H hovapettson skrev:
Vi är i recession sedan en tid.
Vem är i recession?
1 kvartal med marginell negativ tillväxt är inte synonymt med recession…

pacman42 pacman42 skrev:
...I detta fallet så är det trögheten i en generator som är regleralgoritmen.
Nja, snarare "trögheten i en generator som utgör dämpningen i reglersystemet"
pacman42 pacman42 skrev:
En syntetisk svängmassa måste då ha samma tröghet och får inte reagera på annat. Inte svårt i teorin, men...
Fast ett kombinerat batterilager och syntetisk svängmassa kanske gör mer nytta?
Det finns ju även andra stödtjänster. Ibland inkluderas snabba stödtjänster i syntetisk svängmassa, vilket är olyckligt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det.är aldrig tal om överbelastning när man pratar om svängmassa på traditionella elmaskiner. Utan man utnyttjar helt enkelt den roterande massan och låter den driva något nedåt vilket är tillräckligt.
Överbelastning är det jämfört med vad ledningarna är gjorda för att hantera kontinuerligt. Efter en sån händelse kan kraftverket behöva tas ur drift och kontrolleras så inget har brunnit.

Z Zodde skrev:
Vem är i recession?
1 kvartal med marginell negativ tillväxt är inte synonymt med recession…
Tyskland har två. Och du ska inte heller peta i skitsaker - Europa (väst) halkar efter. EU sänker oss med regleringar och världen, dvs USA-BRICS garvar åt våra stolleprov med "grönt" och "inkludering". Vi är chanslösa i konkurrensen. Tillväxten är i botten och Sverige är inte något lysande undantag - tvärtom!
Nollvolt, Green STEAL (Stegra), Gobigas, etanolen, vindsnurror... det är totalfiasko, bedrägeri och brottsligt dåligt.
Man säger: USA innoverar, Kina kopierar, EU reglerar. Lycka till med det.

H hovapettson skrev:
Och du ska inte heller peta i skitsaker
Skriv inte skit, så slipper du att bli avklädd…

Så ”Vi” är numera Tyskland??🤣

Men inte ens där har du tätt

”Germany's GDP experienced a 0.4% quarter-on-quarter increase in Q1 2025”

Att komma med direkta faktafel för att det ska passa in i egna narrativet är förkastligt

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A adron skrev:
Överbelastning är det jämfört med vad ledningarna är gjorda för att hantera kontinuerligt. Efter en sån händelse kan kraftverket behöva tas ur drift och kontrolleras så inget har brunnit.
Efter en frekvensavvikelse? Var har du hittat den informationen?

H hovapettson skrev:
Tyskland har två. Och du ska inte heller peta i skitsaker - Europa (väst) halkar efter. EU sänker oss med regleringar och världen, dvs USA-BRICS garvar åt våra stolleprov med "grönt" och "inkludering". Vi är chanslösa i konkurrensen. Tillväxten är i botten och Sverige är inte något lysande undantag - tvärtom!
Nollvolt, Green STEAL (Stegra), Gobigas, etanolen, vindsnurror... det är totalfiasko, bedrägeri och brottsligt dåligt.
Man säger: USA innoverar, Kina kopierar, EU reglerar. Lycka till med det.
Det där är ett rätt tramsigt uttalande. Det finns många varianter. I mekanilvärlden resonerar man annorlunda. Om man behöver en detalj i en maskin så tar amerikanen och skruvar ihop några delar. Billigt men osäkert Det duger inte för europeen (tysken) som fräser sin detalj. Litet dyrare men mycket bättre. Japanen däremot gjuter sin bit. Det blir lika bra som tyskens men billigare. Det är inte helt sant alla gånger, men ganska typiskt. För att veta något om världen krävs ett öppet sinne. Inte bara sprida vidare massa skit utan att ha någon koll.

blackarrow blackarrow skrev:
Nja, snarare "trögheten i en generator som utgör dämpningen i reglersystemet"

Fast ett kombinerat batterilager och syntetisk svängmassa kanske gör mer nytta?
Det finns ju även andra stödtjänster. Ibland inkluderas snabba stödtjänster i syntetisk svängmassa, vilket är olyckligt.
Ja, det är väldigt mkt förenklingar från de som gillar hederliga gamla jätte-elverk.
För dem så är svängmassan det som löser nästan allt. Eftersom de tror att det är något som den där låtsaselen inte kan erbjuda så riktar de ofta in sig på svängmassan.

