Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Kostnader för paus och semester är väl en naturlig del av en "verksamhets" kostnader. Det är väl inte konstigare än att rörmokarens faktura för att installera en köksblandare bidrar till att finansiera rörmokarens semester?
Nja, rörmokaren betalar jag 1 gång, byggnadsnämnden betalar jag hela tiden på skattsedeln. Därför säger jag otänkbart :)
/W

Är det så att byggnadsnämnden/de som jobbar på kontoret har krav att vara självfinansierade, så betalar du inget till dem via skattesedeln. Det har du fått om bakfoten. Möjligen kan de som arbetare som fritidspolitiker i denna nämnd ha en ersättning som kommer från skattesedeln.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
byggnadsnämnden betalar jag hela tiden på skattsedeln.
Fast då är ju verksamheten inte självfinansierande, vilket var utgångspunkten att den var:

J jliljeha skrev:
Fast om bygglovsavdelningen ska vara självfinansierande

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
J jliljeha skrev:
Fast om bygglovsavdelningen ska vara självfinansierande så måste ju avgifterna även finansiera både kaffepauser, semesterersättning, allmän administration och massor av annat. Det är svårt att ägna exakt 100% av sin arbetstid åt enskilda ärenden.
Det ska dock vara självkostnadspris. Jag vet inte hur mycket vinst eller förlust kommunala byggnadsnämnder går med i Sverige. Brukar det finnas någon redovisning?

En fast avgift för olika typer av bygglov torde då vara det mest lämpliga.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
I slutändan ska kommunen tolka samma texter som ägaren lika gärna kan läsa och följa från början, men det blir svårt i kulturhistoriska och skyddade miljöer/objekt.

Det går lixom inte följa PBL eftersom varje kulturobjekt hanteras helt olika, vad som är skyddsvärt och inte. Därför blir det svårt att ta bort prövningen för dessa objekt.
Problemet är att det är ganska få personer som får anlitas som "experter" när det gäller s.k. kulturskydd, och reglerna är fulla av formuleringar i stil med "anses" och "bör". Varför de företeelserna tillsammans skapar ett problem inses lätt.

Världen utvecklas. Samhällen ändras. Även byggnader bör få följa med i utvecklingen (om ägarna vill det). Konservatismen tycks mig vara mycket utbredd i Sverige stundtals.

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det ska dock vara självkostnadspris. Jag vet inte hur mycket vinst eller förlust kommunala byggnadsnämnder går med i Sverige. Brukar det finnas någon redovisning?

En fast avgift för olika typer av bygglov torde då vara det mest lämpliga.
En sak som inte kommit upp gällande kostnader för bygglov är att det inte ska kosta extra att överklaga. Dessa kostnader behöver därför slås ut på alla lov.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
En sak som inte kommit upp gällande kostnader för bygglov är att det inte ska kosta extra att överklaga. Dessa kostnader behöver därför slås ut på alla lov.
Det är sant, men ibland önskar man nästan att man tog en LITEN kostnad för att överklaga (säg 100 kr) bara för att slippa alla ”okynnesöverklaganden” från t.ex. någon som stör sig över ett bygge längs sin hundpromenad eller så. Såna går visserligen ganska fort att avfärda, men administrationen och byråkratin måste ändå göras, vilket kostar.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Dheri Dheri skrev:
Ja, det är lite knepigt när en del av myndighetsutövningen kostar pengar för enskilda medborgare, medan en annan del inte gör det.

TRJBerg
P pmd skrev:
Ja, det är lite knepigt när en del av myndighetsutövningen kostar pengar för enskilda medborgare, medan en annan del inte gör det.
Tycker att överklaganden gott kan kosta typ 200:-. Det är/borde vara väldigt sällan en vettig människa har anledning att göra det.
Och en summa på ung 200:- kan avskräcka en del "okynnesöverklaganden".

TRJBerg TRJBerg skrev:
Tycker att överklaganden gott kan kosta typ 200:-. Det är/borde vara väldigt sällan en vettig människa har anledning att göra det.
Och en summa på ung 200:- kan avskräcka en del "okynnesöverklaganden".
Fast, om kommunen gjort fel, varför ska medborgaren betala? Det borde definitivt inte ligga en kostnad på överklaganden som ger medborgaren rätt.

TRJBerg
T Troberg skrev:
Fast, om kommunen gjort fel, varför ska medborgaren betala? Det borde definitivt inte ligga en kostnad på överklaganden som ger medborgaren rätt.
Det kan man tycka, tänker mer på alla som ska överklaga grannars bygglov utan vettig anledning. Sådan kan orsaka år av fördröjning för den som behöver bygga etc.

