P
pacman42 pacman42 skrev:
Inte riktigt så enkelt tror jag. Du behöver ju övervakning av hur mycket som har producerats och du behöver kunna styra ned hur mycket som produceras. Beräkningen är inte svår att få till, men styrningen av produktionen tror jag saknas. Notera också att det skall göras på kvartsbasis.

Att sedan klippa produktionen helt efter 14 minuter är troligen inte heller acceptabelt, det står garanterat en del i de finstilta delarna av kontrakten...
Det låter ändå enkelt, förutsatt att vindkraftverket har ett öppet interface.
Kan göras med en Raspberry pi om man vill, men med tanke på pengarna involverade, så en riktig PLC är nog förstahandsvalet.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Men vad har solen med elproduktion att göra? (Det gick skitbra i Spanien...)
Vi har ju en tydlig prispåverkan från priserna på kontinenten. Och där finns det ganska mycket solel så när de producerar mycket sjunker priserna hos dem, de vill köpa mindre av oss och därmed då sjunker hos oss också.
Vad som utlöste avbrottet i Spanien är inte riktigt utrett ännu. Bristande reglering är en hypotes.

M Mats_F_S skrev:
Vi har ju en tydlig prispåverkan från priserna på kontinenten. Och där finns det ganska mycket solel så när de producerar mycket sjunker priserna hos dem, de vill köpa mindre av oss och därmed då sjunker hos oss också.
Vad som utlöste avbrottet i Spanien är inte riktigt utrett ännu. Bristande reglering är en hypotes.
Tror du att vi överför el till Sydeuropa? Fattas bara!
(Vi VET varför det kraschade, men det passar inte allas vilja - eller som moderna mänskor säger idag: nallativ.)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
(Vi VET varför det kraschade, men det passar inte allas vilja - eller som moderna mänskor säger idag: nallativ.)
Det jag kallar kontinenten börjar vid Östersjöns strand. Det var bara de två sista meningarna som handlade om Spanien. Inte texten dessförinnan.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag sa inte att det skulle vara billigt. Jag antar nämligen att vindkraftverket är så pass gammalt att det saknar elektronisk styrning. Då måste man naturligtvis köpa in sådan och det lönar sig säkert inte om verket är nära slutet på sin livslängd. Men så är det med många investeringar man gör.
Du får alla fakta när du kontaktar dem.
Jag har faktiskt ingen aning om status på vindkraftverket.

K karlmb skrev:
Jag är medlem i en annan större förening.
Vi förlorade typ 380000 på en timme.
Det är helt klart ett systemfel skapat av byråkrater som inte har eget ekonomiskt ansvar.

H hovapettson skrev:
Kan du berätta för oss som inte vet?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan du berätta för oss som inte vet?
Inga detaljer, men enkelt att finna på YT e d. Det är känsliga spanska system som balanseras av reglerkraft från fransk kärnel - ungefär som vi balanserar den danska snurre-elen. Det mulnade på plötsligt över Iberiska halvön och man hann inte med. Därmed släcks stora delar ner för att skona nästan oersättlig utrustning. Man fick inte tillräckligt norrifrån och den här fruktade kaskadeffekten uppstod. Frekvensinstabilitet är en reell risk som sol-vind-våg inte bidrar med alls. Tvärtom. (Inte olik Enköping 1981 när man grävde av en huvudmatning i kommunen och stora delar av södra landet släcktes. Tror det var -81.)

S
H hovapettson skrev:
Inga detaljer, men enkelt att finna på YT e d. Det är känsliga spanska system som balanseras av reglerkraft från fransk kärnel - ungefär som vi balanserar den danska snurre-elen. Det mulnade på plötsligt över Iberiska halvön och man hann inte med. Därmed släcks stora delar ner för att skona nästan oersättlig utrustning. Man fick inte tillräckligt norrifrån och den här fruktade kaskadeffekten uppstod. Frekvensinstabilitet är en reell risk som sol-vind-våg inte bidrar med alls. Tvärtom. (Inte olik Enköping 1981 när man grävde av en huvudmatning i kommunen och stora delar av södra landet släcktes. Tror det var -81.)
Bra info! Särskilt intressant att få reda på vem som balanserar vem i europa.