K karlmb skrev:
Någon frågade om elektronik verkligen kan ersätta fysisk svängmassa.
Jag hittar inte artikeln jag länkat till tidigare men Groq håller med mig iaf:
[länk]
Eller så håller Grok inte med dig eftersom den nämner problem som att invertern måste klara snabba responstider och batteri för att kunna lagra energin (motsvarande trögheten i rotationsmassan).

Det är ingen som påstått att man inte kan generera svängmassa med elektronik.

Mjukvara kan dock forfarande inte skapa energi.

lilytwig lilytwig skrev:
Det där är ett rätt tramsigt uttalande. Det finns många varianter. I mekanilvärlden resonerar man annorlunda. Om man behöver en detalj i en maskin så tar amerikanen och skruvar ihop några delar. Billigt men osäkert Det duger inte för europeen (tysken) som fräser sin detalj. Litet dyrare men mycket bättre. Japanen däremot gjuter sin bit. Det blir lika bra som tyskens men billigare. Det är inte helt sant alla gånger, men ganska typiskt. För att veta något om världen krävs ett öppet sinne. Inte bara sprida vidare massa skit utan att ha någon koll.
Vi får väl se. Jag fruktar att du är lite väl optimistisk. Har woke-skiten ett slut? Det ser illa ut för våra barn.

Z Zodde skrev:
Skriv inte skit, så slipper du att bli avklädd…

Så ”Vi” är numera Tyskland??🤣

Men inte ens där har du tätt

”Germany's GDP experienced a 0.4% quarter-on-quarter increase in Q1 2025”

Att komma med direkta faktafel för att det ska passa in i egna narrativet är förkastligt
Tyskland ligger troligen lite före oss i demonteringen av industrisamhället och de betalar nu ett pris. Jag har inte daglig uppsikt över den tyska nationalekonomin, men folk med viss trovärdighet har värderat deras situation. Det var väl 2024 som avsågs. (Jaja, VW:s kris är endast ett tecken. Antagligen.) Vi går en mörk framtid till mötes om inte stora ändringar sker.

D Daniel 109 skrev:
Efter en frekvensavvikelse? Var har du hittat den informationen?
Adron nämner "överbelastning" och ledningarna kan ju syfta på vad kopparlindningarna i motorn klarar av i värdeutveckling.

Större synkronmotorer till pappersmaskiner kan behöva kontrolleras efter några misslyckade starter om det skett på felaktigt sätt.

Några ungefärliga siffror på överströmstålighet större generatorer.

📊 Typiska värden på överströmstålighet​

TidsperiodÖverström (jämfört med nominell)Kommentar
Initialt (0–10 ms)5–6 × IₙTransient kortslutningsström (asymmetrisk topp)
Efter 100–200 ms2–3 × IₙDämpad av generatorns transientreaktans
Steady-state1.1–1.5 × IₙKortvarigt hållbart beroende på kylning & konstruktion

Iₙ = nominell ström

Alfredo Alfredo skrev:
Klockor med nätfrekvensen som tidbas får definitivt problem om det nu finns några sådana kvar. 😀
Nej, det är inget problem. Man "kör ikapp" förlorad tid genom att ligga lite över 50 Hz.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
En misslyckad infasning är ju klart brutalare än en frekvensavvikelse i elnätet.

S
B Bernt Ö97 skrev:
Du kan inte någonstans har läst att jag jämför innehavare av vindkraftverk med barn.
Om du backar tillbaka ser du att jag poängterar att bestraffning inte fungerar för att tvinga fram efterlevnad. Varken mot barn, vuxna eller i andra sammanhang.

Du svarar inte på hur du ska förfara om det blåser mindre än förväntat.
Du förordar bestraffning vid "överproduktion" men har inget förslag på åtgärd vid brist i produktionen. I genomsnitt blir det enligt din styrmodell ständig brist på el.
Mindre produktion är OK, högre produktion är straffbart. !!???
==> genomsnitt lägre än förväntat.

