Sittställning
JLyck JLyck skrev:
Jag är i nästan samma sits.

Vi fick våra solceller monterade för över en månad sedan. Elektriker kom efter drygt en vecka, kopplade in allt och satte en brytare på ytterväggen (bakom en parallellkopplad undercentral). 3 veckor senare kom en snubbe från Eon. Han gav nerslag på placeringen av brytaren. Den ska sitta inne i huset bredvid mätaren. Så nu väntar vi på elektriker som ska byta placeringen av brytaren. Förstår dock inte varför man vill ha den inomhus. Då måste vi ju vara hemma om de av någon anledning vill frånskilja solcellerna från nätet.

Bara för att klargöra, är det DC brytare eller ac ? Hos mig vill dom ha ac brytare utomhus
 
Sittställning Forlowt skrev:
Bara för att klargöra, är det DC brytare eller ac ? Hos mig vill dom ha ac brytare utomhus
AC brytare.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vänta vafan !? Ska den sitta inne !?
Den ska iaf, enligt Eon, sitta bredvid mätaren. Sen att vi har den inomhus i vår tvättstuga är nog bara ett illa sammanträffande.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jepp, har redan varit i kontakt men det är väldigt lång väg ut till fasad och tillbaka så jag undrar vad man kan göra istället om det finns något att göra så att säga.

Ac kabeln är rätt tjock så det blir 2 rejäla hål för att svänga brytaren ut om fasaden.
Hur grov är kabeln? 15 - 20 mm?
 
Sittställning
Ja.. allt sitter vid mätaren idag dock inomhus som sagt.. om jag sätter brytaren utomhus vem ska leta upp den när dom behöver bryta !? Saken var att det hette "vi ska kunna stänga av vid service" men det kan dom lika gärna göra i service skåpet i hörnet på vår tomt.. känns löjligt faktiskt..

Dom måste ändå åt min mätare för att göra service oavsett så boom! Där bredvid sitter alla brytare som behöver men det duger ej haha

Kabeln är väl ca 15-20mm diameter skulle jag tro..
 
Kolla om du inte dra ut en kabel då, räcker med 1,5 mm² som manöverkrets som styr en kontaktor inomhus för AC sidan.

Edit...Kan köra ännu klenare kabel och 24v
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Det kan vara väldigt olika krav från nätägarna. Det förvånar inte alls att Eon vill ha det annorlunda. Finns nätbolag som kräver eget jordtag för solceller. Det helt oavsett du kan köra offgrid eller inte.
 
Sittställning
M Myresjöhuset skrev:
Kolla om du inte dra ut en kabel då, räcker med 1,5 mm² som manöverkrets som styr en kontaktor inomhus för AC sidan.
Tanken har slagit mig och jag pratade med min elektriker innan om det men det va väl sisådär idé haha


Men jag fick en idé om att gå ut med kabeln till ett skåp för laddbox, det är ju dubbel matning i den så teoretisk sätt borde det väl fungera.. men hur det är regelmässigt har jag ingen aning om faktiskt.




Dom kan väl inte vara slänga upp egna regler hur som helst när vi har lagar att följa så att säga, då borde det vara ett "bör" och inte "ska" kan jag tycka. Speciellt eftersom att dom ändå inte kommer åt min mätare oavsett om jag inte är hemma.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Tanken har slagit mig och jag pratade med min elektriker innan om det men det va väl sisådär idé haha


Men jag fick en idé om att gå ut med kabeln till ett skåp för laddbox, det är ju dubbel matning i den så teoretisk sätt borde det väl fungera.. men hur det är regelmässigt har jag ingen aning om faktiskt.




Dom kan väl inte vara slänga upp egna regler hur som helst när vi har lagar att följa så att säga, då borde det vara ett "bör" och inte "ska" kan jag tycka. Speciellt eftersom att dom ändå inte kommer åt min mätare oavsett om jag inte är hemma.
Jo, det är precis det dem kan. Det är dem som äger elnätet.
 
Sittställning
R Robert-san01 skrev:
Jo, det är precis det dem kan. Det är dem som äger elnätet.
Ja tyvärr är det väl så... Bara fult att vissa anser det OK och andra inte.

