M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Intressant.

Till Elforsk forskningsprogram år 2000 hade jag förutom ett förslag om forskning på ”Brus i elnät” (som jag sedan började forska på) även om ”Elektronisk instabilitet”.

Resonanssvängning kan uppstå mellan ett induktivt elnät och till exempel faskompenseringskondensatorer, det kan uppstå torsionssvängningar i en vek axel i t.ex. en pappersmaskin, etc.

Det jag med ”Elektronisk instabilitet” menade, var svängning (oscillation) mellan olika reglerkretsar i kraftelektronikbaserade utrustningar kopplade till elnätet.

När man bygger upp reglerkretsar till kraftelektronikbaserade utrustningar då testar man för varje reglerkrets (på min tid med Bodediagram) att just den reglerkretsen är stabil och inte oscillerar vid drift.
[länk]

Men då vet man inte om dessa olika sammankopplade reglerkretsar (reglerloopar) är stabila tillsammans vid drift i elnätet.

Ett tiotal år senare blev jag kontaktad av en doktorand som hittat just detta resonansfenomen vid sin forskning på ” Smart Grid Research”, gällande solceller och lagring av elenergi

Det publicerades en artikel (12, April 2014) om händelsen; “Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion”
[länk]

Under rubriken “Discussion” i artikeln så kan vi bland annat läsa.

”The implementation of a stable and well functioning control algorithm is important and the effect of ill conceived control schemes may be revealed unexpectedly. How the best practice of converter control can be transferred to minimum requirements on behaviour of single DER components is a question for further investigation. When there are 1000 different converters in a low-voltage grid), there are 1000*999/2 (about half a million) possible interactions between two converters and 21000 (about 10300) possible interactions in total. Testing all possibilities is not practical, yet some degree of verification is required that instability will not occur or is sufficiently unlikely. In electrical grids with vast amounts of distributed energy resources testing of electronic converter behaviour and stability will be required to ensure interoperability. Requirements and testing should be part of the product standards for DER as well as for normal end-user equipment with active converters. If problems should occur, like equipment malfunctioning, damage, or reduced lifetime, when the number of convert controlled units on a grid increases, some adjustment may be needed as was done in the case described in this paper.”

Jag vet naturligtvis inte, om det var just detta som inträffade i Spanien. Men händelsen som återgavs i artikeln, visar att ”Elektronisk instabilitet” kan inträffa i praktiken.

Vi får nu invänta vidare utredning om händelsen i Spanien.
Fint att någon med insikt i ämnet uttalar sig. Man lyckas kanske lösa de problem man skaffat sig helt i onödan. Dyrt och improduktivt, men det är det som kallas "cirkulärt" numer? De flesta arbeten som skapas numer i västvärlden är låtsasjobb (utvecklare, kommunikatör, samordnare, strateg osv). Varför inte en reglerare av reglerlagstiftningen kring reglerkapaciteten?

pacman42 pacman42 skrev:
I tidigare artiklar har man kunnat läsa att elnätet började oscillera två gånger innan elnätet dök den tredje gången det började oscillera. Antagligen pga att regleringen av energin inte gjordes korrekt på ett eller flera kraftverk.

En del bedömare har då sagt att detta kan ha berott på för lite svängmassa i systemet. Men även om det fanns syntetisk svängmassa så måste den ju vara tillräckligt snart och olika regleralgoritmer får inte gå i takt, för då kan man få självsvängningar. De hade ju rekordmycket sol och vind i systemet när det inträffade.

I detta fallet undrar jag dock om det inte var så att solpanelerna behövde sänka produktionen och att det var för många av dessa algoritmer som gick i takt. Trögheten i roterande motorer och generatorer skall inte underskattas som regleralgoritm...

Eller så är det något annat. Men om det går som en anka och ser ut som en anka så är det nog en anka..

Men det beror säkert på dåligt justerade algoritmer, som det ofta gör...
...De hade ju rekordmycket sol och vind i systemet när det inträffade...

vad menar du med rekordmycket?

tre minuter innan avbrottet så producerade sol och vind 21.1 GW – produktionsrekordet enbart under april månad ligger mer än 4 GW högre (25.8 GW); och den relativa andelen sol&vind utav hela produktionen var vid avbrottet 64%, som mest i april 71%

...I tidigare artiklar har man kunnat läsa att elnätet började oscillera två gånger innan elnätet dök den tredje gången det började oscillera...

vad är det för källa på en tredje oscillation? jag är bara medveten om två perioder med oscillationer (som upphörde 26 respektive 12 minuter innan strömavbrottet)

de två perioderna med en överlagrad oscillation syns uppförstorade i grafen nedan som visar nätfrekvensen för det centraleuropeiska synkronområdet, uppmätt av Fraunhofer-institutet i Tyskland

i och med att förbindelserna mellan Spanien och Frankrike bröts 12:33:21-24, så visar grafen följaktligen inget om läget i Spanien därefter

