Hej vad tror ni om denna ritning ?
Rören är 1 1/4 tum fram till att de stiger till elementen där är rören 1/2 tum (de smalare rören på ritningen )
Räcker det med en säkerhetsventil ? även den 1 1/4
Räcker 200 liter slutet expansionskärl ?
anledningen till "slingan där shunt och cirkulationspump sitter är att man vid strömavbrott ska kunna öppna ventilen och förhoppningsvis få självcirkulation i systemet.
Tacksam för tips
 
  • Rördragning för värmesystem med shunt, cirkulationspump, säkerhetsventil, 200L expansionskärl och spillrör. Inkluderar två 750L tankar och en 30kW enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt filtret på returen istället. Lägre temperatur och de sätts som standard på returen.

Ska du ha självcirkulation brukar det inte fungera med termostatventiler.

Tips är att skaffa en ecoflow till pumparna istället. Då får du även styrning och bättre cirkulation i laddomaten.
 
L Lasrberglund skrev:
Sätt filtret på returen istället. Lägre temperatur och de sätts som standard på returen.

Ska du ha självcirkulation brukar det inte fungera med termostatventiler.

Tips är att skaffa en ecoflow till pumparna istället. Då får du även styrning och bättre cirkulation i laddomaten.
När du säger termostatventil menar du då laddomaten ? Tror det är den enda termostatventilen.
Kan du länka till vad du menar med ecoflow ,försökte googla men tror inte de kom upp rätt grejer för de hörde till akvarium 😅
 
V Värmlänning skrev:
När du säger termostatventil menar du då laddomaten ? Tror det är den enda termostatventilen.
Kan du länka till vad du menar med ecoflow ,försökte googla men tror inte de kom upp rätt grejer för de hörde till akvarium 😅
Menar termostatventiler på radiatorerna. De stryper flödet för mycket för självcirkulation + att systemet måste vara byggt rätt för självcirk.
 
L Lasrberglund skrev:
Menar termostatventiler på radiatorerna. De stryper flödet för mycket för självcirkulation + att systemet måste vara byggt rätt för självcirk.
Men det är det måhända. Järnrör är en god indikation på att det kan vara byggt för termosifon cirkulation.
Är termostaterna på max och TS har hög temperatur i tankarna kan det cirkulera relativt bra utan pumt. Någon förbigång förbi pumpen skulle jag säga är överflödig. Vattnet rinner igenom utan större motstånd.
 
Intet Intet skrev:
Men det är det måhända. Järnrör är en god indikation på att det kan vara byggt för termosifon cirkulation.
Är termostaterna på max och TS har hög temperatur i tankarna kan det cirkulera relativt bra utan pumt. Någon förbigång förbi pumpen skulle jag säga är överflödig. Vattnet rinner igenom utan större motstånd.
Järnrör och självcirkulation har tyvärr väldigt litet samband. För att systemet ska vara byggt för självcirkulation så ska du ha stigarledningen uppåt och sen nedåt till radiatorerna. Järnrör användes långt efter att cirkulationspumpsrna blev standard. Samtidigt så minskade man rördimensionerna drastiskt eftersom grövre bara var dyrt när det inte behövdes.
 
L Lasrberglund skrev:
För att systemet ska vara byggt för självcirkulation så ska du ha stigarledningen uppåt och sen nedåt till radiatorerna.
Det stämmer inte. Tilloppet bör i möjligaste mån luta uppåt från panna till element. Returen tvärs om. På sjuttiotalet omgavs jag av radiatorkretsar. Gamla självcirkulerande system var alltid dragna med järnrör (likt i det hus jag växte upp), nyare med gröna rör och cirkulationspump. Sådana installerade vi i större anläggningar. Orsaken var att de var billigare och tåligare än kopparrör samt vi drog även Radisolrörssystem i villor.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det stämmer inte. Tilloppet bör i möjligaste mån luta uppåt från panna till element. Returen tvärs om. På sjuttiotalet omgavs jag av radiatorkretsar. Gamla självcirkulerande system var alltid dragna med järnrör (likt i det hus jag växte upp), nyare med gröna rör och cirkulationspump. Sådana installerade vi i större anläggningar. Orsaken var att de var billigare och tåligare än kopparrör samt vi drog även Radisolrörssystem i villor.
Tror egentligen att vi pratar förbi varandra. Grönrör, blårör och järnrör är ju samma sak oavsett färg.

Nu utgår jag från hus i Norrbotten där jag jobbar: Självcirkulationssystem har alltid en stigarledning från köksnoran upp i taket, där delas den från expansionsledningen och sen lutar den i taket mot radiatorerna för att undvika luftfickor. Ner mot radiatorerna sen ner i golvet med och tillbaka till pannan.
Ett system draget i 3/8 stålrör med tillopp och retur genom golvet kommer inte att kunna självcirkulera tillräckligt.
 