Det duger inte att sätta DC brytare från cellerna heller, det måste verkligen vara ac brytare.
 
Varje elnätsbolag har sitt eget Påvedöme där de är envåldshärskare. De e bar å bita i det sura äpplet.

En bekant har EOn som elnätsägare och har solceller. Han fick sätta två st AC-brytare på samma AC-kabel, på den AC-kabeln från växelriktaren till fasadskåpet(där elmätaren sitter). Nämligen en AC-brytar inomhus(låst utrymme) bredvid växelriktaren och en AC-brytare inne i fasadskåpet. Fasadskåpet kommer EON åt utan att bryta sig in. I detta fallet vad det inget större besvär, endast extrakostnad av 1 st AC-brytare.

Bekanten ville ha en AC-brytare bredvid växelriktaren, men EON ville kunna bryta vid fasadskåpet, därför blev det en AC-där också. Det skulle räcka för EON med endast AC-brytare i fasadskåpet.

En kontaktor gissar jag inte godkänns som en säkerhetsbrytare. Kan bli avbrott i manöverspänningen.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Varje elnätsbolag har sitt eget Påvedöme där de är envåldshärskare. De e bar å bita i det sura äpplet.

En bekant har EOn som elnätsägare och har solceller. Han fick sätta två st AC-brytare på samma AC-kabel, på den AC-kabeln från växelriktaren till fasadskåpet(där elmätaren sitter). Nämligen en AC-brytar inomhus(låst utrymme) bredvid växelriktaren och en AC-brytare inne i fasadskåpet. Fasadskåpet kommer EON åt utan att bryta sig in. I detat fallet vad det inget större besvär, endast extrakostnad av 1 st AC-brytare.
Har du någon uppfattning om vad det är som gör att det sätts två brytare där, dvs om EON ser ena eller båda som krav från sin sida?
 
Sittställning
A Arnodt skrev:
Varje elnätsbolag har sitt eget Påvedöme där de är envåldshärskare. De e bar å bita i det sura äpplet.

En bekant har EOn som elnätsägare och har solceller. Han fick sätta två st AC-brytare på samma AC-kabel, på den AC-kabeln från växelriktaren till fasadskåpet(där elmätaren sitter). Nämligen en AC-brytar inomhus(låst utrymme) bredvid växelriktaren och en AC-brytare inne i fasadskåpet. Fasadskåpet kommer EON åt utan att bryta sig in. I detta fallet vad det inget större besvär, endast extrakostnad av 1 st AC-brytare.

En kontaktor gissar jag inte godkänns som en säkerhetsbrytare. Kan bli avbrott i manöverspänningen.

Så han körde ut ac kabel ut i fasad skåpet och tillbaka ? För visst bakmatar man i den vanliga centralen så att säga
 
Forlow, nej, växelriktaren sitter i ett friliggande garage. Fasadskåpet(där servisen går in) däremot sitter på bostadshusets fasad. AC-kabeln är nergrävd där emellan. Det blev ingen konstig AC-kabeldragning.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ja.. allt sitter vid mätaren idag dock inomhus som sagt.. om jag sätter brytaren utomhus vem ska leta upp den när dom behöver bryta !? Saken var att det hette "vi ska kunna stänga av vid service" men det kan dom lika gärna göra i service skåpet i hörnet på vår tomt.. känns löjligt faktiskt..

Dom måste ändå åt min mätare för att göra service oavsett så boom! Där bredvid sitter alla brytare som behöver men det duger ej haha

Kabeln är väl ca 15-20mm diameter skulle jag tro..
Kan du visa lite hur det ser ut i din anläggning det kunde vara intressant att se de olika delarna. Har du försökt resonera via den som installerat hur det skulle vara utfört innan det gjordes? I princip skulle du kunna klarat dig med en korrekt skyltad åtkomlig brytare och ingen vid mätaren. Och om du haft mätarplatsen åtkomlig inte heller någon extra brytare om kundbrytaren placerats som nutida krav för mätarplatser.

Verkar lite som du inte inser/förstår problematiken i att inte på kundsidan enhetligt kunna ställa av lokalproduktion vid olika service- underhållsåtgärder i nätet inklusive ditt skåp i "hörnet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.