113 306 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Vore bra om de små enskilda Vindkraftverksägarna hade möjlighet till helhetssyn på behovet i realtid och enkelt kunde realtidsreglera, dock har även Svenska Kraftnät konstaterat att tekniken bör/ska förbättras.D Daniel 109 skrev:Hovapettson och Bernt, ni tycks båda ha lite konstig syn på de olika kraftslagen.
Vindkraft är inte att betrakta som en störning i systemet, om man inte som Bernt anser att de ska producera oavsett om det är önskvärt eller inte. Vindkraft är reglerbart, och i situationer när sol och vind är stor del av produktionen behöver de reglera. Kärnkraften reglerat inte och vattenkraften kan inte reglera om den dragit ner max för att spara vatten. Det kvittar att vinden och solen är gratis, dessa kraftslag måste reglera när det är de som är lämpligast till uppgiften.
Beträffande vindkraft så pågår det just nu "lobbyverksamhet" för fortsatt utbyggnad av vindkraft i närtid med motivering att behovet av fossilfri elproduktion är större än förmodad framtida tillgång..
Således eskalerar balansproblemet.
Mycket märkligt enligt mig.
Jag är stark motståndare till utbyggnad av större andel ej reglerbar elproduktion, men av respekt för de entreprenörer som redan har investerat I förvissningen att det är önskvärt/bra delar jag inte synpunkten att de ska straffas när utfallet blir något bättre än prognos. Prognoser är aldrig en exakt vetenskap.
Det är ett systemfel som bäst löses inom ramen för de som har totalansvaret.
Politiken måste vara mer långsiktig och bidra till att de som följer politiska mål hålles skadeslösa.
S steffo_b skrev:Vindkraft är kapitalförstöring ändå oavsett hur du ser på det så problemet uppstod redan när man satte upp verken.
Vindkraften i Sverige har en genomsnittlig förlustmarginal på 38%. Inte vinstmarginal utan förlust.
Dvs för varje miljon dom omsätter så förlorar dom 380 000 kr.
Det är därför det börjar regna in konkursansökningar för bolagen nu. Dom får det inte att gå runt eftersom dom kannibaliserar på sig själva.
Om dom istället kunde sköta sig så dom bara producerade den el som dom faktiskt utlovat och inte mer så kanske man skulle slippa minuspriserna och då kanske dom skulle ha en chans att gå runt.
Men framför allt så skulle vi behöva ta bort en hyfsad andel vindkraft så att elpriserna stabiliserar sig så dom som är kvar ha en chans att överleva.
Om vi ska ha vindkraft vill säga.
Personligen så anser jag att vindkraften är så stor miljöförstöring att det är tveksamt i vilken grad den skall få byggas. Jag vill inte ha den inom synhåll från mitt hus i alla fall.
Nej, det finns ingen anledning till att en produktionsanläggning ska lova konstant produktion.H hovapettson skrev:Det har varit episoder när vindkraften har riskerat att blåsa sönder systemet bl a i Tyskland. De flesta händelser är mörkade. Intermittent kraftproduktion ("väderberoende") är riskabla saker i det nät vi har byggt upp. Näten är gjorda för envägsdrift och det mesta är frekvensberoende. Man reglerar detta på tiondelar av hertz och är svårt och känsligt, men man har vana nu från s k kontrollrummet i Sundbyberg. Ni måste alla förstå att industrin behöver el nu och nu och... en maskin är beroende av leverans och kan ta skada ifall avbrott förekommer. El är en dans mellan produktion-transmission-konsumtion på tusendelar. El kan inte lagras i stor skala. Glöm det!
Den som bygger en s k park med installerad effekt på 10 MW måste garantera detta dygnet runt - därmed måste vederbörande bygga reservkraft (gas, olja) om 10 MW för att klara 100% leverans. Då uppstår frågan: Vad ska man med vindparken till från början? Vem har råd med dessa otroliga investeringar?
Jag vill be alla att sluta prata om vindel som en lösning på nationell kraftförsörjning. Däremot kan fiffiga personer ha detta lokalt eller i en sommarstuga eller så. Men snälla ni - låt oss överlåta dessa tunga saker till ingenjörer och håll politiker m fl lååååångt ifrån långsiktig infrastruktur.
Kärnkraften har revisionsuppehåll.
Kraftvärmeverk är beroende av lasten i fjärrvärmenätet.
Vattenkraft utan dam levererar det som flödet medger, det varierar över året.
Bara för att ta några exempel. Man löser balansen genom ett handelssystem på nordpool.
Jag håller inte med. så länge som dom levererar den el dom sagt att dom ska producera så ska dom inte ha några straffavgifter.B Bernt Ö97 skrev:
Levererar dom mer el än dom sagt så bör dom få en straffavgift. Detta eftersom det är trivialt att reglera ned leveransen från ett vindkraftverk.
Levererar dom mindre än utlovat så kan man ta en diskussion eftersom det inte går att reglera upp vindkraft.
