Sittställning
Hejsan

Fick precis nedslag av min anläggning på grund av att jag inte har ac brytare utomhus mellan växelriktare och centralen. Jag har en brytare mellan men den sitter då inomhus då jag har mätare och huvudsäkring inomhus.




Jag kan läsa mig till att jag måste ha en, men måste det verkligen sitta utomhus ?

Blir en jävla omväg med kablar som är redigt tjocka, huset är snart mer likt en ost än något annat.
 
Vem gjorde detta nedslag? Det bästa är om du kan fråga denna person vad som ligger till grund för anmärkningen.

Frånskiljare behövs t.ex för att kunna arbeta på omriktaren och för att kunna göra anläggningen strömlös från alla kraftkällor. Kanske är det lokala krav från brandkåren om en enkelt tillgänglig brytare utomhus? Men då borde de i så fall även vilja ha en DC-brytare, kanske t.o.m hellre en sådan.
 
Sittställning
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem gjorde detta nedslag? Det bästa är om du kan fråga denna person vad som ligger till grund för anmärkningen.

Frånskiljare behövs t.ex för att kunna arbeta på omriktaren och för att kunna göra anläggningen strömlös från alla kraftkällor. Kanske är det lokala krav från brandkåren om en enkelt tillgänglig brytare utomhus? Men då borde de i så fall även vilja ha en DC-brytare, kanske t.o.m hellre en sådan.
Elbolagets entreprenör.

Grunder är att man ska kunna stänga av produktionen utomhus ifall nätägaren vill göra jobb, men försvinner vår el så stänger växelriktaren av produktionen.

Både DC brytare och AC brytare sitter bredvid centralen och inkommande huvudsäkring. Men nu vill man ha ut ac brytare mellan växelriktare och centralen utomhus.. så det blir ju 2 stora feta hål i fasaden och 20 meter kabel för att svänga ut den utomhus. Känns fullkomligt orimligt på något sätt.

Klart att man ska kunna jobba säkert men det måste ju finnas ett bättre sätt än att göra så.
 
Jag förstår inte vad de menar. För nätägarens del sitter normalt denna AC-brytare vid elmätaren. Då kan de enkelt frånskilja mätaren på båda sidor. Vill de frånskilja nätet från din produktionsanläggningen så har de både mätarsäkringarna/servissäkringarna och denna AC-brytare att tillgå. Som om de säger att de vill ha AC-brytaren utomhus så borde de egentligen mena att mätarskåpet ska flyttas utomhus.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Den solcellsfirma som anslutit din växelriktare har säkert fått skriftliga instruktioner av din elnätsbolag hur växelriktaren ska anslutas till deras elnät. Det får solcellsfirman i samband med att de lämnar in föranmälan om anslutning av växelriktare för solcellsanläggning. Där i den instruktionen ska alla krav som elnätsbolaget har anges. Har elnätsbolaget glömt att ange det, då är det elnätsbolaget som har bristfälliga instruktioner.

Men det är riktigt, vissa elnätsbolag vill kunna stänga av en abonnents växelriktare utan att behöva bryta sig in någonstans. Det brukar kunna göras vid elmätaren, att växelriktaren bryts bort.

Tyvärr måste din solcellsfirma följa ditt elnätsbolags krav. De är egna påvar, de bestämmer. Man får bita ihop, knyta näven i fickan, krypa till korset.
 
Redigerat:
Sittställning
A Arnodt skrev:
Den solcellsfirma som anslutit din växelriktare har säkert fått skriftliga instruktioner av din elnätsbolag hur växelriktaren ska anslutas till deras elnät. Det får solcellsfirman i samband med att de lämnar in föranmälan om anslutning av växelriktare för solcellsanläggning. Där i den instruktionen ska alla krav som elnätsbolaget har anges. Har elnätsbolaget glömt att ange det, då är det elnätsbolaget som har bristfälliga instruktioner.

Men det är riktigt, vissa elnätsbolag vill kunna stänga av en abonnents växelriktare utan att behöva bryta sig in någonstans. Det brukar kunna göras vid elmätaren, att växelriktaren bryts bort.

Ja precis, dom vill inte behöva bryta sig in, men det känns jävligt dumt att dra ut kabel och svänga tillbaka för ac brytare mellan växelriktare och central
 
Det är kanske ett rätt så vettigt att ha brytaren åtkomlig ute så att man kan försäkra sig om att ström inte matas ut "bakvägen" på nätet vid service och underhåll.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Sittställning
E elmont skrev:
Det är kanske ett rätt så vettigt att ha brytaren åtkomlig ute så att man kan försäkra sig om att ström inte matas ut "bakvägen" på nätet vid service och underhåll.

Aboslut, växelriktaren stänger av sig när man bryter strömmen dock är det inte godkänt alla gånger tydligen
 
Sittställning
Frågan är väl egentligen om något vet ett sätt att komma runt detta kravet utan att dra runt kablar halva huset.

Någon som kan detta ?
 
Det behövs väl bara ett rör genom väggen för att gå ut och sedan in med "kabeln" till brytaren.
Men det ska väl dom du lejt in fixa.
 
Sittställning
E elmont skrev:
Det behövs väl bara ett rör genom väggen för att gå ut och sedan in med "kabeln" till brytaren.
Men det ska väl dom du lejt in fixa.

Jepp, har redan varit i kontakt men det är väldigt lång väg ut till fasad och tillbaka så jag undrar vad man kan göra istället om det finns något att göra så att säga.

Ac kabeln är rätt tjock så det blir 2 rejäla hål för att svänga brytaren ut om fasaden.
 
Men kravet måste väl ändå handla om att de vill kunna koppla bort ditt hus från nätet? Finns det ingen annan plats där det går att frånskilja utomhus? Var sitter din mätare?


Jag kan förstå om det inte är godkänt att lita på växelriktaren.
 
Sittställning
H hempularen skrev:
Men kravet måste väl ändå handla om att de vill kunna koppla bort ditt hus från nätet? Finns det ingen annan plats där det går att frånskilja utomhus? Var sitter din mätare?


Jag kan förstå om det inte är godkänt att lita på växelriktaren.

Allt är inne dessvärre
 
Jag är i nästan samma sits.

Vi fick våra solceller monterade för över en månad sedan. Elektriker kom efter drygt en vecka, kopplade in allt och satte en brytare på ytterväggen (bakom en parallellkopplad undercentral). 3 veckor senare kom en snubbe från Eon. Han gav nerslag på placeringen av brytaren. Den ska sitta inne i huset bredvid mätaren. Så nu väntar vi på elektriker som ska byta placeringen av brytaren. Förstår dock inte varför man vill ha den inomhus. Då måste vi ju vara hemma om de av någon anledning vill frånskilja solcellerna från nätet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Sittställning
JLyck JLyck skrev:
Jag är i nästan samma sits.

Vi fick våra solceller monterade för över en månad sedan. Elektriker kom efter drygt en vecka, kopplade in allt och satte en brytare på ytterväggen (bakom en parallellkopplad undercentral). 3 veckor senare kom en snubbe från Eon. Han gav nerslag på placeringen av brytaren. Den ska sitta inne i huset bredvid mätaren. Så nu väntar vi på elektriker som ska byta placeringen av brytaren. Förstår dock inte varför man vill ha den inomhus. Då måste vi ju vara hemma om de av någon anledning vill frånskilja solcellerna från nätet.

Vänta vafan !? Ska den sitta inne !?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.