Fått mitt badrum helrenoverat av entreprenör anlitad av ett stort kommunalt bostadsbolag. Förvaltaren på bostadsbolaget menade först att mitt badrum helt klart är slarvigt renoverat, och att vi skulle avvakta slutbesiktning av oberoende besiktningsman. Tidigare, vid den första besiktningen, fick badrummet flera anmärkningar, bla ojämn väggmatta samtliga hörn- ej godkänd, ej tät rörgenomföring vägg, fogkladd tak, målningsskador dörrkarm mm.

Efter någon månad var det plötsligt inte längre aktuellt med någon slutbesiktning, och förvaltaren tyckte då att badrummet är fint, samt bestämde att det är godkänt. Någon slutbesiktning behövdes inte enligt honom då han själv representerade hyresvärden. Detta trots anmärkningar ej åtgärdats till det bättre (alla bilder är efter ev försök till "åtgärd").

Hade även upptäckt att en del av golvmattan sticker ut under klämringen i golvbrunnen, att det låter ihåligt vid hörnskarven i duschen då vattnet träffar mattan (Mattan har där en synlig skärskada bredvid hörnets skarv). Förvaltaren såg inga problem med det. Om golvbrunnen var felaktigt monterad visste han inte. (Månader senare har fortfarande ingen undersökt den). Upptäckte även idag när ett sjok av påkladdad silikon lossnade i andra hörnskarven i våtzon 1 att mattan där inte är skuren på snedden utan rakt och saknar svetsning under silikonkladdet.

Mitt badrum var före renovering jättefint med kakel och klinkers i bra skick. Min lägenhet är ihop med ett fåtal andra tillbyggd senare än majoriteten av lägenheterna i området, så det var i bättre skick än andra badrum. Inga standardhöjande åtgärder är gjorda i mitt badrum. Ändå ska min hyra nu höjas med ett par hundra kronor.

Får det gå till så här? Badrummet är på flera punkter inte fackmannamässigt renoverat. Om en hyresgäst själv renoverar sitt badrum ska det vara just fackmannamässigt utfört.

Hyresgästföreningen säger bara att förhandlingen av hyran är klar och att jag får hyreshöjning, och upprepade bara det när jag frågade varför.

Bifogade bilder är bara några få exempel på olika brister.

Jag är inte utbildad inom området, så vill gärna ha bedömning av renoveringens resultat av er som kan och har erfarenhet! Och varför nöjer sig en hyresvärd med flera oåtgärdade besiktningsanmärkningar? (Förvaltaren nekade till sänkt kostnad för dem). Väldigt tacksam för svar och funderingar kring allt gällande detta!
 
  • Ojämn och klumpig silikonfogning runt rör som går genom en svart golvbeläggning i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn skarv och smutsiga märken på vit dörrkarm som indikerar slarvig renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett badrum med synliga rörgenomföringar och slarvig montering vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en felaktigt installerad golvbrunn med golvmatta som sticker ut och synlig skärskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn väggmatta och synlig skarv i ett nyligen renoverat badrumshörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvigt målade dörrkarmar med synliga skador och dålig täckning vid golvövergången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt applicerad vit silikon i badrumshörn som visar dåligt renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på olämpligt monterad golvbrunn där golvmattan sticker ut under klämring, tydande på slarvigt renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med dåligt applicerad vit silikon i hörn och slarvig försegling mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en dåligt utförd väggmatta i ett hörn med synliga skador och ojämnheter, indikerande slarvigt renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och slarvigt applicerad väggmatta i badrumshörn över svart golvlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämn matta och synliga skarvar vid golvlist i ett renoverat badrum
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsvägg med ojämn och dåligt utförd väggmatta som uppvisar skarvar och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvigt utförd hörnrenovering med synlig skada och kladdig silikonfog på svart golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvigt målad dörrkarm med synliga skador och klumpig silikonfogning vid golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt applicerad vit fog och målningsskador vid en dörrkarms hörn, indikation på slarvigt renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Både du och vi kan tycka vad vi vill men ingen av oss är part i målet, vad som är ok och inte bestäms av fastighetsägaren/förvaltaren (så länge du har ett badrum som är brukbart).

Vad gäller hyreshöjningen så beror den sannolikt på att stammarna i ditt badrum är bytta och det är (hur fel det än kan låta) en standardhöjning enligt förhandlingar som gjorts mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen.
 
Tack för svar! De 20 år gamla väldigt slitna rören från köket är ej bytta och går in genom väggen till badrummet, och är kapade ca 15 cm in. De har bara målats. Ska inte alla rör bytas vid stambyte?

GVK:s regler är inte följda på flera punkter.

Vid första besiktningen fick jag veta av besiktningsmannen att badrummet aldrig skulle godkännas om anmärkningarna inte åtgärdades. När sedan hyresvärden plötsligt ändrade sig och inte längre skulle göra slutbesiktning blir man ju fundersam.

Hade man vetat att badrummet inte skulle renoveras varken enligt GVK:s regler eller fackmannamässigt hade jag aldrig godkänt en renovering.
 
Nej, stambyte är inte en standardhöjning. Det är i allmänhet därför man renoverar mer än nödvändigt i samband med stambyte, för att kunna höja hyran.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, stambyte är inte en standardhöjning. Det är i allmänhet därför man renoverar mer än nödvändigt i samband med stambyte, för att kunna höja hyran.
Jo enligt avtal mellan Fastighetsägarna (Stockholm) och Hyresgästföreningen är det det, bara att stammarna i den berörda lägenheten byts berättigar till en hyreshöjning om 185:-/mån (kan minnas fel på beloppet men där i krokarna).
 
Hyresgästföreningen skriver på sin hemsida att det är standardhöjning att gå från plastmatta på golv och vägg till kakel och klinkers. I mitt fall har dock bytet skett åt andra hållet, till plastmattor. Borde inte det klassas som standardsänkning då?

Är det någon som vet om hyresvärden måste utföra arbetet enligt GVK och fackmannamässigt?

Vad händer om jag får vattenskada där mattan verkar ha släppt i duschen där det låter ihåligt när man knackar på den, eller i andra hörnet där ingen svetsning skett i hörnet och silikonkladdet lossnar och avslöjar en skärskadad matta under silikonet? (Se bild). Ingen försäkring kommer ju att godkänna detta?
 
Det är inte ditt problem. Det är en fråga mellan fastighetsägaren och försäkringsbolaget. Det finns inget krav att följa branschstandard.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.