Graf som visar nätfrekvensen i det centraleuropeiska synkronområdet den 28 april 2025, med perioder av frekvensoscillationer markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men nu är vi rätt långt borta ifrån "plötsligt är elen dyrare på nätterna"

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
...De hade ju rekordmycket sol och vind i systemet när det inträffade...

vad menar du med rekordmycket?

tre minuter innan avbrottet så producerade sol och vind 21.1 GW – produktionsrekordet enbart under april månad ligger mer än 4 GW högre (25.8 GW); och den relativa andelen sol&vind utav hela produktionen var vid avbrottet 64%, som mest i april 71%

...I tidigare artiklar har man kunnat läsa att elnätet började oscillera två gånger innan elnätet dök den tredje gången det började oscillera...

vad är det för källa på en tredje oscillation? jag är bara medveten om två perioder med oscillationer (som upphörde 26 respektive 12 minuter innan strömavbrottet)

de två perioderna med en överlagrad oscillation syns uppförstorade i grafen nedan som visar nätfrekvensen för det centraleuropeiska synkronområdet, uppmätt av Fraunhofer-institutet i Tyskland

i och med att förbindelserna mellan Spanien och Frankrike bröts 12:33:21-24, så visar grafen följaktligen inget om läget i Spanien därefter

[bild]

men nu är vi rätt långt borta ifrån "plötsligt är elen dyrare på nätterna"
Det som stod var att det var rekordmycket sol och vind, procentuellt sett. Huruvida det stämmer kan dock inte jag avgöra

Krilleman
harka harka skrev:
om du redan sitter på svaret kan du ju ringa till utredarna och tipsa dom om hur det gick till, så kommer dom ju spara massor av tid
Inte har jag svaret, men att granska likheterna är inte svårt.

hur kan du "enkelt granska likheter" och komma till någon slutsats, när du inte vet vad som förorsakat strömavbrottet i Spanien?

hur står sig eventuella likheter som förklaringsmodell för andra strömavbrott (till exempel Sverige 1983 och 2003, Ohio-New York 2003, Texas 2021, Balkan 2024)?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Siemens bygger synkroniserade kondensorer med svängmassa. Har läst om minst 4 stycken som blev installerat senaste tiden. Irland, Holland och Tyskland.

Blir oftas kombinerad med batterier och klassiska kondensorer.

[länk]
En synkron kondensator är inget som existerar. Nen en synkronmaskin kan agera båda reaktiv och kapacitiv last beroende på hur den magnetiseras. Den kan även förses med svänghjul för att få mer roterande massa.

D Daniel 109 skrev:
En synkron kondensator är inget som existerar. Nen en synkronmaskin kan agera båda reaktiv och kapacitiv last beroende på hur den magnetiseras. Den kan även förses med svänghjul för att få mer roterande massa.
Hej
Jag tror att det är ordet synkronkompensator som avses
Det är en synkronmaskin som arbetar som du beskriver

https://new.abb.com/motors-generato...-for-reaktiv-effektkompensation/tekniska-data

Jo, jag vet vad det är. Det är inte en kondensator.

Magnus E K
För många liknande ord: kondensor, kondensator, kompensator (-erare), komplikator (-cerare)...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
H he-peter skrev:
Här lite info på den ...

[media]
[länk]

[media]
[media]
[media]
Ligger dom Baltiska länderna, Litauen före i utvecklingen? Helt utan respekt 😳

D Daniel 109 skrev:
Du har helt missat hur elmarknaden fungerar. Det finns inte någon som kan hitta på ett pris.
Fast indirekt har han ju rätt genom att fler använder elen på natten så minskar överskottet och marknadspriset går upp. Sen är det nog så att vårt kära Elnätsföretag Ellevio har dramtiskt höjt elnätsavgifterna med sin effekttaxa, som de tar halva det hutlösa priset på nattetid, vilket gjort att fler använder el på natten för att inte bli skinnade av Ellevio

Ja, men påståendet ” De vill såklart tjäna pengar och höjer då priset på natten.” visar på en stor oförståelse.
Ja det stämmer att priset ökar när lasten ökar. Men det är inte vad som påstods.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men påståendet ” De vill såklart tjäna pengar och höjer då priset på natten.” visar på en stor oförståelse.
Ja det stämmer att priset ökar när lasten ökar. Men det är inte vad som påstods.
Det är fortfarande delvis sant. Man lägger ju budstegar på nordpool, därmed bestämmer man priset. Dock är det inte säkert att man får det priset eftersom marknadsmekanismen fyller på upp till behövd energivolym med det lägsta priset i botten. Därmed kan du prisa ut dig genom att sätta för högt pris. En av världens bäst fungerande marknader som har riktigt marknadspris

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.