Jag köpte mitt hus för några år sedan och har nu insett att takfötter är rötskadade.
Huset är ombyggt och utbyggt i omgångar och det innebär att vissa delar av kåken ( som har ett plåttak) har en gammal hedlig vind på delar av kåken men på just den sidan av huset där jag upptäckte att taket är rötskadat så är det ett såkallat parallell tak.

Parallell tak anses som en riskkonstruktion av försäkrings bolag och därför så är detta tak ett av dom taken som inte ingår i dolda fel försäkringen som säljaren hade tecknat.
Rötskadan upptäcktes när jag stod på stege o målade fasaden och såg ” färg släpp och ojämnheter ” i takfoten.
”Felet” är ju helt omöjligt att upptäcka utan att verkligen antingen demontera material eller köra upp en kniv och förstöra material vid husköp?

Taket är bytt för 20 år sedan då huset byggdes ut , bygget och takbyte gjordes av fackmän.

En fackman som har över 20 års erfarenhet har varit på plats och hans sammanfattning är att taket är fel byggt och plåtdetaljer är även fel monterade.

Har någon varit med om liknande situation och hur utspelade det sig? Vad ska jag göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.