useless useless skrev:
Dagens gympass blev 11 reps med max belastning.

[bild]

[bild]att vara

165 kg engelskt gjutjärn.
Och glöm inte att isolera med armaflex på KB-slangen genom rören in i huset. Ska gå ca 1 -1,5 meter utanför grunden, detta för att det inte ska kunna bli tjäle intill grunden.
Utanför grunden och genom grunden, lämpligt att slå några varv med byggplast, då kommer armaflexen att vara torr där och inte anta frost/frysnng.

J jonaserik skrev:
Och glöm inte att isolera med armaflex på KB-slangen genom rören in i huset. Ska gå ca 1 -1,5 meter utanför grunden, detta för att det inte ska kunna bli tjäle intill grunden.
Utanför grunden och genom grunden, lämpligt att slå några varv med byggplast, då kommer armaflexen att vara torr där och inte anta frost/frysnng.
Tack för omtanken, men jag tänker inte koppla köldbäraren till mina nya radiatorer.

KB-slangarna in till huset är för övrigt både isolerade och plastöverdragna. Plus att det ligger markisolering över närmast huset.

876607-68989de01f0ea4957c2cfa175c18246c.jpg

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I sann kulturminnesskyddsanda blir det linoljefärg (från Ottossons Färgmakeri)
Av nyfikenhet, varför valde du just Ottossons färg?

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Bravo, själv far jag utrikes (Halden i Norge) när jag köper färg till huset. Inte pga priset utan innehållet.

B bopakoster skrev:
Bravo, själv far jag utrikes (Halden i Norge) när jag köper färg till huset. Inte pga priset utan innehållet.
Säljer dom billig linoljefärg där?

krillek krillek skrev:
Mest slumpen tror jag... Jag har målat en del inne med linoljefärg och eftersom Ottossons finns hos den lokala färgbutiken blev det den från början. Så jag vet hur den funkar och andra verkar nöjda, så jag fortsatte med det fabrikatet.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säljer dom billig linoljefärg där?
Billig? All färg är dyr tycker jag men vad som gjorde att jag köpte i Norge kan det ha varit att dom tillåter antmögeltillsats där.....tror det var nåt sånt men jag kan ha fel

Etikett på målarfärghink från Halden Farvehandel AS M1, specifikationer för Drygolin oljemaling i färgen "EGGHVIT", 10L, fyllnadsgrad 90,1%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Fördelen med en 15 liters VVB är att det fort blir varmt igen. Vi hade en 30-liters i huset vi hade tidigare och den räckte bra för två vuxna, vet inte om det var bra effekt men det tog liksom aldrig riktigt slut, blev bara ljummet istället för kallt efter en stund :)

J jliljeha skrev:
blev bara ljummet istället för kallt efter en stund
Jag lovar att hade du fortsatt att duscha hade det blivit kallt till slut. 😱 Detta givetvis under förutsättning att du betraktar ditt inkommande tappvatten som kallt. 😀

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Fungerar bra att som sambo hinna först, dusachade jag efter exet fanns inget kvar trots 100-liersberedare. Duschade jag före blev vi båda rena. Jag blöter ner mig, tvålar in och schamponerar med avstängt vatten och slår sedan på vattnet för att skölja av. Förstår inte de som står i flera minuter för att duscha sig varma, köp ett badkar istället för att slösa mindre!
Ja varför krångla till det ☺️

P pmd skrev:
Det låter som en närapå omöjlig uppgift att räkna ut det för varje bygglovsärende.

5 625 kr för tio minuters arbete tycker jag dock är i saftigaste laget.
Om det funkar som det ska så skriver de tidrapporter med ärendenummer, då faller kostnaden ut automatiskt. Men lite mer än 10 minuter tar det nog att registrera allt korrekt i alla system. Sedan har vissa kommuner fasta priser på vissa typer av standardåtgärder för att underlätta administrationen, medan andra går strikt efter klockan.

trähandtag trähandtag skrev:
Nu finns de mer tid i ärendet än bara 10 minuter från handläggaren. Det kanske till och med finns en miniavgift. Kan tycka att två timmar arbete vore mer rimligt i ärendet totalt, med mailkonversationer, administrerar ärendet i diariesystem, OH-kostnader mm, dvs typ 2000 kr vore rimligt.
Beror ju också på vad timkostnaden är. Min kommun tar 1365 kronor per timme. Men det ska vara ett självkostnadspris, kommunen får inte gå med vinst men ska inte heller gå med förlust, eftersom det senare innebär att alla skattebetalare får betala enskilda bygglov.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast då är ju verksamheten inte självfinansierande, vilket var utgångspunkten att den var:
Delar av verksamheten är avgiftsfinansierad till självkostnadspris, andra delar är det inte, utan finansieras via anslag, som då innebär skattefinansierat. Närmare 100% av Miljö- och byggs verksamhet är lagstadgad.

Anna_H Anna_H skrev:
Närmare 100% av Miljö- och byggs verksamhet är lagstadgad.
Jag hade nog hoppats på att de följde lagen till 100 procent men det kanske är för mycket begärt? 😉😂

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hade nog hoppats på att de följde lagen till 100 procent men det kanske är för mycket begärt? 😉😂
Det hoppas jag, men det finns alltså verksamhet som de gör frivilligt utöver det som är lagstadgat. Det är där man får skära när man måste minska kostnaderna. Exempelvis informationsmöten till företagare, så att de ska slippa bryta mot lagen pga okunskap.

• Gilla
citizenjoke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.