D Daniel 109 skrev:
Här har du tänkt fel. Lasten försvinner om generatorn laggar efter.
Maskinen fortsätter leverera effekt även vid 49 Hz. Anledningen till den låga frekvensen är dock att lasten är större än genereringen i elnätet. Alla maskiner större än 10 MW har funktioner för att vid underfrekvens öka produktionen tills frekvensen är återställd. Det finns givetvis en nedre gräns för när maskinerna inte klarar leverera effekt längre och det är oftast beroende av vad drivkällan klarar av.

S steffo_b skrev:
Du har uppenbarligen inte fattat hur elsystemet fungerar.

Frekvensen ska normalt sett ligga på 50 Hz och variera mellan 49,9 och 50,1.
Om frekvensen stiger eller sjunker utanför det intervallet så är det för att det är överskott eller underskott på el. Överskott ger högre frekvens och underskott ger lägre.
Eftersom hela europas elnät är sammankopplade så kan inte Sverige variera utan att resten av europa hänger med. Det innebär att vi drar med oss resten av europa i vår frekvensvariation.
Följden blir att länkarna som överför el mellan länderna belastas hårdare för att försöka jämna ut obalanserna.

Risken är att länkarna överbelastas och säkerhetsfunktionerna slår ifrån vilket då leder till att effektbristen plötsligt förvärras avsevärt med följd att kraftproducenter automatiskt kopplas ifrån i syfte att skydda sig själva mot skador.

Då får du en situation som den i Spanien nyligen när stora delar av spanien blev strömlöst pga att produktionen fluktuerade så att säkerhetssystemen plötsligt slog ifrån anslutningar och sedan produktion.
Båda har rätt här. Det finns funktioner i alla större kraftverk att återställa kraftsystemet till 50Hz. Sedan kommer vi ju inte dra med oss hela europa, då HVDC-länkarna har begränsare i sig hur mycket effekt som de kan överföra och de är ju oberoende av frekvensen på respektive sida om länken eftersom effekten överförs som likström. Det innebär att man kan styra ned effekten mot Europa för att återställa frekvensen i det nordiska systemet.Då får de Europeiska kraftverken dra på motsvarande den minskning av effekt som kommer via länkarna för att hålla det europeiska systemet på 50Hz. Får vi underfrekvens i Norden är det dock högst sannolikt att länkana går åt andra hållet och importerar el för att hjälpa norden upp på 50Hz m.h.a alla europeiska kraftverk.

H Hocke68 skrev:
Båda har rätt här. Det finns funktioner i alla större kraftverk att återställa kraftsystemet till 50Hz. Sedan kommer vi ju inte dra med oss hela europa, då HVDC-länkarna har begränsare i sig hur mycket effekt som de kan överföra och de är ju oberoende av frekvensen på respektive sida om länken eftersom effekten överförs som likström. Det innebär att man kan styra ned effekten mot Europa för att återställa frekvensen i det nordiska systemet.Då får de Europeiska kraftverken dra på motsvarande den minskning av effekt som kommer via länkarna för att hålla det europeiska systemet på 50Hz. Får vi underfrekvens i Norden är det dock högst sannolikt att länkana går åt andra hållet och importerar el för att hjälpa norden upp på 50Hz m.h.a alla europeiska kraftverk.
Hur många % kan man räkna med att ett kärnkraftverk ökar effekten och hur länge? 10% en sekund?

S
H Hocke68 skrev:
Det stora problemet är ju om frekvensen i nätet går så lågt att kraftverk börjar automatiskt koppla från sig för att skydda sig från skador och det leder till ännu lägre produktion vilket då leder till att länkarna kopplar ned sig och sedan kraschar allt. Dvs ungefär det som hände i Spanien som jag förstått det.
Nu har dom väl iofs mer sol och vind och mindre planerbar kraft än oss så läget är inte lika illa här men scenariot är ju inte otänkbart förutsatt att inte våra kraftverk och länkar saknar säkerhetsfunktioner som kopplar från sig från nätet om frekvenserna avviker för mycket.

H Hocke68 skrev:
Maskinen fortsätter leverera effekt även vid 49 Hz. Anledningen till den låga frekvensen är dock att lasten är större än genereringen i elnätet. Alla maskiner större än 10 MW har funktioner för att vid underfrekvens öka produktionen tills frekvensen är återställd. Det finns givetvis en nedre gräns för när maskinerna inte klarar leverera effekt längre och det är oftast beroende av vad drivkällan klarar av.
Nej, du har fullständigt missförstått hur en synkronmaskin fungerar.

D Daniel 109 skrev:
Nej, du har fullständigt missförstått hur en synkronmaskin fungerar.
Nej det har jag inte. Har du ett drivande moment på axeln så levererar maskinen effekt. Inga missförstånd alls

Ja, så långt stämmer det. Men så fort den släpar efter nätfrekvensen minsta lilla så lutar den att leverera effekt.
Det finns inte heller någon kapacitet att hjälpa till att återställa nätfrekvensen i alla större anläggningar. Det är sannolikt någon typ av missförstånd.

