113 312 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Veva inte så mycket det ger dig inga pluspoäng oavsett vilket perspektiv man bedömer dina inlägg från.H hovapettson skrev:Åter: De som vet något om vårt nationella elsystem beskriver att det är KATASTROFALT mycket mer instabilt nu. Intermittent kraftproduktion är en svår störning i systemet. Vi kan knappast peta in mer fladdrig vindel i nätet än vi nu har, beroende på hur det är konstruerat (baserat på stora, TUNGA, TRÖGA, stabila generatorer). Kunniga ingenjörer varnar för strömavbrott, roterande nedsläckningar, produktionsbortfall i energitung industri och många konsekvenser för alla.
Så att kalla det "svårbedömt" är lite som att stå på det sjunkande "Titanic" och höra av däckmatroserna att "hon är osänkbar och toppmodern, dessutom finns livbåtar". Bättre liknelse: Kapten med 40 års erfarenhet säger att "detta ser tamefan inte bra ut" och andra kliar sig på hakan och muttrar "knepigt läge, svårt att tro att det kan bli värre nu".
Du är ju "allvetare". Men vad menar du egentligen? Strömavbrott är besvärligt men inte oöverstigligt. På halvlång sikt är konsekvensen för dig som elkonsument att det blir dyrare. Allt blir dyrare, men jag menar alltså - dyrare än det hade behövt att bli. På längre sikt blir vårt land sämre och fattigare pga att industrin konkurreras ut. Som i Tyskland nu. Har du barn?Dan_Johansson skrev:
Det är bara det att det inte stämmer. Det finns de som tycker att kärnkraft är bra och argumenterar för mer sådan. Men faktum är att Sverige har mer svängmassa än många andra fungerande elnät. Det är absolut inte något katastrofläge.H hovapettson skrev:Åter: De som vet något om vårt nationella elsystem beskriver att det är KATASTROFALT mycket mer instabilt nu. Intermittent kraftproduktion är en svår störning i systemet. Vi kan knappast peta in mer fladdrig vindel i nätet än vi nu har, beroende på hur det är konstruerat (baserat på stora, TUNGA, TRÖGA, stabila generatorer). Kunniga ingenjörer varnar för strömavbrott, roterande nedsläckningar, produktionsbortfall i energitung industri och många konsekvenser för alla.
Så att kalla det "svårbedömt" är lite som att stå på det sjunkande "Titanic" och höra av däckmatroserna att "hon är osänkbar och toppmodern, dessutom finns livbåtar". Bättre liknelse: Kapten med 40 års erfarenhet säger att "detta ser tamefan inte bra ut" och andra kliar sig på hakan och muttrar "knepigt läge, svårt att tro att det kan bli värre nu".
Men visst har man youtube som främsta källa så kan man bli övertygad om att jorden är platt och en hel massa andra saker som inte stämmer.
Varför håller du på med Tuben? Jag har personligen så många kanaler att jag inte kan räkna dem. Du gör dig ju löjlig med det där "antiauktoritetsargumentet". "Gilla kärnkraft" kan det vara, eller "gilla stabil, billig el". Vad gör det för skillnad? Vill du åka fort - trimmar du en moppe eller skaffar du en Ducati SPS på en gång? Det går att åka skitfort på en femtikubikare (Kreidler körde över 200 km/h i början av 70-talet...).D Daniel 109 skrev:Det är bara det att det inte stämmer. Det finns de som tycker att kärnkraft är bra och argumenterar för mer sådan. Men faktum är att Sverige har mer svängmassa än många andra fungerande elnät. Det är absolut inte något katastrofläge.
Men visst har man youtube som främsta källa så kan man bli övertygad om att jorden är platt och en hel massa andra saker som inte stämmer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Du påstår att vårat elsystem är "KATASTROFALT instabilt", och då undrar jag hur denna instabilitet märks. Men du menar alltså ett varierande elpris.H hovapettson skrev:Du är ju "allvetare". Men vad menar du egentligen? Strömavbrott är besvärligt men inte oöverstigligt. På halvlång sikt är konsekvensen för dig som elkonsument att det blir dyrare. Allt blir dyrare, men jag menar alltså - dyrare än det hade behövt att bli. På längre sikt blir vårt land sämre och fattigare pga att industrin konkurreras ut. Som i Tyskland nu. Har du barn?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Dan_Johansson skrev:
Har ingen aning, befattar mig inte med Aftonslasket, Expesten eller Dödens Nedrigheter. Journalister borde kallas aktivister enligt mitt ringa förmenande.K karlmb skrev:
Nu var det Spaniens motsvarighet till SvK som Expressen hänvisade till, det har väl då mindre betydelse om jag litar till Expressen e,ler inte. Frågan är väl snarare om jag litar på Spaniens SvK?
Har de sagt det som Expressen framför?
[...]pacman42 skrev:
Ett troligt skäl var solkraften, menar Eduardo Prieta, systemansvarig chef för Red Eléctrica, Spaniens motsvarighet till systemansvariga Svenska kraftnät.
[...]
Finns ju "five why" problem lösnings teknik av Toyoda. (lean) Frågan är här, om ovan uttalande redan har ställt frågan "why" ett flertal gånger. Är solkraft verkligen root cause, eller är orsaken en felaktig implementering, eller något annat som ligger ännu djupare?
Naturligtvis är inte solkraften grundorsaken. Precis som att kärnkraften inte var grundorsaken de gånger Sverige haft större avbrott. Det tror jag inte heller att de sagt från officiellt Spanskt håll.
Om jag ska spekulera så gissar jag att något skydd löst ut, mycket möjligt att det är i en solenergianläggning. Det i sin tus skulle kunna bero på att reglerparametrar varit olämpliga i solenergianläggningar.
Solenergi har vuxit snabbt och implementeringarna kan nog på sina håll vara sådana som inte är helt bra när det blir mycket solkraft. Det betyder inte att solkraft i sig är problematisk.
Jag hoppas att det kommer bättre information. Men risken är då att den är för svår att förstå för de som bestämt sig för att solkraften är problemet.
Om jag ska spekulera så gissar jag att något skydd löst ut, mycket möjligt att det är i en solenergianläggning. Det i sin tus skulle kunna bero på att reglerparametrar varit olämpliga i solenergianläggningar.
Solenergi har vuxit snabbt och implementeringarna kan nog på sina håll vara sådana som inte är helt bra när det blir mycket solkraft. Det betyder inte att solkraft i sig är problematisk.
Jag hoppas att det kommer bättre information. Men risken är då att den är för svår att förstå för de som bestämt sig för att solkraften är problemet.