113 312 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Att du blandar ihop mig och @harka (vilket är smickrande) är ju verkligen ett tecken på att frågan lever i ditt huvud hyresfritt...P Peter787 skrev:Solen lyser fortfarande inte på natten Dan.
Solceller skulle möjligtvis hjälpa till när de bakar hårt bröd, kex och kakor på dagen (så fungerar produktionen i Malmö) men mjukt bröd bakas fortfarande på natten, degen sätts på dagen innan.
Men precis som i Spanien är det riskfyllt att lita på att solen ska skina...☀️☀️☀️☀️🌤️⛅🌥️🌦️⛈️🌩️🌧️
Har du kommit något sätt som du faktiskt påverkats av mängden "slumpkraft" i vårt elsystem?
Ni argumenterar så lika för er sak så det är svårt att skilja er åt.Dan_Johansson skrev:
Om du inte märkt av priseffekten av slumpkraften, bor du säkert 'off grid'...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Ja, det är väl klart jag märkt av det, men frågan rörde ju dig, det är ju du som argumenterar för att elsystemet kommer att haverera totalt pga väderberoende elproduktion, och jag tycker ju att det låter lite osannolikt att det bara dyker upp en dag utan förvarning.. vi har ju liksom haft en rätt stor andel väderberoende elproduktion under rätt många år...P Peter787 skrev:
Det är ju möjligt att händelsen i Spanien faktiskt beror på det som några av er antyder, men vi kanske kan vänta på den officiella rapporten innan vi bestämmer oss för Sveriges framtid?
En intervju med Robert Eriksson, Uppsala universitet. Han är professor och forskar på elsystem.
”Han menar att det är en missuppfattning att man måste ha mycket svängmassa i ett elsystem.”
https://www.nyteknik.se/energi/ar-s...en-nar-sol-och-vind-okar-i-elsystemet/4363491
”Han menar att det är en missuppfattning att man måste ha mycket svängmassa i ett elsystem.”
https://www.nyteknik.se/energi/ar-s...en-nar-sol-och-vind-okar-i-elsystemet/4363491
Att Sverige kört i diket beror främst på våra inkompetenta och maktkåta politiker som inte brytt sig om tekniska och ekonomiska fakta.Dan_Johansson skrev:
Ja, det är väl klart jag märkt av det, men frågan rörde ju dig, det är ju du som argumenterar för att elsystemet kommer att haverera totalt pga väderberoende elproduktion, och jag tycker ju att det låter lite osannolikt att det bara dyker upp en dag utan förvarning.. vi har ju liksom haft en rätt stor andel väderberoende elproduktion under rätt många år...
Det är ju möjligt att händelsen i Spanien faktiskt beror på det som några av er antyder, men vi kanske kan vänta på den officiella rapporten innan vi bestämmer oss för Sveriges framtid?
Är vi i diket? På vilket sätt?
Mycket intressant. Framtiden! (men låst artikel)D Daniel 109 skrev:
Här är lite mer https://www.nyteknik.se/energi/nar-karnkraftverk-avvecklas-hopp-om-troghet-fran-vindkraft/819848
EDIT
Hittade lite mer https://www.energi.se/artiklar/syntetisk-svangmassa--kan-stabilisera-elnatet/
Finns nog mer om man söker..
Va'?GK100 skrev:
Citerade #544 Daniel 109 (låst artikel) hittade lite mer som förklarar begreppet "syntetisk svängmassa".
Blev det gramatiskt fel i din meningsbyggnad, eller slarvade du bara?
Förklara gärna vad du vill så får du svar. ;-)
Jag ser bara det som att många är låsta vid konventionell roterande och andra på sin kant näbbar med "syntetisk". Båda sätten självklara om de sätts in välordnat och inget nytt öht.S styren skrev:
Med dina "Mycket intressant. Framtiden!" osv verkar du tillhöra andra kategorin som jag då undrar vad du vill få fram.
Man kan givetvis balansera på ena handens knogar mot asfalten om man tvunget vill men alternativet att ställa 45-orna tryggt på backen behöver ju inte alltid vara dåligt.
Jag tillhör ingen sida- eller båda. Fantastiskt vore att slippa kärnkraft, och enbart satsa på sol, vind, etc. etc. miljövänliga energislag.GK100 skrev:
Jag ser bara det som att många är låsta vid konventionell roterande och andra på sin kant näbbar med "syntetisk". Båda sätten självklara om de sätts in välordnat och inget nytt öht.
Med dina "Mycket intressant. Framtiden!" osv verkar du tillhöra andra kategorin som jag då undrar vad du vill få fram.
Man kan givetvis balansera på ena handens knogar mot asfalten om man tvunget vill men alternativet att ställa 45-orna tryggt på backen behöver ju inte alltid vara dåligt.
Hänvisade till forskning i ämnet- det var det jag hittade. Jag tror det blir ett genombrott snart- känns så.
Själv har jag gott stöd i backen med mina 46'or, fast förankrade med extra halksäkra, mönstrade, i bästa gummiblandningen som går att hitta. Knogarna som jag lustigt nog skadade igår, har smorts in med anticeptisk salva.
Läker bra!
Vad är det för genombrott du tänker dig? Man kan slå knut på sig själv typ knogarna i asfalten osv men aldrig komma förbi fundamenta fysikaliskt och då i nästa steg det kära närliggande ekonomiskt.S styren skrev:Jag tillhör ingen sida- eller båda. Fantastiskt vore att slippa kärnkraft, och enbart satsa på sol, vind, etc. etc. miljövänliga energislag.
Hänvisade till forskning i ämnet- det var det jag hittade. Jag tror det blir ett genombrott snart- känns så.
Själv har jag gott stöd i backen med mina 46'or, fast förankrade med extra halksäkra, mönstrade, i bästa gummiblandningen som går att hitta. Knogarna som jag lustigt nog skadade igår, har smorts in med anticeptisk salva.
Läker bra!
Det är inget exotiskt med sånt som ofta länkas till i dessa frågor det är "bara" att göra om man vill men sen kommer kattrakandet som vanligt in och alla ska försöka gubevars "tjäna" något på det stor som liten. Inte lätt numera när många ser sig som så smarta och med förmågor långt över medel i snart sagt alla sammanhang.
Vet inte, det var Daniel som triggade igång mig #544GK100 skrev:
Vad är det för genombrott du tänker dig? Man kan slå knut på sig själv typ knogarna i asfalten osv men aldrig komma förbi fundamenta fysikaliskt och då i nästa steg det kära närliggande ekonomiskt.
Det är inget exotiskt med sånt som ofta länkas till i dessa frågor det är "bara" att göra om man vill men sen kommer kattrakandet som vanligt in och alla ska försöka gubevars "tjäna" något på det stor som liten. Inte lätt numera när många ser sig som så smarta och med förmågor långt över medel i snart sagt alla sammanhang.
Jag tror att inom 50 år så har utvecklingen löst det. Vi kanske dessutom har helt andra energi- metoder då.
Jag har ingen elkraftteknisk utbildning, utan är en concerned consumer. Hela samhället skulle ju vilja slippa kärnkraften- titta bara på tyskland. Kanske kan man göra semi-lösningar. Roterande balansering samt syntetisk. Jag tror några här kan en del om detta.