Det skulle man väl enkelt lösa genom att överklaganden inte kostar så länge man får rätt, får man däremot avslag på överklagandet så kostar det en tusenlapp eller två.

Jag tänkte göra en kort resumé över det senaste dryga halvåret innan allt faller i glömska.
Fokus sen sist har varit målning utomhus, men lite innejobb har också hunnits med regniga och snöfattiga vinterdagar...

En ganska stor sak är att vi numera bor i kyrkan (fast vardagsrummet inte är klart än…). Villan använder jag prinärt som kontor åt mitt företag och förvaringsutrymme (läs skrotsamling).

Bland de områden som avhandlats tidigare är det väl i princip bara klädkammaren som har färdigställts och köket har (nästan) fått en köksö. Åsså har jag lagt lite mer golv i stora salen.

Här kommer ett litet potpurri av händelser. Först klädkammaren som frugan har tjatat om.

Stege mot en vägg med lodräta ränder i ett trångt utrymme med hög takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till och med fått dit listerna (efter lite hot…)

Nylagt trägolv i klädkammare med ljusa trälister och vit-randiga tapeter på väggarna.
Skapa konto

Tak med vitmålad träpanel och kristallampa i ett rum med randiga väggar.
Skapa konto

Tyvärr är det är omöjligt att få till några vettiga bilder på ett rum på tre kvadratmeter med 3,5 meters takhöjd…

Golvet har iallafall lite extra proveniens då det är köpt av den lokala profilen Sara Hectors föräldrar…

Ena halvan av köksön har en kubbskiva från ett före detta soffbord. Andra halvan ska få en granitskiva så fort jag har kapat till den i rätt storlek…

Köksö med träkubbskiva och verktyg ovanpå, omgiven av möbler och mattor, under montering i ett kök.
Skapa konto

Stora salen har som sagt var fått lite mer golv. Nu är ca 150 kvadratmeter av 240 klart.

Trägolv under renovering med träplankor ligger på golvet, omgivna av byggmaterial och verktyg i ett pågående projekt.
Skapa konto

På köpet har jag fått en svårläkt tennisarmbåge av att jonglera runt med alla plankor. Alla är numrerade och måste läggas tillbaks i samma ordning på samma ställe som innan. Men givetvis är alltid den brädan man ska ha i botten på en trave i fel ordning. Dessutom travar man alltid upp brädorna på ett ställe där det _aldrig_ kommer att vara i vägen… Iallafall inte förr än tre veckor senare då man kommer på att dom ligger i vägen. Så utan att överdriva har jag nog staplat om och flyttat på alla 5 ton plankor 7 gånger.

Närbild av en våg med en stor träplanka ovanpå, och ett par fötter i arbetsskor bredvid, på ett trägolv.
Skapa konto

Nu återstår bara provtryckning av värmerören under golvet. Sen kan jag lägga dit de sista plankorna så att 3/4 av golvet blir helt klart. Sen är det bara väggarna och taket kvar.

Installerat golv med synliga rör och staplade plankor på en byggarbetsplats. Verktyg och byggmaterial finns i närheten.
Skapa konto

Som vanligt behöver man lite semester också. Årets obligatoriska vintersemester blev mest ett lång garageupplevelse.

Arbetsbänk i garage med verktyg och motordelar, inklusive en borrmaskin, blå gastub och andra mekanikervaror, som visar på ett pågående reparationsprojekt.
Skapa konto

När det kändes allt för hopplöst var lösningen en snabb tur över till Finland för att skaffa en bättre garageupplevelse.

Snötäckt väg med hastighetsskyltar, vy mot samhälle, kall vinterdag. Vägenskylt på höger sida markerar gränsen till Finland.
Skapa konto

Fyra rosa burkar med drycken "Garage" med smak av passionsfrukt och vodka, delvis inslagna i en plastpåse.
Skapa konto

Det hanns även med lite förströelse

Hund vid bord fullt med spelkort och spelpjäser, verkar intresserad eller nyfiken på spelet.
Skapa konto

Jo, förresten. Vi har borrat ett par hål för den kommande bergvärmen också.

Borrigg för bergvärmeinstallation med en arbetare i orange skyddsutrustning står intill, omgiven av höstfärger och åkermark.
Skapa konto

Första hålet indraget i pannrummet. När jag gjorde om grunden var jag förutseende och la ner fyra 110 mm avloppsslangar, så det är bara att sticka in kollektorrören så kommer dom upp i det blivande pannrummet.

Dike med två svarta rör för bergvärmeinstallation, omgivet av jord och grus.
Skapa konto

Snart blir det bilder på målningen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Skoeld och 52 till
  • Laddar…
Jag fortsätter min monolog...

