expansionskärlet har jag fyllt så det rann i skvallerröret och pumparna har jag lyssnat på alla hastigheter och dom ändrar fart och låter inte just någonting mer än ett brus, har tilloch med köpt ett stetoskop... Ska jag byta termostaten i laddomaten? eller kan jag prova med att helt ta
bort termostaten??

Du kan prova med att ta bort den. Värm den i vatten tills den öppnar och mät tempen då. Kolla så att alla delar rör sig som dom ska i laddomaten.

Men du tror inte att dom rör jag markerat med blått ska vara varma då??

de rör du har markerat blåa ska inte bli varma förräns att tankarna börjar bli fulla. det är kalla delen av tanken och den är kall tills dess att tanken är full.

80 grader låter helt normalt? när hela systemet är fullt kommer nedre blåa bli varm också.

Nja alla som jag pratat med menar att man bara nyttjar ca 70% bara när man har 80grader i tankarna. Man ska kunna få 100grader och detta systemet ska inte kunna koka så lätt som det gör nu.. Rören som är blå blir aldrig varmare än att man kan ta på dom utan problem

Så länge blå rören är kalla ska det i alla fall aldrig koka.

om de blåa inte e varma så har du inte eldat tillräkligt länge eller har något som blockerar det. att den itne går över 80 är att du har någon termostat som stänger av pannan och eller så är det som jag skrev först att den inte körs tillräkligt länge.

Termostaten laddar först 80 grader. men den kan inte gå över det förräns att de blåa rören är 80 grader ocksp. (Så som du har beskrivit att det är uppbyggt)

Det brukar vara laddomat termostaten. Den kan beka i hop. Köp en ny. ca 200 sek.

Jo men det hinner ju koka i pannan innan det blir så varmt att dom nedre rören blir varma. Är det som många påstår att man ska kunna elda på rätt så skapligt innan det kokar i ett sånt här system eller??

Så länge som pumpen snurrar och nedre rören är kalla ska den inte kunna koka. Gör den det är temostaten i laddomaten knäpp och fortsätter cirkulera runt i pannan istället för att ta in mera kallt vatten.

Bra! Då har jag något att gå på... Vet någon om vart man kan få tag på ett tryckkärl alla 200L. Röris sa att man skulle ha ett tryckkärl på 10% av det sammanlagda vattenvolymen och jag har bara ett expansjonskärl på 50L och det är för litet.
Ska köra ett slutet system för det ska tydligen vara mer effektivt.
Vet någon om det stämmer???

har du ett öppet expantionsystem så räcker det med5% av systemvolymen 10 vid slutet system.......

Jag förutsatte att du hade öppet kärl, med den rördragningen funkar slutet mycket dåligt.

Tryckkärl och vedeldning kräver oftast mer än 10% för att fungera.

Vid ett slutet system krävs det också en SYR-ventil!

Det krävs ingen SYR-ventil!!
Det står att det bör!! Och det är skillnad.
Sedan är han privat person och då går han under anndra lagar och förårdningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.