4 082 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Acceptera möjligtvis skadat klinker?
Skulle få en klinkerleverans igår, och killen som lossade från lastbilen tabbade sig och körde ut en hel pall på 800-900 kg klinker när bakgavellyften inte var i marknivå. Pallen flög ut och slog i marken från en höjd av ca 50 cm. Av de 40 paketen sprack plattorna i 5 paket fullständigt, alla var i samma del av pallen så de tog nog smällen.
Skaderapport skrevs på plats så den biten är inga bekymmer. Min undran är om klinkerplattor som ser helt oskadda ut är säkra att använda så att jag bara ska begära 5 nya paket, eller om jag bör begära en helt ny pall. Är exempelvis rädd för att det ska finnas osynliga mindre sprickor även i till synes hela plattor, som kan ställa till med problem när man börjar kapa. Rimlig eller omotiverad rädsla?
Skaderapport skrevs på plats så den biten är inga bekymmer. Min undran är om klinkerplattor som ser helt oskadda ut är säkra att använda så att jag bara ska begära 5 nya paket, eller om jag bör begära en helt ny pall. Är exempelvis rädd för att det ska finnas osynliga mindre sprickor även i till synes hela plattor, som kan ställa till med problem när man börjar kapa. Rimlig eller omotiverad rädsla?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Var det fler pallar? Som andra redan har skrivit så måste alla plattorna komma från samma Batch. En helt ny sändning om inte har plattor från samma batch. Prata med leverantören, det är även leverantören som skall beställa returtransporten. I slutändan får fraktbolaget betala men detta löser leverantören. Du skall inte betala för mer än det ursprungliga priset inkl. Ev. Fraktkostnad.H Hazelberg skrev:Skulle få en klinkerleverans igår, och killen som lossade från lastbilen tabbade sig och körde ut en hel pall på 800-900 kg klinker när bakgavellyften inte var i marknivå. Pallen flög ut och slog i marken från en höjd av ca 50 cm. Av de 40 paketen sprack plattorna i 5 paket fullständigt, alla var i samma del av pallen så de tog nog smällen.
Redigerat:
För att vara förberedd på alla scenarier. Om de svarar att de har samma batch i lager fortfarande, kan jag acceptera 5 nya paket då? Undrar fortfarande om man bör vara orolig kring osynliga skador på de som ser hela ut. Eller är det så att spricker de så spricker de helt?
Redigerat:
1 och 1/2 pall, så i värsta fall är det mer än den skadade pallen som måste ersättas.H HEM2121 skrev:Var det fler pallar? Som andra redan har skrivit så måste alla plattorna komma från samma Batch. En helt ny sändning om inte har plattor från samma batch. Prata med leverantören, det är även leverantören som skall beställa returtransporten. I slutändan får fraktbolaget betala men detta löser leverantören. Du skall inte betala för mer än det ursprungliga priset inkl. Ev. Fraktkostnad.
Såklart kan det blivit skador/sprickor som ej syns, men förmodligen inte. Tänker att de är så hårda så att om de spricker så spricker de så det syns, som du själv var inne på. Tror du får svårt att hävda att samtliga ska bytas ut om de har nya från samma batch, men du kan ju alltid försöka och annars kanske du kan få något extra paket. Jag har svårt att se att de ska spricka p.g.a. skada orsakad av detta efter att de är uppsatta. Det som orsakar sprickor är om de sitter i spänn/underlaget rör sig är min lekmannamässiga erfarenhet.
Ni som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.
Själv skulle jag nog försökt få det dokumenterat/försäkran från leverantören så att de tar ansvaret om det skulle uppstå problem i framtiden. Kanske du kan kontakta tillverkaren också och fråga vad de säger.
Ni som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.
Själv skulle jag nog försökt få det dokumenterat/försäkran från leverantören så att de tar ansvaret om det skulle uppstå problem i framtiden. Kanske du kan kontakta tillverkaren också och fråga vad de säger.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Men då får man ju öppna samtliga paket och inspektera. Låter rätt struligt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Jag skulle kräva allt skulle bytas i den pallen. Jag skulle inte nöja med mindre, det kan vara skor som visar sig först senare. Du har ju inte tid att vänta för kaklet skall sättas upp. Vem ska betala för att syna alla plattorna? I så fall får leverantören kontrollera dem och lämna garanti att alla är hela och oskadade. Det är lättas för dem att skicka en ny pall så kan leverantören syna i lugn och ro. Leverantören får ta sina kostnader med fraktbolaget.H Hazelberg skrev:
Det finns risk att vissa plattor spruckit delvis men att det inte syns när man sätter dem. Det hände mig när jag kaklade över en diskbänk nämligen. Nu är det väl kanske skillnad mellan kakel och klinker men jag tycker att det borde kunna bli på liknande sätt. Sprickorna jag inte sett när jag kaklade blev väldigt tydliga när jag fogade med kontrasterande fogmassa.
Klicka här för att svara