S steffo_b skrev:
Det stora problemet är ju om frekvensen i nätet går så lågt att kraftverk börjar automatiskt koppla från sig för att skydda sig från skador och det leder till ännu lägre produktion vilket då leder till att länkarna kopplar ned sig och sedan kraschar allt. Dvs ungefär det som hände i Spanien som jag förstått det.
Nu har dom väl iofs mer sol och vind och mindre planerbar kraft än oss så läget är inte lika illa här men scenariot är ju inte otänkbart förutsatt att inte våra kraftverk och länkar saknar säkerhetsfunktioner som kopplar från sig från nätet om frekvenserna avviker för mycket.
Ja blir frekvensen neråt 47,5 Hz har vi ett riktigt problem som troligtvis landar i en black-out, då de flesta större värmekraftverk (kärnkraft mfl) kommer koppla i från elnätet och sen blir frekvensen i fritt fall och spänningen likaså.

D Daniel 109 skrev:
Ja, så långt stämmer det. Men så fort den släpar efter nätfrekvensen minsta lilla så lutar den att leverera effekt.
Det finns inte heller någon kapacitet att hjälpa till att återställa nätfrekvensen i alla större anläggningar. Det är sannolikt någon typ av missförstånd.
det är inget missförstånd alls och jag vet inte var du får detta ifrån. En synkronmaskin släpar aldrig efter nätfrekvensen. Den går synkront med nätet oavsett frekvens!!!!!!. Den levererar effekt om drivkällan levererar ett vridande moment, det är grundläggande elkraftlära inget annat. Jo det finns kapacitet förutsatt att maskinen inte går för full effekt för då kan den ju inte leverera mera. alla kraftverk är skyldiga att öka pådraget med den statik som finns i turbinregulator enligt Elmarknadsinspektionens författningssamling 2018:2 eller EU RfG 2016:632 om du så vill

Jag har för mig att mycket kopplas bort vid 48,5Hz. Då anses nätet vara kollapsat. Bland annat enkla solinvertrar kör för fullt ner till 48,5Hz, sedan klipper de. Vid överfrekvens sänker de effekten för att klippa helt om frekvensen drar vidare. Men det är inte alls lika stor avvikelse uppåt.

D Daniel 109 skrev:
Jag har för mig att mycket kopplas bort vid 48,5Hz. Då anses nätet vara kollapsat. Bland annat enkla solinvertrar kör för fullt ner till 48,5Hz, sedan klipper de. Vid överfrekvens sänker de effekten för att klippa helt om frekvensen drar vidare. Men det är inte alls lika stor avvikelse uppåt.
Större kraftverk kopplar ur vid 47,5 HZ. Dessförinnan har SvK kopplat bort last redan vid 48,5 och då ryker stora områden åt gången i syfte att rädda kraftnätet. Vid 47,5 Hz anses kraftnätet förlorat

Hocke: Det inlägg jag påpekade att var fel initialt var detta.
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle en gasturbin hos Göteborgs energi belastas så hårt den ger 49 Hz lär den brytas bort pga den är ur fas med resten av nordensvelnöt.
Sedan har du fortsatt med liknade uttalanden som svar på mina inlägg. Jag uppfattade det därför som att du var av samma uppfattning som Blackarow.

Det här är också galet, vilket ytterligare fick mig att tro att du har väldigt dålig koll på hur det fungerar.
H Hocke68 skrev:
Alla maskiner större än 10 MW har funktioner för att vid underfrekvens öka produktionen tills frekvensen är återställd.
Men då vet du i alla fall vad ett synkront nät är.

H Hocke68 skrev:
Större kraftverk kopplar ur vid 47,5 HZ. Dessförinnan har SvK kopplat bort last redan vid 48,5 och då ryker stora områden åt gången i syfte att rädda kraftnätet. Vid 47,5 Hz anses kraftnätet förlorat
Då kan jag ha fel om solinvertrarna. Det kan vara 47,5Hz. Även om det inte är vad jag minns.

D Daniel 109 skrev:
Hocke: Det inlägg jag påpekade att var fel initialt var detta.

Sedan har du fortsatt med liknade uttalanden som svar på mina inlägg. Jag uppfattade det därför som att du var av samma uppfattning som Blackarow.

Det här är också galet, vilket ytterligare fick mig att tro att du har väldigt dålig koll på hur det fungerar.

Men då vet du i alla fall vad ett synkront nät är.
Ja det var svar påJa det var svar på blackarrow. Han har helt fel. Gasturbinerna kommer fortsätta leverera effekt även vid 49Hz, synkront med nätet. Flera här i forumet verkar tro att nätet håller en frekvens och synkronmaskinen en annan. Då visar det att det inte har en aning om hur det fungerar. en infasad synkronmaskin som går som generator, d.v.s har drivande axelmoment från en turbin, kommer att dels leverera effekt till nät dels ha samma frekvens som nätet. Med andra ord en gasturbin kan leverera effekt vid 49Hz om nätet har denna frekvens.
Nummer två: Jo alla större maskiner skall ha funktionalitet för att vid underfrekvens öka effekten och därmed återställa frekvensen till det normala 50Hz. Det är lagkrav på detta sedan 2018 (fanns även i SvKs författningssamling 2005:2). Detta förutsätter dock att turbinen inte redan levererar maxeffekt. Denna funktionalitet innebär att samtliga större maskiner gemensamt ökar effekten för att återställa balansen mellan produktion och last i kraftnätet och därmed frekvensen 50Hz.

Var hittar du det kravet?
Det är ju rätt normalt att man inte kan reglera. Tex kärnkraftverk rullar på med konstant effekt. Vattenkraft utan magasin har inte heller någon möjlighet att reglera. Så det låter väldigt konstigt med ett sådant generellt krav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.