111 353 läst ·
748 svar
111k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Du ska få se. Det som hände i Spanien blir vardagsmat i flera europeiska länder om inget görs åt de gröna tokerierna. F ö handlar det föga om "Peter878" eller mig eller dig, det är hela den svenska industrin och vårt allmänna välstånd som står på spel.Dan_Johansson skrev:
Nejdå, det går utmärkt att ha ett elsystem med mycket solkraft. Möjligen krävs det bättre reglering.
Möjligen??D Daniel 109 skrev:
Definitivt behöver både sol och vindkraft behovsregleras innan de kopplas in på elnätet.
Det är reglerbar elkraft som behöver byggas ut.
Varför anser jag det?
Solkraft produceras vid högtryck och " finväder" när behovet är som minst och överskott är svårt att reglera.
==> Överskott av el på totalnivå
Vindkraft produceras vid stark vind, väderberoende och ofta stark vind i hela Europa. ==> Överskott av el på totalnivå.
Batteriutbyggnad kan i viss mån reducera obalans.
Men......
Batteri bör/måste placeras lokalt i elnätet för att undvika flaskhalsproblematik i elnätet.
Ofta placering privat, då uppstår elnätsavgiften som en avskräckande faktor för privat investerigsvilja.
Nätavgiften är i nuläget ca 3 ggr större än elpriset.
==> förlustaffär vid leverans ut på elnätet.
Sol och vindkraft är reglerbart. Jag begriper inte varför du tror att den måste leverera så mycket det går i alla lägen.
Batterier skulle vara bättre mer centralt placerat än ute hos konsumenter. Framför allt skulle de göra mer nytta om de inte reglerades efter behovet hos enskilda konsumenter, utan efter det kollektiva behovet.
Batterier skulle vara bättre mer centralt placerat än ute hos konsumenter. Framför allt skulle de göra mer nytta om de inte reglerades efter behovet hos enskilda konsumenter, utan efter det kollektiva behovet.
Gäller det även på natten och när vinden inte blåser?D Daniel 109 skrev:
Reglerbart kan man inte bara hävda när det passar, det gäller även all tid.
Både Kalifornien och just nu senare i nutid även hela Spanien/Portugal även meddela hur bra det går...
Blackout.
Och efter blackouten i Spanien så är det visst inte ens värt att nämna längre.
Ingen rapporterar om varför.
Locket på...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Tydligen utgår man ifrån att folk kan läsa och svara på en enkel fråga i min bubbla... 🙄P Peter787 skrev:
Eller är det så att forumet har förärats en majoritetsägare i Pågen?
Om du nu inte är det, så kan jag meddela att googlingen inte gav så mycket, du är nog lite för anonym...
https://www.google.com/search?q=hur...ZBMIHBTItNC4xyAcg&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Din enkla fråga som jag svarade på var "Berätta lite om hur du upplevt att elsystemet inte fungerat för dig?"Dan_Johansson skrev:
Om du inte själv vet vad du frågar om är det ganska svårt att svara på dina frågor från bubblan.
Att industriföretag inte kan få elanslutningar med önskad effekt är helt klart ett problem, åtminstone utanför din bubbla.
Att sen elen är dyrare på natten, påverkar i hög grad ett bageri...,du vet väl att folk vill ha färskt bröd på morgonen Dan ?
Herregud 🤣Dan_Johansson skrev:
Du tror att mitt namn är Peter 787...
Ganska unikt efternamn 787, tror inte Skatteverket hade godkänt det.
Du Googlade "hur har mängden slumpkraft påverkat peter787" och tror att du ska hitta om jag är delägare i Pågen AB 🤣🤣🙄🤣
Du är otrolig Dan.
Fast jag gillar också Little Britain och Matt Lucas ❤️
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Du kan inte ha läst att leverera så mycket det går i alla lägen är optimalt, är min åsikt.D Daniel 109 skrev:Sol och vindkraft är reglerbart. Jag begriper inte varför du tror att den måste leverera så mycket det går i alla lägen.
Däremot skapar ett styrsystem som bara accepterar underskott och straffar överskott alltid ett konstant underskott, en matematiskk realitet.
Prognoser är svåra att förverkliga.
I det aktuella fallet med vindkraftverket som fick straffavgift på ca 500 000 kr består överproduktionen av några timmar med vind ca 10 m/s mot ca 8 m/s prognoserat. Vindkraftverket med total kapacitet 3,2 Mw, mindre än 1% av Sveriges elproduktion har överproducerat någon promille av vår totala elproduktion.
Överproduktionen genererar kostnad som långt överskrider värdet på producerad el under mycket lång tid.
Hur kan någon byråkrat tro att väderberoende prognoser är tillförlitliga, och har en felmarginal mindre än någon promille?
Baksidan på elproduktion är förbrukning.
Hur prognoseras förbrukningen?
Är det tillåtet att använda el I mitt hushåll efter behov?
Visserligen numera differentierade nätavgifter men dock transparent mot förbrukning.
Vem kontaktar vem för att ställa frågan om huruvida jag kan koppla in motorvärmaren i bilen eller bjuda hem gäster på middag som tillagas på spisen? Ska jag ringa nyvallsåsen för att fråga om vindläget?
Min slutsats är att Balanseringen har ett systemfel. Skapat av byråkrater för byråkrater.
Även Svensja Kraftnät har insett att modellen du försvarar har stora brister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder