113 306 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Suveränt! Ja, jag var ju inte där, utan har långt efteråt hört historien. Minnet är aldrig tillräckligt. Men poängen kvarstår och ungefär som säkringarna i kåken ska lösa ut för att skona anläggningen och inte orsaka överhettning finns samma system i den stora skalan. Lika illa är frekvensstabiliteten som likströmmen från s k förnybara ska BERÄKNAS. Litar du på en dator eller ett tungt svänghjul? Den gamla tekniken vinner i längden. Vattenfallsbyrån, ASEA, STAL, Ericsson, SAAB m fl - vi var ju ledande på dessa ting för inte länge sedan! Det fanns driv i landet och man byggde bort oljeberoende till stor del. De tolv kärnreaktorerna lades exakt där de behövdes. Tacka Curt Nicolin och grabbarna för detta. Nu sönderslaget... av ideologiska skäl.GK100 skrev:
Bara att du var inne på avbrottet 1983 som hade sin början i stationen Hamra utanför Enköping och inte någon avgrävd ledning utan ett fel i en frånskiljare som orsak till starten av den incidenten. Så att det drabbade den viktiga stationen i stamnätet gav de stora konsekvenserna när det blev en split där.
Så du får rätt på Enköping som tröst.![]()
Fransk kärnkraft används inte som reglerkraft. Det är något kärnkraft är rätt dålig på.
Du behöver inte ha den minutkontrollen för problemet uppkommer bara om spotpriset ligger nära noll eller lägre.pacman42 skrev:
Inte riktigt så enkelt tror jag. Du behöver ju övervakning av hur mycket som har producerats och du behöver kunna styra ned hur mycket som produceras. Beräkningen är inte svår att få till, men styrningen av produktionen tror jag saknas. Notera också att det skall göras på kvartsbasis.
Att sedan klippa produktionen helt efter 14 minuter är troligen inte heller acceptabelt, det står garanterat en del i de finstilta delarna av kontrakten...
Så det räcker att stoppa verken när day-ahead visar på en viss nivå.
Det finns ingen nytta med att mjölka ur precis sista öret och köra precis på gränsen när priset ändå är typ noll öre.
Så vad används den franska elexporten till Spanien till? Svara! Föredrar du frekvens eller effekt? Är det synnerligen viktigt? Hittar du fler ord som inte passar in? Ska det hellre stå måhända än kanske, eventuellt? Är blindstyre sämre än kortsynt? Hur länge kan man tjafsa i en tråd på ett forum?D Daniel 109 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Grejen är att kärnkraft är rätt binär. Antingen producerar den för fullt eller inte alls. Att byta mellan lägena tar dagar.
Blir det ett plötsligt bortfall måste det täckas med något som kan regleras snabbt. Vatten, naturgas, batterier. Eller att producenter snabbstoppar (pappersbruk, alu smältverk etc.)
Svängmassan ifrån kärnkraft är förvisso positiv
Den kan stabilisera ett bortfall 30-120 sekunder medans annat hinner aktiveras.
Blir det ett plötsligt bortfall måste det täckas med något som kan regleras snabbt. Vatten, naturgas, batterier. Eller att producenter snabbstoppar (pappersbruk, alu smältverk etc.)
Svängmassan ifrån kärnkraft är förvisso positiv
Den kan stabilisera ett bortfall 30-120 sekunder medans annat hinner aktiveras.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Men till skillnad från den svenska ändrar den regelmässigt produktionen över dygnet beroende på utbudet av sol- och vindkraft (och efterfrågan förstås).D Daniel 109 skrev:
Det stora strömavbrottet i mellandagarna 1983 var nog det som fick mig intresserad av el. Jag trodde länge att det var normalt med såna avbrott ibland och tänkte att när jag blev stor skulle jag slå av huvudbrytaren ibland för att simulera den mysiga stämningen.
Nej, det har egentligen inte med elpriset att göra. Men är elpriset lågt är även vattenkrafts produktionen låg. Det påverkar.K karlmb skrev:
Kärnkraft används inte för frekvensreglering. Att de har viss lastföljning ändrar inte på det, Tyskland reglerar en hel del åt Frankrike.H hovapettson skrev:
Var har du fått teorin om moln ifrån? Det är inget jag sett i den lilla information jag har läst.
Kärnkraft har frekvens. Solceller är beroende av ljus.D Daniel 109 skrev:
Vad menar du?
