D Daniel 109 skrev:
Naturligtvis är inte solkraften grundorsaken. Precis som att kärnkraften inte var grundorsaken de gånger Sverige haft större avbrott. Det tror jag inte heller att de sagt från officiellt Spanskt håll.

Om jag ska spekulera så gissar jag att något skydd löst ut, mycket möjligt att det är i en solenergianläggning. Det i sin tus skulle kunna bero på att reglerparametrar varit olämpliga i solenergianläggningar.

Solenergi har vuxit snabbt och implementeringarna kan nog på sina håll vara sådana som inte är helt bra när det blir mycket solkraft. Det betyder inte att solkraft i sig är problematisk.

Jag hoppas att det kommer bättre information. Men risken är då att den är för svår att förstå för de som bestämt sig för att solkraften är problemet.
Lite fun fact:
Nu kan jag inte Spanska och har inte kollat nogare på detta ...

I en presskonferens sa den spanska ministern, att det såg ett problem i en transformatorstation ...

Det har sen spridits sig i (internationella) media som att det uppståg ett problem i den transformatorstationen. Fast i verkligheten var det så, att mätutrustning om visade att det fanns ett problem i nätet någon annanstans var i denna transformatorstationen.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
I tidigare artiklar har man kunnat läsa att elnätet började oscillera två gånger innan elnätet dök den tredje gången det började oscillera. Antagligen pga att regleringen av energin inte gjordes korrekt på ett eller flera kraftverk.

En del bedömare har då sagt att detta kan ha berott på för lite svängmassa i systemet. Men även om det fanns syntetisk svängmassa så måste den ju vara tillräckligt snart och olika regleralgoritmer får inte gå i takt, för då kan man få självsvängningar. De hade ju rekordmycket sol och vind i systemet när det inträffade.

I detta fallet undrar jag dock om det inte var så att solpanelerna behövde sänka produktionen och att det var för många av dessa algoritmer som gick i takt. Trögheten i roterande motorer och generatorer skall inte underskattas som regleralgoritm...

Eller så är det något annat. Men om det går som en anka och ser ut som en anka så är det nog en anka..

Men det beror säkert på dåligt justerade algoritmer, som det ofta gör...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I tidigare artiklar har man kunnat läsa att elnätet började oscillera två gånger innan elnätet dök den tredje gången det började oscillera. Antagligen pga att regleringen av energin inte gjordes korrekt på ett eller flera kraftverk.

En del bedömare har då sagt att detta kan ha berott på för lite svängmassa i systemet. Men även om det fanns syntetisk svängmassa så måste den ju vara tillräckligt snart och olika regleralgoritmer får inte gå i takt, för då kan man få självsvängningar. De hade ju rekordmycket sol och vind i systemet när det inträffade.

I detta fallet undrar jag dock om det inte var så att solpanelerna behövde sänka produktionen och att det var för många av dessa algoritmer som gick i takt. Trögheten i roterande motorer och generatorer skall inte underskattas som regleralgoritm...

Eller så är det något annat. Men om det går som en anka och ser ut som en anka så är det nog en anka..

Det är nog väldigt nära verkligheten.
Med syntetisk svängmassa har man ju egentligen bättre möjligheter att undvika såna taktfel. Det gäller bara att tillämpa dem.

pacman42 pacman42 skrev:
Siemens bygger synkroniserade kondensorer med svängmassa. Har läst om minst 4 stycken som blev installerat senaste tiden. Irland, Holland och Tyskland.

Blir oftas kombinerad med batterier och klassiska kondensorer.

https://www.energinyheter.se/202312...r-hybridlosning-att-stabilisera-irlands-elnat

• Gilla
styren
  • Laddar…
S
H he-peter skrev:
Siemens bygger synkroniserade kondensorer med svängmassa. Har läst om minst 4 stycken som blev installerat senaste tiden. Irland, Holland och Tyskland.

Blir oftas kombinerad med batterier och klassiska kondensorer.

[länk]
Det finns ju grejer!
Artikeln skrevs dock 19 dec, 2023 ( finns kanske mer info 2025?)

Man undrar lite över förluster både i batteri, samt svänghjul.

H hovapettson skrev:
Har ingen aning, befattar mig inte med Aftonslasket, Expesten eller Dödens Nedrigheter. Journalister borde kallas aktivister enligt mitt ringa förmenande.
Lycka till med att gräva dig ur gropen du står i.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S styren skrev:
Det finns ju grejer!

Man undrar lite över förluster både i batteri, samt svänghjul.
Klart det finns grejer, frågan är bara hur bra sakerna lirar tillsammans. Är de för snabba så får man lätt översvängar. Det krävs oerhört komplexa simulstilner lm du skall få en bra tillförlitlighet, utan att testa det I verkligheten.

Jämför gärna med piloten som var för snabb för JAS reglersystem....