L Lasrberglund skrev:
Tror egentligen att vi pratar förbi varandra. Grönrör, blårör och järnrör är ju samma sak oavsett färg.
Det verkar så.
Järnrör är de alla tre men det blir lite mer lättläst, tycker jag att variera benämningarna. Järnrör utan färg var först. Sedan kom de gröna och av någon anledning målades nyaste blå istället. När jag rörmokare var rören gröna och benämndes därmed -"gröna rör".

L Lasrberglund skrev:
Nu utgår jag från hus i Norrbotten där jag jobbar: Självcirkulationssystem har alltid en stigarledning från köksnoran upp i taket, där delas den från expansionsledningen och sen lutar den i taket mot radiatorerna för att undvika luftfickor. Ner mot radiatorerna sen ner i golvet med och tillbaka till pannan.
Och jag utgick ifrån panna i källaren och elementen en eller flera våningar upp som TS beskriver.
L Lasrberglund skrev:
Ett system draget i 3/8 stålrör med tillopp och retur genom golvet kommer inte att kunna självcirkulera tillräckligt.
Men med 1.1/4" och 1/2" som i TS exempel. Vilket är det vi diskuterar, kan det, som jag skrev -"cirkulera relativt bra utan pump."
 
L Lasrberglund skrev:
Tror egentligen att vi pratar förbi varandra. Grönrör, blårör och järnrör är ju samma sak oavsett färg.

Nu utgår jag från hus i Norrbotten där jag jobbar: Självcirkulationssystem har alltid en stigarledning från köksnoran upp i taket, där delas den från expansionsledningen och sen lutar den i taket mot radiatorerna för att undvika luftfickor. Ner mot radiatorerna sen ner i golvet med och tillbaka till pannan.
Ett system draget i 3/8 stålrör med tillopp och retur genom golvet kommer inte att kunna självcirkulera tillräckligt.
Nej det var minst lika vanligt med "normal" dragning av rören vid självcirkulation bara grövre dimensioner pga det svaga drivtrycket. Jfr sk över-, underfördelning.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det var minst lika vanligt med "normal" dragning av rören vid självcirkulation bara grövre dimensioner pga det svaga drivtrycket. Jfr sk över-, underfördelning.
Aldrig sett det på mina 25 år i branschen i Norrbotten. Kan iof vara att vi behöver mer värme här.
 
Intet Intet skrev:
Det verkar så.
Järnrör är de alla tre men det blir lite mer lättläst, tycker jag att variera benämningarna. Järnrör utan färg var först. Sedan kom de gröna och av någon anledning målades nyaste blå istället. När jag rörmokare var rören gröna och benämndes därmed -"gröna rör".


Och jag utgick ifrån panna i källaren och elementen en eller flera våningar upp som TS beskriver.

Men med 1.1/4" och 1/2" som i TS exempel. Vilket är det vi diskuterar, kan det, som jag skrev -"cirkulera relativt bra utan pump."
Men självcirkulation i 1/2 till 5 raddar??
Jag skulle aldrig bygga ett sånt system och kunna säga att det kommer garanterat funka, annars bygger jag om det gratis.

Någon här som kommer garantera det?
 
L Lasrberglund skrev:
Aldrig sett det på mina 25 år i branschen i Norrbotten. Kan iof vara att vi behöver mer värme här.
Ja båda sätten förekom även mer söderöver och det du beskriver främst vid renovering av mindre hus stugor. Var väl lättare att göra utan att riva ut för mycket. Typiskt är element ganska samlat i utrymmen runt murstocken också.

Kanske i större perspektivet skillnaden beror lite på att nyuppförande av mer moderna hus med centralvärme var vanliga från 30-talet i större omfattning söderut med tätare befolkning osv. Det du beskriver är vanligt i gamla gårdar, stugor även i inre Småland dvs lite av ett sydligt Norrbotten.
 
L Lasrberglund skrev:
Men självcirkulation i 1/2 till 5 raddar??
Jag skulle aldrig bygga ett sånt system och kunna säga att det kommer garanterat funka, annars bygger jag om det gratis.

Någon här som kommer garantera det?
Bara som koppling mot enskilda små element. Kanske jämförbart med nutida 10 mm så snarare standard 3/4" eller rentav 1" som ersättare till nutida 12 och 15 mm.

Hur ser det ut där du refeterar till sitter elementen relativt högt på väggen där det går? Ytterligare ett gammalt sätt att öka aktiva höjden för drivtryck vid självcirkulation.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.