113 312 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Bifogar länk med lite mer information ftån media.pacman42 skrev:
Fins mycket information i media i detta fall.
https://e55.se/ekonomi/vindkraftverk-tvingas-stanga-efter-faktura-pa-en-halv-miljon/
Jag sa inte att det skulle vara billigt. Jag antar nämligen att vindkraftverket är så pass gammalt att det saknar elektronisk styrning. Då måste man naturligtvis köpa in sådan och det lönar sig säkert inte om verket är nära slutet på sin livslängd. Men så är det med många investeringar man gör.B Bernt Ö97 skrev:
Det jag läser är att orsaken till de höga kostnaderna är att balansmarknaden numera måste vara mer lokal (annars fungerar inte den flödesbaserade beräkningsmodellen - det är för stor risk att man slår i taket annars). Dvs det är inte SvKs fel. Det är fortfarande vindkraftverket som vill producera som om elnätet inte måste vara i balans.B Bernt Ö97 skrev:
Det är fel. Det är till att börja inga staffavgifter. Man måste betala för att någon annan ska kompensera för avvikelsen. Det gäller åt båda håll.B Bernt Ö97 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Jodå. Men de verkar mena att det inte gick att förutse..Attitudeswe skrev:
Totalt över 600000 under mars.
Att stänga av verken via en HA-burk som hämtar elpriser och under typ 5 öre stänger ner de aktuella timmarna via några remotereläer på stoppknappen i varje verk, det verkar som raketkunskap för styrelsen som har försökt i 2 års tid att få Vestas att ordna det via mjukvaran...
Redigerat:
Jag gissar att det blev många som oväntat över producerade och att orderdjupet helt enkelt var gör dåligt. Det finns de som tjänat rejält med penar för en liten insats.
Precis. Köparna sitter i kläm från tillverkaren. Egentligen är det inte svårt alls.K karlmb skrev:Jodå. Men de verkar mena att det inte gick att förutse..
Totalt över 600000 under mars.
Att stänga av verken via en HA-burk som hämtar elpriser och under typ 5 öre stänger ner de aktuella timmarna via några remotereläer på stoppknappen i varje verk, det verkar som raketkunskap för styrelsen som har försökt i 2 års tid att få Vestas att ordna det via mjukvaran...
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
SVK menar ju att dom granskar alla bud och att dom skall ligga i linje med faktisk kostnad för att aktivera budet.
Att blåsa ånga på ett pappersbruk eller dumpa el i bilar borde inte kunna kosta mer än spotpriset + några öre?
Att blåsa ånga på ett pappersbruk eller dumpa el i bilar borde inte kunna kosta mer än spotpriset + några öre?
Att stänga ned en lina på ett smältverk kostar dock mycket mer. Vi vet väl inte vilka som lagt bud, eller hur?Attitudeswe skrev:
En HA och ett remoterelä är väl inte en förmögenhet.pacman42 skrev:
Inte riktigt så enkelt tror jag. Du behöver ju övervakning av hur mycket som har producerats och du behöver kunna styra ned hur mycket som produceras. Beräkningen är inte svår att få till, men styrningen av produktionen tror jag saknas. Notera också att det skall göras på kvartsbasis.K karlmb skrev:
Att sedan klippa produktionen helt efter 14 minuter är troligen inte heller acceptabelt, det står garanterat en del i de finstilta delarna av kontrakten...