H hovapettson skrev:
Det blev störningar i frekvensen ända upp till kablarna mot Sverige...

H hovapettson skrev:
(Inte olik Enköping 1981 när man grävde av en huvudmatning i kommunen och stora delar av södra landet släcktes. Tror det var -81.)
Ska du nu ge dig in på detta så försök få något rätt. Just nu är allt fel så det ökar inte din trovärdighet i de andra delarna heller.

GK100 GK100 skrev:
Ska du nu ge dig in på detta så försök få något rätt. Just nu är allt fel så det ökar inte din trovärdighet i de andra delarna
Kollade upp vissa detaljer: Stora avbrottet som många minns kanske var 2003. Ett ställverk i Horred, Marks kn fick en kortis och slogs ut. Därmed kunde Ringhals inte få ut krämen och snabbstoppades. Denna olycka sammanföll med stora delvis oplanerade stopp i Oskarshamnsverken. Alltsammans osannolikt, men inträffade trots allt. Det var ingen liten sak - det påverkade hela södra landet OCH Danmark i flera timmar. Det var som tur var sommartid. Gigantiska eleffekter kunde inte komma ut på stomnätet och det gör att system stängs ner av säkerhetsskäl, dvs denna kaskadeffekt.

PS. Jag har inget emot att använda en del av min fritid med att hjälpa till med folkupplysning i miniskala. Vet du något väsentligt så skriv lite du med. Diverse påhopp leder liksom ingenvart.

H hovapettson skrev:
Kollade upp vissa detaljer: Stora avbrottet som många minns kanske var 2003. Ett ställverk i Horred, Marks kn fick en kortis och slogs ut. Därmed kunde Ringhals inte få ut krämen och snabbstoppades. Denna olycka sammanföll med stora delvis oplanerade stopp i Oskarshamnsverken. Alltsammans osannolikt, men inträffade trots allt. Det var ingen liten sak - det påverkade hela södra landet OCH Danmark i flera timmar. Det var som tur var sommartid. Gigantiska eleffekter kunde inte komma ut på stomnätet och det gör att system stängs ner av säkerhetsskäl, dvs denna kaskadeffekt.

PS. Jag har inget emot att använda en del av min fritid med att hjälpa till med folkupplysning i miniskala. Vet du något väsentligt så skriv lite du med. Diverse påhopp leder liksom ingenvart.
Det var inget påhopp mest ett konstaterande. I ditt senaste inlägg har du då bättrat dig och har en del rätt dvs fullt tillräckligt för tråden och forumet.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det var inget påhopp mest ett konstaterande. I ditt senaste inlägg har du då bättrat dig och har en del rätt dvs fullt tillräckligt för tråden och forumet.
Jamensedär!
Men vad hakade du upp dig på? Tråden verkar handla om nattligt elpris och någon tog upp att solen är uppe på dagen... Jag stack ut en (hårig) haka och frågade (provokativt) vad solen har med elproduktion att göra... Det funkar fint på en båt eller en sommarstuga, men nationella elnätet försörjer hela hela jädra industrin. När man drar igång ett pappersbruk svajar det i tåtarna. Man bör inte förlora perspektivet.

H hovapettson skrev:
Men vad hakade du upp dig på?
Bara att du var inne på avbrottet 1983 som hade sin början i stationen Hamra utanför Enköping och inte någon avgrävd ledning utan ett fel i en frånskiljare som orsak till starten av den incidenten. Så att det drabbade den viktiga stationen i stamnätet gav de stora konsekvenserna när det blev en split där.

Så du får rätt på Enköping som tröst. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.