manometer visar c. 1,4 bar
Bilden visar motor/ventil för värmen. Den öppnas som mest enligt det bilden visar, sedan stängs den efter någon minut.
Kan det vara pumpen som har gett upp, eller något annat?
Vi har ju haft strömavbrott förut utan att det har varit krångel med värmen efteråt, så jag tycker det är lite skumt att det krånglar nu.
Någon som vet vad det skulle kunna vara för fel?
Du kan avgöra om cirkulationspumpen går eller inte genom att sätta en skruvmejsel mot den och sedan "lyssna" på skruvmejseln. Är du osäker så ber du någon slå av/på strömmen till den så hör du tydlig skillnad.
Verkar den inte gå så slå på den med nämnda skruvmejsel, hjälper inte det heller kan du öppna det silvriga locket och försöka hjälpa igång den genom att vrida på motoraxeln som sitter därunder. Ha en trasa i beredskap då det kan komma en del vatten.
Verkar den inte gå så slå på den med nämnda skruvmejsel, hjälper inte det heller kan du öppna det silvriga locket och försöka hjälpa igång den genom att vrida på motoraxeln som sitter därunder. Ha en trasa i beredskap då det kan komma en del vatten.
Nu har jag varit ner och kollat och den verkade inte gå.mexitegel skrev:
Du kan avgöra om cirkulationspumpen går eller inte genom att sätta en skruvmejsel mot den och sedan "lyssna" på skruvmejseln. Är du osäker så ber du någon slå av/på strömmen till den så hör du tydlig skillnad.
Jag gjorde som du föreslog och öppnade locket och försökte hjälp igång den.
Det var inga problem att dra runt den med hjälp av en mejsel mot axeln, men den ville inte snurra igång ens med hjälp.
Är den körd då?
Bild på reglercentralen skulle underlätta.
I de flesta fjv-centraler så styrs cirkulationspumpen utav reglercentralen.
Edit:
Här ar du en enkel manual över fjv-centralen,
Du bör kunna styra cirkulationspumpen ifrån reglercentralen.
I de flesta fjv-centraler så styrs cirkulationspumpen utav reglercentralen.
Edit:
Här ar du en enkel manual över fjv-centralen,
Du bör kunna styra cirkulationspumpen ifrån reglercentralen.
Tack för manualen.Demmpa skrev:
Får försöka klura ut hur man styr pumpen.
Reglerccentralen har kanske fått hicka, lite strömstötar innan bortfall av strömen försvann. Stäng av allt och vänta i 10 min och sätt på igen. Du kanske måste ställa om några parameter igen. Det går att ställa i manuell drift och vrida shunten, så ni får värme. Pumpen styrs från RC.
OK! Tar med mig det tipset utifall det blir mer krångel framöver.J jonaserik skrev:
PÅ uppsidan av pumpens anslutning, finns ett vred med 1 - 2 - 3 , vad står det på nu, i bland så säger omkopplaren upp sig på en fart. Kan vara en glappis i den, så när man vrider från en fart till en annan så blir det kontakt. Händer inget så ställ upp ett snäpp och lyssna på pumpen. Kanske på 3 med.pblund skrev:
Den står på 3. Jag har aldrig rört det vredet, så det har stått så flera år.J jonaserik skrev:PÅ uppsidan av pumpens anslutning, finns ett vred med 1 - 2 - 3 , vad står det på nu, i bland så säger omkopplaren upp sig på en fart. Kan vara en glappis i den, så när man vrider från en fart till en annan så blir det kontakt. Händer inget så ställ upp ett snäpp och lyssna på pumpen. Kanske på 3 med.
Edit: bör den står på ett lägre värde?
Rör vredet några gånger så kanske den kommer igång. Hur är det, är pumpen varm eller het. I bland säger en kondensator upp sig, sitter under svarta locket på pumpen och kostar ca en hundring.pblund skrev:
Hur mycket vet du om el, går att mäta på pumpens koppling, finns eller finns det inte spänning där. Finns det inte så är det rackartyg med RC. Då kan man koppla ur pumpen i RC och skarva på en kabel med stickpropp och köra den via ett vanligt uttag. Nu känner RC av att det är för mycket värme och stänger ned.
Var i landet är du.
Klicka här för att svara