113 312 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Om bara några når 100 och sedan stryper produktionen och resterande inte når 100 blir effekten brist I den totala produktionen. Enkelt.Attitudeswe skrev:
Inget hindrar ett vindkraftverk från att minska sin produktion om det blåser för mycket.
Om dom tror dom kan producera 100, men det är väldigt dyrt om dom bara lyckas leverera 90 så får dom väl helt enkelt sälja 90. Sen kan dom sälja mer i auktionerna samma dag. Tibber .t.ex. kan plocka upp denna produktion och ladda bilar i förtid.
Du förutsätter att det fins ett finurligt system som läser både förbrukning och produktion på detaljnivå som köper el, fördelar el, säljer el.
Kanske i en framtid men styrsystemet är definitivt avskräckande för entreprenörskap
Du missar kärnan mitt svar.pacman42 skrev:
Enkel matematik är också att man inte når hundra om man ligger i intervallet 90-110 heller. Det är stor korrelation mellan de källor som finns så det är vid felaktig prognosticering lika lätt att hamna på 95 som på 105. Så det hjälper inte mycket att ha fler källor.
Tar vi vind exempelvis så är sannolikheten stor att felaktig prognos som innebär att det blåser ner än man prognosticerat, kommer att innebära att de flesta andra vindkraftverk också gjort samma misstag då det är vädret som inte blivit vad man trodde.
Så nu måste annan energi kompensera för detta, genom att skala upp eller skala ned. Detta får de betalt för och det är dessa pengar den som fallerat i sin produktionsprognos skall stå för.
Fullt logiskt enligt mig i alla fall.
Matematiken ger vid hand att den enskilda vindkraftsägaren drabbas av straffavgift om produktionen överstiger 100. De måste alltså liga under 100.
Resultatet med den styrmodellen blir konstant brist på el eftersom avvikelsen alltid pekar på minus. Har inget med korrelation att göra.
Att enskild vindkraftsägare ska drabbas av straffavgift som vida överstiger flera års intjänade för några timmars överproduktion är helt idiotiskt (ursäkta ordvalet).
Vindkraftverken jag relaterat till har kapacitet mindre än 1% av vår totala elproduktion.
Din slutsats att annan energiproduktion måste kompensera vid brist är helt rätt.
Andelen vind och el kan inte vara större än att balans, vid olika vädersituationer, inte går att uppnå i kombination med andra energislag.
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Vi har goda import/exportmöjligheter. Måste ej matcha prod kons i varje sekund inom landet.
Om alla vindkraftverk säljer 90% så finns det utrymme för 11% fler kraftverk. Om det återbetalas på 19 eller 20 år bryr sig nog inte pensionsbolag så mycket om.
Om man bara äger ett verk på en plats så får man väl gå ihop med andra så och poola sin osäkerhet.
Om alla vindkraftverk säljer 90% så finns det utrymme för 11% fler kraftverk. Om det återbetalas på 19 eller 20 år bryr sig nog inte pensionsbolag så mycket om.
Om man bara äger ett verk på en plats så får man väl gå ihop med andra så och poola sin osäkerhet.
Det är just problemet.Attitudeswe skrev:
Vi har goda import/exportmöjligheter. Måste ej matcha prod kons i varje sekund inom landet.
Nya styrmodellen räknar i 15 minuters intervaller vilket med straffavgiften riskerar att döda entreprenörskap och slå ut befintliga små vindkraftsparker. Överföringskapacitet vid utlandsköp är starkt begränsad. Därav våra höga nätavgifter.
"11% fler kraftverk"
Medför minskad produktion och minskade intäkter och sämre lönsamhet. Den lönsamheten fins inte i elproduktionen. Ett flertal vindkraftsparker har mycket dålig lönsamhet och tveksam livslängd.
Pensionsbolag är vanligtvis inte finansiärer av små privata vindkraftsparker.
Att pensionspengar ska förvaltas med 20 års återbetalningstid är helt orimligt dålig avkastning.
"Får man väl gå ihop med andra"
Hur många små entreprenörer ser det som en fördel att bilda kollektiv och lägga sitt sparkapital tillsamans med mäniskor man inte har kännedom om? Mycket tveksam väg. Leder förmodligen till att entreprenörer väljer bättre möjligheter eller avstår helt från investeringar.
