Hej. Jag har tummen lite mitt i handen och efter att min fru råkade få lim på vårt vitlaserade bord så valde vi att försöka få bort det med ett limborttagningsmedel. Resultatet var, kanske uppenbarligen, att vitlaseringen även åkte bort. Vad är era tips på att återställa bordet? Eller vad hade en snickare tagit ungefär för att fixa till det?
Tacksam för tips.
Tacksam för tips.
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Säker på att d t var en vitlasering och inte typ en vitpigmenterad hårdvaxolja?D Daniel Vinnlund skrev:Hej. Jag har tummen lite mitt i handen och efter att min fru råkade få lim på vårt vitlaserade bord så valde vi att försöka få bort det med ett limborttagningsmedel. Resultatet var, kanske uppenbarligen, att vitlaseringen även åkte bort. Vad är era tips på att återställa bordet? Eller vad hade en snickare tagit ungefär för att fixa till det?
Tacksam för tips.
Hm bra fråga, kände inte till att det fanns en skillnad. Det är detta bordet, står bara vitpigmenterad ek https://www.nordiskarum.se/brenderup-matbord-vitpigmenterat.htmlFrustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Tack för allt engagemang hittills, jag har mailat kundtjänst och hoppas få svar inom kort!
Det visade sig vara en hårdvaxolja som någon redan var inne på. Kundtjänst rekommenderade att slipa ner hela bordet, tror ni det är nödvändigt, eller skulle man kunna uppnå någotsånär rimligt resultat genom att bara punktbehandla med oljan?
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Fick du uppgift om märke/blandning? om du ändå måste slipa ner hela kan du lika gärna testa att punktbehandla först.D Daniel Vinnlund skrev:
Hej igen, jag fick äntligen svar om exakt märke. Herdins hårdvaxolja (vit): https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/herdins-hardvaxolja-pigmenterad/.Frustrator skrev:
De sa också att "tänk på att skivan är faneer om ni behöver "rugga" upp ytan så gör detta med ett fint sandpapper."
Vad tror ni, testa först med endast olja och om det inte blir bra sanda ner hela skivan och olja på nytt, eller vill man sanda den skadade ytan innan man applicerar olja öht?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 112 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 112 inlägg
Jag skulle testa att punktbehandla. Slipa med 240 eller 320-papper i fiberriktningen och applicera tunt. Eventuellt ett sista tunt lager över hela som du torkar av med en trasa.
Om du slipar bort oljan på hela bordet så är risken stor för att du slipar igenom för faneret är förmodligen bara 0,5 mm tjockt.
Om du slipar bort oljan på hela bordet så är risken stor för att du slipar igenom för faneret är förmodligen bara 0,5 mm tjockt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 377 inlägg
Hade gjort som sinuslinus skrev, med tillägg att inte slipa för mycket med det fina, då tenderar hårdvaxoljan att inte riktigt dra in.D Daniel Vinnlund skrev:Hej igen, jag fick äntligen svar om exakt märke. Herdins hårdvaxolja (vit): [länk].
De sa också att "tänk på att skivan är faneer om ni behöver "rugga" upp ytan så gör detta med ett fint sandpapper."
Vad tror ni, testa först med endast olja och om det inte blir bra sanda ner hela skivan och olja på nytt, eller vill man sanda den skadade ytan innan man applicerar olja öht?
Och att övnings-olja något annat träföremål först, det är lite teknik att få till ett tunt lager.
Klicka här för att svara