11 451 läst ·
41 svar
11k läst
41 svar
Ac brytare utomhus !?
GK100 skrev:
Kan du visa lite hur det ser ut i din anläggning det kunde vara intressant att se de olika delarna. Har du försökt resonera via den som installerat hur det skulle vara utfört innan det gjordes? I princip skulle du kunna klarat dig med en korrekt skyltad åtkomlig brytare och ingen vid mätaren. Och om du haft mätarplatsen åtkomlig inte heller någon extra brytare om kundbrytaren placerats som nutida krav för mätarplatser.
Verkar lite som du inte inser/förstår problematiken i att inte på kundsidan enhetligt kunna ställa av lokalproduktion vid olika service- underhållsåtgärder i nätet inklusive ditt skåp i "hörnet".
Jag är inte hemma nu och har inga bilder tagna tyvärr. Skriver lite så där rörigt kanske för jag är iväg osv..
Jag har beställt en anläggning komplett inkl allt och allt är snyggt och fint installerat enligt öresundskrafts entreprenör som var på plats idag. Men...
Min inkommande el går från elskåpet i gatan in under huset och upp ur plattan i källaren till huvudsäkring och mätare och efter mätare till min central med nya automatsäkringar och längst bort sitter 3 fas säkring som sen går ner till växelriktare.
Det är då ac kabeln mellan min 3fas säkring och växelriktare man sätta utomhus för att dom ska kunna komma åt den. Jag förstår att man bör kunna stänga av spänningen från min växelriktare dock stänger växelriktaren sig om nätspänning försvinner, men det är inte godkänt längre om jag fattar rätt.
Allt sitter samlat och snyggt idag vilket är en fördel estetiskt, men så klart ska dom kunna stänga av mig från nätet ifall dom behöver göra service. Men om dom skulle stå och rota i skåpet i gatan finns där inget som skvallrar om att jag har solpaneler ändå så då undrar jag om det verkligen kan vara så viktigt regelmässigt att kunna stänga den utomhus.
Alla jobb måste ändå utföras inne i min fastighet eller i marken i trädgården så det lär aldrig hända utan min vetskap.. så vid brand kanske man vill stänga av panelerna, men det går inte ändå för som producerar för fullt trots det :/
Lite osammanhängande kanske, ber om ursäkt men jag skriver som en kratta
Nätbolaget ska kunna utföra arbeten på hela sin anläggning, inklusive servisen in i ditt hus, utan risk för bakspänning. Det ser de till genom att bortkoppla din anläggning från nätet med brytare eller säkringar.
Räddningstjänsten ska kunna göra en solanläggning spänningslös utan att behöva leta sig in i huset för att bryta strömmen.
Det är två viktiga anledningar till varför det ska gå att frånskilja solanläggningen utomhus.
Räddningstjänsten ska kunna göra en solanläggning spänningslös utan att behöva leta sig in i huset för att bryta strömmen.
Det är två viktiga anledningar till varför det ska gå att frånskilja solanläggningen utomhus.
A Emil_K skrev:Nätbolaget ska kunna utföra arbeten på hela sin anläggning, inklusive servisen in i ditt hus, utan risk för bakspänning. Det ser de till genom att bortkoppla din anläggning från nätet med brytare eller säkringar.
Såklart, nu behöver dom bara leta efter en brytare någonstans... Hur var när, inget vet men någonstans på huset.
Personen som var här visste inte ens vart min mätare satt, men det e klart kravet är lätt att ställa. Helt klart lättast ifall utrustning i växelriktare hade varit så man kunde lita på den för den slår ju av vid nätbortfall
Man får hoppas det, enligt deras entreprenör så va info inte deras starka sida så även han tyckte det va riktigt konstigt.A Arnodt skrev:
Ääähh störigt att behöva gå in och ut med kabeln bara ! Lite bitter måste man få vara väl
Kan man gräva upp en bit av kabeln i backen för att dra upp en kabel och sätta en låda på väggen eller i ett litet skåp på tomten med denna avstängning på.
Då kan man ju koppla loss ditt hus från elnätet.
Då kan man ju koppla loss ditt hus från elnätet.
A Akta regnet skrev:
Tanken slog mig och det är säkert något man kan undersöka. Från mig till skåpet är det kanske 35 meter max. I skåpet kan man koppla loss mig, vilket man borde om man har arbete. I skåpet finns inget som säger jag har paneler som elektrikern på plats konstaterade. Som han menade finns inte den infon att tillgå lätt om ens, men han verkar lite bitter också
Funderar på vem som bestämmer kring detta? Fick växelriktare monterad igår, men ingen AC-brytare utomhus. Ska man kolla med nätägaren då i första hand? Eller brandkåren? (Har inte fått svar från min leverantör ännu)
Jag fick inte ha mätaren inomhus om jag skulle montera solceller så jag fick gräva upp uppfarten till huset för att dra om inkommande el och sätta ett fasadskåp. Men de nöjde sig med att mätaren kunde frånskiljas via den inbyggda brytaren samt huvudsäkringarna.
Var tvungen att ha en dc brytare för solpanelerna på utsidan för brandmännen.
Var tvungen att ha en dc brytare för solpanelerna på utsidan för brandmännen.
Klicka här för att svara