Hur mycket är du själv beredd att lägga i ett vindkraftprojekt?
Jag kommer att styra mitt hem mot elpriset på 15 min basis, varför skulle inte vindkraftverken klara av att göra det? Det lär ju inte vara så mycket mer komplicerat för dem än för mig. Jag kommer dessutom att styra mot effekttariff på en timmas basis.B Bernt Ö97 skrev:Det är just problemet.
Nya styrmodellen räknar i 15 minuters intervaller vilket med straffavgiften riskerar att döda entreprenörskap och slå ut befintliga små vindkraftsparker. Överföringskapacitet vid utlandsköp är starkt begränsad. Därav våra höga nätavgifter.
"11% fler kraftverk"
Medför minskad produktion och minskade intäkter och sämre lönsamhet. Den lönsamheten fins inte i elproduktionen. Ett flertal vindkraftsparker har mycket dålig lönsamhet och tveksam livslängd.
Pensionsbolag är vanligtvis inte finansiärer av små privata vindkraftsparker.
Att pensionspengar ska förvaltas med 20 års återbetalningstid är helt orimligt dålig avkastning.
"Får man väl gå ihop med andra"
Hur många små entreprenörer ser det som en fördel att bilda kollektiv och lägga sitt sparkapital tillsamans med mäniskor man inte har kännedom om? Mycket tveksam väg. Leder förmodligen till att entreprenörer väljer bättre möjligheter eller avstår helt från investeringar.
Hur mycket är du själv beredd att lägga i ett vindkraftprojekt?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Jag lägger hellre en del av pensionspengar på 5% avkastning i elproduktion än 2% förräntring från bolån.
Pengar jag har här och nu är jag inte beredd investera utanför börsen (där dom snabbt kan återhämtas) om det inte är en investering som kan räknas hem på 8-10år. Dvs ingen investering i elproduktion eller el lagring. Dock i värmelagring och elbil.
Pengar jag har här och nu är jag inte beredd investera utanför börsen (där dom snabbt kan återhämtas) om det inte är en investering som kan räknas hem på 8-10år. Dvs ingen investering i elproduktion eller el lagring. Dock i värmelagring och elbil.
Teknikfrågapacman42 skrev:
Ta detta med ägarna till vindkraftsperken i Nyvallsåsen, som nyligen fick faktura på ca 500000 kr för några timmars överproduktion.
Du verkar påläst och kan säkert lösa deras problem.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Då nån fick en halv mille för att ta emot energin så lär kostnaden snabbt gå ner när fler kan tänka sig buda på att ta emot gratis el till sina elbilar.B Bernt Ö97 skrev:
Som du har konstaterat.Attitudeswe skrev:
Jag lägger hellre en del av pensionspengar på 5% avkastning i elproduktion än 2% förräntring från bolån.
Vindkraft är ingen framtid om entreprenörer exponeras för stora risker i kombination med priser som sätts utan möjlighet till påverkan. (Spotpriser)
Jag är 100% säker på att jag kan lösa deras problem! Sedan kan jag lösa det lite olika bra, beroende på metod jag tar till. Men för jag tag på den tekniska dokumentationen på hur man styr snurrorna så löser jag det åt dem.B Bernt Ö97 skrev:
Kontakta ägarna till Nyvallsåsens vindkraftspark.pacman42 skrev:
De kommer säkert att jubla.
Enligt uppgifter i media står produktionen stilla och riskerar nedläggning.
Lycka till.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
När byggde en entreprenör senast ett verk? Efter år 2000 är väl alla i stora parker.B Bernt Ö97 skrev:
Entreprenörerna bör redan fått igen sin investering och kan nu avveckla /sälja arrendet till en proffesionell förvaltare.
Ägarna till Nyvallsåsen vindkraftspark kan svara på dina frågor.Attitudeswe skrev:
All information du söker fins hos dem, i nythetsmedia och bolagsuppgifter.
Jag har i tråden bifogat några skärmbilder med information som du kan läsa eller söka vidare.
De blir överlyckliga när du kontaktar dem för att rädda fortsatt verksamhet.
Att entreprenörer bör ha fått igen sina investeringar är rimligt men verkligheten kan vara en annan.
Sök vidare på nätet om lönsamhet i vindkraftparker.