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Klart det finns grejer, frågan är bara hur bra sakerna lirar tillsammans. Är de för snabba så får man lätt översvängar. Det krävs oerhört komplexa simulstilner lm du skall få en bra tillförlitlighet, utan att testa det I verkligheten.

Jämför gärna med piloten som var för snabb för JAS reglersystem....
Exakt.

S styren skrev:
Siemens är ju tyska. Jag hittade lite mer och nyare på tyska. Ville inte lägga in det.

Jag har tidigare lagt hät in en wikipedia artikel om denna tekniken.

pacman42 pacman42 skrev:
Klart det finns grejer, frågan är bara hur bra sakerna lirar tillsammans
Håller med. Helt integrerad är nog det bästa.

Men nu finns det ju redan ett decentraliserad system med vindkraft och solpaneler och det kommer nog inte rullas tillbaka.

Och, om jag har förstått det rätt, måste det stabiliseras rätt så omgående. Snabbare än ny tung elproduktion kan komma i plats.

Det är precis som 1979-80: Svensson tvingas bli energiexpert. snillen spekulerar och skallar spankulerar. Sedan när har vi lämnat svåra saker till amatörer och klåpare? Att låta miljöpartister sköta landets elförsörjning är som ha barn i godisbutiken.
Nukleofobi och gröna drömmar kommer att knäcka Europa. Vi är i recession sedan en tid. Det blir farligt och fattigt. En gång skrämde man barn med Näcken och troll, nu är det gaser.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Hej pacman42

Intressant.

Till Elforsk forskningsprogram år 2000 hade jag förutom ett förslag om forskning på ”Brus i elnät” (som jag sedan började forska på) även om ”Elektronisk instabilitet”.

Resonanssvängning kan uppstå mellan ett induktivt elnät och till exempel faskompenseringskondensatorer, det kan uppstå torsionssvängningar i en vek axel i t.ex. en pappersmaskin, etc.

Det jag med ”Elektronisk instabilitet” menade, var svängning (oscillation) mellan olika reglerkretsar i kraftelektronikbaserade utrustningar kopplade till elnätet.

När man bygger upp reglerkretsar till kraftelektronikbaserade utrustningar då testar man för varje reglerkrets (på min tid med Bodediagram) att just den reglerkretsen är stabil och inte oscillerar vid drift.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bode_plot

Men då vet man inte om dessa olika sammankopplade reglerkretsar (reglerloopar) är stabila tillsammans vid drift i elnätet.

Ett tiotal år senare blev jag kontaktad av en doktorand som hittat just detta resonansfenomen vid sin forskning på ” Smart Grid Research”, gällande solceller och lagring av elenergi

Det publicerades en artikel (12, April 2014) om händelsen; “Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion”
http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1903019&dswid=8058

Under rubriken “Discussion” i artikeln så kan vi bland annat läsa.

”The implementation of a stable and well functioning control algorithm is important and the effect of ill conceived control schemes may be revealed unexpectedly. How the best practice of converter control can be transferred to minimum requirements on behaviour of single DER components is a question for further investigation. When there are 1000 different converters in a low-voltage grid), there are 1000*999/2 (about half a million) possible interactions between two converters and 21000 (about 10300) possible interactions in total. Testing all possibilities is not practical, yet some degree of verification is required that instability will not occur or is sufficiently unlikely. In electrical grids with vast amounts of distributed energy resources testing of electronic converter behaviour and stability will be required to ensure interoperability. Requirements and testing should be part of the product standards for DER as well as for normal end-user equipment with active converters. If problems should occur, like equipment malfunctioning, damage, or reduced lifetime, when the number of convert controlled units on a grid increases, some adjustment may be needed as was done in the case described in this paper.”

Jag vet naturligtvis inte, om det var just detta som inträffade i Spanien. Men händelsen som återgavs i artikeln, visar att ”Elektronisk instabilitet” kan inträffa i praktiken.

Vi får nu invänta vidare utredning om händelsen i Spanien.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
hovapettson och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är nog väldigt nära verkligheten.
Med syntetisk svängmassa har man ju egentligen bättre möjligheter att undvika såna taktfel. Det gäller bara att tillämpa dem.
Nej de introducerar snarare en mängd småsignalstörningar i reglersystemet något konventionell svängmassa effektivt dämpar. Det är egentligen synd att ordet syntetisk svängmassa används de två är i princip skilda sätt att lösa ett gemensamt problem. Att skilja på mer rejäla transienta störningar pga tex vanligt förekommande fel i näten och det som har sin grund i kraftelektronikens inneboende egenskaper är en bra första ansats om man vill fundera lite mer.

Finns heller ingen anledning att ställa dessa olika tekniker, lösningar mot varandra som ofta görs här. Båda behövs och ger rätt använda i rätt sammanhang givetvis fördelar kombinerade. Verkar mest vara ideologi, politik mm som ligger bakom mångas uppfattningar i trådarna och så klart dålig kunskap med lite YT-fragment, något mediaklipp osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.