Målningen ute är som sagt var det stora projektet just nu. Tanken var att det skulle starta tidigt i fjol och hålla på hela förra sommaren, men det drog ut lite på tiden på grund av dålig framförhållning och tidigare nämnda bygglov. Men så snart konservator, kulturminnesvårdare och kommunen sagt sitt kom vi i alla fall igång så småningom.

I sann kulturminnesskyddsanda blir det linoljefärg (från Ottossons Färgmakeri)

En lastpall med burkar av linoljefärg från Ottossons Färgmakeri i bakluckan på en röd bil, i samband med ett målningsprojekt.
Skapa konto

Som tur är har jag varit förutseende och köpt 400 kvadratmeter byggställning (i tungt och stabilt stål), så det är bara att sälja gymkortet och börja bygga sig upp mot nya höjder.
För att komma åt översta delarna behövs även lite landgångar så man inte trampar sönder takplåten.

Utsikten från arbetsplatsen är det i alla fall inget fel på.

Ett äldre trähus under renovering med byggställningar och nya träbitar synliga. Arbetsmaterial ligger vid gräsmattan.
Skapa konto

Byggställning framför ett hus med träfasad under renovering, sett från ovan. Verktyg och brädor ligger på ställningen, med utsikt över landskap i bakgrunden.
Skapa konto

Byggnadsställning runt ett hus under renovering, med vacker utsikt över gröna fält och byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Takrenovering pågår med träställningar ovanpå ett metalltak, en kyrkspira syns i bakgrunden under en blå himmel.
Skapa konto

Det är väl egentligen inte så mycket att säga om själva jobbet. Som väntat är det 90% skrapning, underarbete och förberedelser och 10% målning.
Största ”problemet” annars är väl kanske att det ska vara fyra olika kulörer, så med tre strykningar av varje med minst tre dagars torktid och väderjustering tar det en del kalendertid innan alla ytor är färgade.

Jag har också märkt att det är dåligt att skrapa en del av väggen närmsta dagarna efter man har målat en annan del… Så som vanligt blir logistiken det viktigaste.

I bland är det trångt också, så det är tur att man kan anlita smidiga barnarbetare (utan betalning såklart så inte arbetsmiljöverket kommer med synpunkter på säkerheten)…

Person arbetar med skrapa på takutsprånget i ett gammalt hus, omgiven av byggställningar och ledstång, med målningsarbete på gång.
Skapa konto

Sämsta jobbet har jag kommit på är att skrapa undersidan av takfoten...

Person med dammig tröja och skyddsglasögon arbetar på träpanel.
Skapa konto

Det mesta virket är relativt felfritt trots att det suttit uppe 120 år, men plåtkanten över ”midjan” har sett bättre dagar, så den byter jag i hela sin längd. Och eftersom plåten sitter bakom panelen måste närmsta brädorna bort, vilket också betyder att alla knutar och fönsterfoder måste bort osv osv…
Ersättningsvirke i rätt dimension och form beställdes från ett lokalt sågverk. 25 mm tjockt med planhyvlad yta finns inte hos bygghandlarna.

Virke lastat på ett släp, säkrat med orangea band, på en grusuppfart nära ett hus med trappa i bakgrunden.
Skapa konto

Efter lite provning och mallande med papper tror jag att ståndfalserna blir ganska bra.

Metallbit med ståndfals ligger ovanpå staplade träplankor.
Skapa konto

Nymålad husfasad med byggnadsställning, synligt träverk och metallkant. Vissa träpaneler är målade i olika färger, och ny plåt är installerad.
Skapa konto

Detalj av en husfasad med ny målad panel och plåtdetaljer. Olika färglager syns, samt äldre trädetaljer som behöver underhåll.
Skapa konto

Nu är vi framme i nutid och efter vinterdvalan ser det ut ungefär så här. De stora ytorna är nästan klara, men det återstår en del finlir som tar mer tid än man tror. Planen är att den här väggen ska bli klar framåt midsommar eller nåt sånt så ställningen kan flyttas till gaveln vänsterut.

Återstår att se om tempot blir en vägg per år eller om det går fortare när man har fått lite träning.

Husfasad med byggställning under renovering. Huset är delvis ommålat. Grönområde och grusplan i förgrunden, molnig himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Byggställning och landgångar på ett tak med nyputsad fasad och rödbruna detaljer, klar himmel och landskap i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dowser4711 och 70 till
  • Laddar…
Får väl bryta din monolog och säga att byggnaden är imponerande och kämparglöden är det verkligen inget fel på. Wow!

• Gilla
Skoeld och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.