119 669 läst · 287 svar
120k läst
287 svar
Å kyrkan står kvar...
Och glöm inte att isolera med armaflex på KB-slangen genom rören in i huset. Ska gå ca 1 -1,5 meter utanför grunden, detta för att det inte ska kunna bli tjäle intill grunden.useless skrev:
Utanför grunden och genom grunden, lämpligt att slå några varv med byggplast, då kommer armaflexen att vara torr där och inte anta frost/frysnng.
Tack för omtanken, men jag tänker inte koppla köldbäraren till mina nya radiatorer.J jonaserik skrev:Och glöm inte att isolera med armaflex på KB-slangen genom rören in i huset. Ska gå ca 1 -1,5 meter utanför grunden, detta för att det inte ska kunna bli tjäle intill grunden.
Utanför grunden och genom grunden, lämpligt att slå några varv med byggplast, då kommer armaflexen att vara torr där och inte anta frost/frysnng.
KB-slangarna in till huset är för övrigt både isolerade och plastöverdragna. Plus att det ligger markisolering över närmast huset.

Mest slumpen tror jag... Jag har målat en del inne med linoljefärg och eftersom Ottossons finns hos den lokala färgbutiken blev det den från början. Så jag vet hur den funkar och andra verkar nöjda, så jag fortsatte med det fabrikatet.krillek skrev:
Fördelen med en 15 liters VVB är att det fort blir varmt igen. Vi hade en 30-liters i huset vi hade tidigare och den räckte bra för två vuxna, vet inte om det var bra effekt men det tog liksom aldrig riktigt slut, blev bara ljummet istället för kallt efter en stund 
Ja varför krångla till det ☺️E Elektra skrev:Fungerar bra att som sambo hinna först, dusachade jag efter exet fanns inget kvar trots 100-liersberedare. Duschade jag före blev vi båda rena. Jag blöter ner mig, tvålar in och schamponerar med avstängt vatten och slår sedan på vattnet för att skölja av. Förstår inte de som står i flera minuter för att duscha sig varma, köp ett badkar istället för att slösa mindre!
Om det funkar som det ska så skriver de tidrapporter med ärendenummer, då faller kostnaden ut automatiskt. Men lite mer än 10 minuter tar det nog att registrera allt korrekt i alla system. Sedan har vissa kommuner fasta priser på vissa typer av standardåtgärder för att underlätta administrationen, medan andra går strikt efter klockan.P pmd skrev:
Beror ju också på vad timkostnaden är. Min kommun tar 1365 kronor per timme. Men det ska vara ett självkostnadspris, kommunen får inte gå med vinst men ska inte heller gå med förlust, eftersom det senare innebär att alla skattebetalare får betala enskilda bygglov.trähandtag skrev:
Delar av verksamheten är avgiftsfinansierad till självkostnadspris, andra delar är det inte, utan finansieras via anslag, som då innebär skattefinansierat. Närmare 100% av Miljö- och byggs verksamhet är lagstadgad.Alfredo skrev:
Det hoppas jag, men det finns alltså verksamhet som de gör frivilligt utöver det som är lagstadgat. Det är där man får skära när man måste minska kostnaderna. Exempelvis informationsmöten till företagare, så att de ska slippa bryta mot lagen pga okunskap.Alfredo skrev: