23 022 läst ·
190 svar
23k läst
190 svar
Abso Pk-12D panna Acc tankar
Ok.Det tror jag inte, det är nog en missuppfattning. Om du kör med 4030 så använder du shunten i pannan. Vad han menade var nog styrningen till pumparna som ingår i 4030, själva styrningen heter 3000.
Köper du nytt så följer det med o de flesta fallen.
Okey perfect
har pratat med morbror han hade ingen sån där maskin för koppar rören som pressade ihop dom eller vad de gjorde
han sa att dom va svindyr 
Det blir ju att köpa denna kopplingen
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=986
men vad ska man sätta på efter det så att man kan koppla in 28mm kopparrör?
Morbror kunde självklart hjälpa mig men jag va tvungen att ha alla kopplingar och sånt hemma då han kommer
Det borde ju kanske gå med
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1242
Det är ju beroende på vad jag har för storlek på pannan.
Det är ingen skillnad på Gängorna?
Tänkte att det är mer Fingängat på denna kopplinga jämfört med svarta delarna där.
Det blir ju att köpa denna kopplingen
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=986
men vad ska man sätta på efter det så att man kan koppla in 28mm kopparrör?
Morbror kunde självklart hjälpa mig men jag va tvungen att ha alla kopplingar och sånt hemma då han kommer
Det borde ju kanske gå med
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1242
Det är ju beroende på vad jag har för storlek på pannan.
Det är ingen skillnad på Gängorna?
Tänkte att det är mer Fingängat på denna kopplinga jämfört med svarta delarna där.
Redigerat:
Nej det ska funka bra om du använder först en bussning samt en övergång till klämmkoppling, så det blir bägge som du länkade i ditt inlägg. Tänk även på att du får skicka tillbaka grejorna till rinkaby inom 3 mån tror jag det är, så bättre att ha lite för många kopplingar hemma när ni ska göra det.
Sen det här med Expansionskärl.
Vi säger att jag har 400L panna, rör element etc. Det borde väll räcka?
sen 1000L ackumulatortankar.
1400/100= 14
14L x 5=70L
Då borde väll 80L kärl räcka?
jag har ett Öppet kärl tror jag det är. Sitter på vinden har 1Rör upp 1rör som går ut på taket. sen 1rör ner till källaren igen.
Visst fan går det att byta till ett slutet? och ha det bara nere i källaren bredvid pannan?
Vi säger att jag har 400L panna, rör element etc. Det borde väll räcka?
sen 1000L ackumulatortankar.
1400/100= 14
14L x 5=70L
Då borde väll 80L kärl räcka?
jag har ett Öppet kärl tror jag det är. Sitter på vinden har 1Rör upp 1rör som går ut på taket. sen 1rör ner till källaren igen.
Visst fan går det att byta till ett slutet? och ha det bara nere i källaren bredvid pannan?
Redigerat:
Japp din uträkning verkar stämma. Det funkar att sätta slutet i källaren, tänk på att du då behöver ca 10%. Se till så att du har bra avluftning om du ska sätta slutet i källaren. Men även om du fortsätter med öppet så se till att all luft kommer till expledningen.
Att man har lutning på rören så att luften kan ta sig dit man vill, man kan ansluta toppen av tankarna till luftning, använd kranar om du ska sätta slutet, använd inte autoluftare då dom har en tendens att strula. Eller att du har en kran innan autoluftaren så du kan byta den enkelt.
Det är en smaksak hur man vill ha exp, finns mycket att läsa här på forumet om vilket som är "bäst" samt för/nackdelar.
Det är en smaksak hur man vill ha exp, finns mycket att läsa här på forumet om vilket som är "bäst" samt för/nackdelar.
Sådär. Har fått ligga på lat sidan med tankar och så pga sambon. Men nu jävlar ha ja tagit tummen ur arslet och köpt en 1500l tank
jag hade du tänkt att använda en 4030 Laddomat. Men på tanken finns det bara kopplingar och dom sitter bredvid varandra, och dom sitter nästan på toppen av tanken. Hur blir det då? Sen är det 2st slingor i den en av slingorna är varm vatten den andra Slingan är inte lika lång. Ingen aning vad det är. Saken är ju att jag kommer inte använda dom så kan jag ta bort dom? Tanken är gjord i glasfiber och är 140mm isolering till.
Kan förklara lite bättre vad jag tänkte på. Med Laddomat 4030 ska den ju skikta men krävs det inte då att en del är kopplad till toppen av tanken och den andra i botten? Det verkar ju inte fungera med nån annan pump än 4030 när jag här inbyggd vv tank i pannan. Och det där med slingorna såg jag nu när jag fraktat hem den så har det väll farit o flugit lite då har jag slitit sönder fästena som sitter i toppen av tanken så kommer nog att få ta bort slingorna och plasta lite. Någon som har några invändningar behöver svart så snabbt som möjligt ang med laddningen. Så någon vänlig själ? 
Kan du ordna något foto på tanken, klarar den att utsättas för tryck? Man bör ju ansluta uppe och nere, går att sätta ett dykrör uppifrån och ned men det är ingen bra lösning då man förstör skiktningen.