Du frågar varför SvK ska vara inblandad.
SvK är inblandat!
Det fins reglerbar energiproduktion, som SvK kan använda för att fylla upp vid brist i produktionen, likaväl som den reglerbara kan "bromsa" vid behov.
Svenska Kraftnät har den helhetsbilden.

Se bifogad skärmbild.:

[bild]

planerbar elproduktion måste ha en stor andel av totalproduktionen för att skapa mojlighet undvika obalans.
Har SvK accepterat uppkoppling av stor andel vindkraftsproduktion på nätet, tar man en medveten risk att få obalans i elnätet. Att då skicka en straffavgift i efterhand till den lilla elproducenten, som i det fall jag refererar till producerar mindre än en promille av vår totalproduktion av el, är inte proaktivt, enbart destruktivt.

Att förutsätta att vindkraften bara får "gå för fullt" vid brist på el och ogynsamt väderlek för vindkraft, betyder att vindkraft inte kan utnyttja hela sin verkliga kapacitet.
==> Dåligt kapitalutnytjande på investeringen. Det skrämmer bort våra entreprenörer som vi behöver i vår framtid.

Jag tror att vi har tömt ut våra resp argument. Jag har inget mer att tillföra i tråden.
Tack för dina synpunkter.
Jag menar att straffavgift om man överproducerar är lättmotiverat för vindkraft eftersom det faktiskt går att strypa produktionen i ett vindkraftverk.
Att straffa för underproduktion är inte lika självklart eftersom det inte går att reglera upp ett vindkraftverk mer än det faktiskt blåser.
Däremot har jag INTE sagt att dom inte skall få betala någon straffavgift för när dom underlevererar. Jag har bara inte tagit upp det för att det inte är lika självklart att göra det.

Men jag tycker att vindkraftsproducenterna borde få lägga prognoser på sina leveranser som dom anser sig rimligt säkra på att uppfylla. Om dom inte uppfyller dom (uppåt eller nedåt) så får dom en straffavgift. Undantaget om dom har ett haveri som gör att dom inte kan leverera alls.
Då får dom helt enkelt sätta sina prognoser lite i underkant så att dom är säkra på att kunna leverera det dom lovar.

Vindkraften är i sin natur (liksom solceller) sådan att dom bara kan leverera för fullt när förutsättningarna är sämre.
När det blåser massor så kommer dom att generera för stort överskott med el på nätet och därmed måste dom strypa produktionen. När det är brist på el så är det oftast för att det inte blåser tillräckligt och då kan dom inte leverera.

Dvs dom har förutsättningar för att leverera mycket el när elen är gratis och överskott på el redan råder och dom har bra priser på el när det är vindstilla och inget kan levereras.
Det är den stora nackdelen med vindkraft.

Det är inte ett dugg synd om dom stackars vindkraftsägarna som har dom förutsättningarna. Dom var kända redan när det första vindkraftverket kopplades upp i Sverige.
Det är precis samma förutsättningar som alla andra som levererar el har. Dom får inte leverera mer el än som förbrukas.
Eller tror du att våra ägare av kärnreaktorer får köra sina reaktorer för fullt när dom önskar bara för att dom önskar maximera sin vinst?

Du hävdar att vi behöver "entrepenörer"som bygger vindkraft. Och du hävdar att dom minsann inte skall behöva dras med de nackdelar vindkraft har för hur mycket el som kan producerar vid vilka tidpunkter och vad dom får betalt för den.

Jag hävdar att om dom är verkliga entrepenörer så borde dom förstå för och nackdelarna med det dom satsar på och vara medvetna om eventuella begränsningar och risker.
Om inte så är dom inte entrepenörer.
Om dom räknar med att kunna maxpruducera och få vad dom vill i betalning så är dom istället utnyttjare av ett bristfälligt system (vilket jag anser att många av vindkraftsägarna är i Sverige)
Och det är något som vi inte behöver.

Vindkraftsägare måste ta det ansvar dom kan för att utifrån sina begränsningar bidra till regleringen av elnätet. Det innebär att dom måste strypa sin produktion när överskott råder. I annat fall har dom inte på vårt elnät att göra då dom bara bidrar till ökad risk för instabilitet och haveri.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.