Att du spelar dum hela tiden. Vad är ditt syfte med att kommentera här?D Daniel 109 skrev:
Spanien gjorde en grej av att ha intermittent, väderberoende kraftförsörjning. De skröt om detta när de klarade av det under en längre tid (veckor, dagar?). Fint, men det sket sig kapitalt. Uppåt tio personer avled pga ett nationellt strömavbrott som många hade varnat för (medicinsk utrustning m m). Man kan ha ett sådant kraftsystem, men det har också konsekvenser. En del av dessa följdverkningar är dels onödiga, dels inte helt accepterade av alla. JAG skulle klara det med mina ringa krav på bekvämlighet men DE FLESTA tycker sannolikt att det är puckat. Vattenkraft är det bästa vi har men den kan inte byggas ut mer. Därför måste ny baskraft tillföras - just den som man stängt av i landet (6 av 12 reaktorer).
jag tar Malmö för givet? nej, jag ställde en fråga om det var Malmö-fallet 2019 som du hade i åtankeP Peter787 skrev:
men Pågens nya etablering i Landskrona, den lär ju bli av – länsstyrelsen har godkänt miljötillståndsansökan, kommunen (som gnuggar händerna) ska besluta om bygglov, Eon sätter in en ny transformator (130 → 20 kV) i sitt distributionsnät några stenkast bort, och DSV på granntomten installerade 14 MW solceller uppepå sin logistikbyggnad i höstas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
undrar vad som blev kvar av påståendet ...Ett av Sveriges största bageriföretag, Pågens, kan inte expandera pga. att de inte kan få el med leveransgaranti i Skåne...
Redigerat:
Solen lyser fortfarande inte på natten Dan.harka skrev:
jag tar Malmö för givet? nej, jag ställde en fråga om det var Malmö-fallet 2019 som du hade i åtanke
men Pågens nya etablering i Landskrona, den lär ju bli av – länsstyrelsen har godkänt miljötillståndsansökan, kommunen (som gnuggar händerna) ska besluta om bygglov, Eon sätter in en ny transformator (130 → 20 kV) i sitt distributionsnät några stenkast bort, och DSV på granntomten installerade 14 MW solceller uppepå sin logistikbyggnad i höstas:
[bild]
undrar vad som blev kvar av påståendet ...Ett av Sveriges största bageriföretag, Pågens, kan inte expandera pga. att de inte kan få el med leveransgaranti i Skåne...
Solceller skulle möjligtvis hjälpa till när de bakar hårt bröd, kex och kakor på dagen (så fungerar produktionen i Malmö) men mjukt bröd bakas fortfarande på natten, degen sätts på dagen innan.
Men precis som i Spanien är det riskfyllt att lita på att solen ska skina...☀️☀️☀️☀️🌤️⛅🌥️🌦️⛈️🌩️🌧️
Vad var ”kärnkraft har frekvens” svar på?H hovapettson skrev:Att du spelar dum hela tiden. Vad är ditt syfte med att kommentera här?
Spanien gjorde en grej av att ha intermittent, väderberoende kraftförsörjning. De skröt om detta när de klarade av det under en längre tid (veckor, dagar?). Fint, men det sket sig kapitalt. Uppåt tio personer avled pga ett nationellt strömavbrott som många hade varnat för (medicinsk utrustning m m). Man kan ha ett sådant kraftsystem, men det har också konsekvenser. En del av dessa följdverkningar är dels onödiga, dels inte helt accepterade av alla. JAG skulle klara det med mina ringa krav på bekvämlighet men DE FLESTA tycker sannolikt att det är puckat. Vattenkraft är det bästa vi har men den kan inte byggas ut mer. Därför måste ny baskraft tillföras - just den som man stängt av i landet (6 av 12 reaktorer).
Tror du att det är någon nyhet att solceller kräver ljus.
Antalet dödsfall är knappastmätkbara. Det dör 1300personer per dag i Spanien. Tre per dag i trafiken, då är det ändå ett av de säkraste länderna vad gäller trafik.
Då har de ändå varit ganska kreativa när de räknade dödsfall på grund av strömavbrottet.
(Du lider av en form av "kommentars-OCD" som jag inte tänker hjälpa dig med.)D Daniel 109 skrev:Vad var ”kärnkraft har frekvens” svar på?
Tror du att det är någon nyhet att solceller kräver ljus.
Antalet dödsfall är knappastmätkbara. Det dör 1300personer per dag i Spanien. Tre per dag i trafiken, då är det ändå ett av de säkraste länderna vad gäller trafik.
Då har de ändå varit ganska kreativa när de räknade dödsfall på grund av strömavbrottet.