Men egentligen anser jag att dom inte skall lova mer än dom kan hålla och om dom inte kan leverera den el dom sagt så ska dom ha straffavgift för det med.
Har dom utlovat en viss elproduktion så anser jag det är att betrakta som ingånget avtal.
Bryter man ingånget avtal så får man smäll på fingrarna. Det är inget nytt utan har varit så länge överallt utom vindkraft.
Om dom verkligen har varit så naiva att dom för alltid kan göra som dom vill och bryta överenskommelser om leveranser så är det dags att dom vaknar upp och inser att verkligheten gäller även dom.
Det händer mycket nu...
...ett axplock:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfalls-vd-inte-lonsamt-att-satsa-pa-vindkraft-i-sverige
https://www.industrinyheter.se/2025...-om-karnkraft-i-overenskommelse-med-frankrike
https://www.affarsvarlden.se/kronika/lindvall-sverige-vaskar-vattenkraft-nar-sol-och-vind-tar-over
https://www.folkbladet.nu/2025-05-19/kraftverket-utbyggt-ger-fordubblad-effekt-ced16
https://www.dagensps.se/privatekonomi/solceller-har-rasat-i-pris-men-ar-det-verkligen-lonsamt/
...ett axplock:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfalls-vd-inte-lonsamt-att-satsa-pa-vindkraft-i-sverige
https://www.industrinyheter.se/2025...-om-karnkraft-i-overenskommelse-med-frankrike
https://www.affarsvarlden.se/kronika/lindvall-sverige-vaskar-vattenkraft-nar-sol-och-vind-tar-over
https://www.folkbladet.nu/2025-05-19/kraftverket-utbyggt-ger-fordubblad-effekt-ced16
https://www.dagensps.se/privatekonomi/solceller-har-rasat-i-pris-men-ar-det-verkligen-lonsamt/
Konstant elproduktion kan ingen lova. Men dom kan åtminstone se till dom levererar den el dom sagt att dom ska leverera. I samband med handeln på elbörsen så ska ju alla producenter speca hur mycket el dom kan producera och till vilket pris och utifrån det tillsammans med vad behovet av el är så sätts elpriset.D Daniel 109 skrev:Nej, det finns ingen anledning till att en produktionsanläggning ska lova konstant produktion.
Kärnkraften har revisionsuppehåll.
Kraftvärmeverk är beroende av lasten i fjärrvärmenätet.
Vattenkraft utan dam levererar det som flödet medger, det varierar över året.
Bara för att ta några exempel. Man löser balansen genom ett handelssystem på nordpool.
Då ska alla producenter leverera det dom sagt anser jag.
Har dom serviceuppehåll eller av annan anledning inte kommer att kunna leverera el så utlovar dom helt enkelt ingen produktion så är problemet löst.
Då vet alla vad som gäller.
Om dom däremot säger att dom inte ska leverera alls men sedan skjuter in mängder med el eller säger att dom ska leverera jättemycket men inte alls levererar så får dom räkna med att det kan komma straffavgifter på det.
Jag straffar inte mina barn när de försöker göra bra men det blir fel.S steffo_b skrev:Jag håller inte med. så länge som dom levererar den el dom sagt att dom ska producera så ska dom inte ha några straffavgifter.
Levererar dom mer el än dom sagt så bör dom få en straffavgift. Detta eftersom det är trivialt att reglera ned leveransen från ett vindkraftverk.
Levererar dom mindre än utlovat så kan man ta en diskussion eftersom det inte går att reglera upp vindkraft.
Men egentligen anser jag att dom inte skall lova mer än dom kan hålla och om dom inte kan leverera den el dom sagt så ska dom ha straffavgift för det med.
Har dom utlovat en viss elproduktion så anser jag det är att betrakta som ingånget avtal.
Bryter man ingånget avtal så får man smäll på fingrarna. Det är inget nytt utan har varit så länge överallt utom vindkraft.
Om dom verkligen har varit så naiva att dom för alltid kan göra som dom vill och bryta överenskommelser om leveranser så är det dags att dom vaknar upp och inser att verkligheten gäller även dom.
Bestraffning kväver den entreprenörskap vi behöver i samhället. Bara byråkrater älskar bestraffning som effektiv styrmetod.
Ditt inlägg tyder på att du betraktar en prognos som sanning redan innan verkligheten infunnit sig.
Ska vindkraftsägaren även straffas om meteorologen gissat fel och utfallet av vind är lägre än prognoserat?
Du jämför alltså en vindkraftsägare med dina barn. Det säger lite om vilka krav du förväntar dig att ställa på vuxna personer.B Bernt Ö97 skrev:Jag straffar inte mina barn när de försöker göra bra men det blir fel.
Bestraffning kväver den entreprenörskap vi behöver i samhället. Bara byråkrater älskar bestraffning som effektiv styrmetod.
Ditt inlägg tyder på att du betraktar en prognos som sanning redan innan verkligheten infunnit sig.
Ska vindkraftsägaren även straffas om meteorologen gissat fel och utfallet av vind är lägre än prognoserat?
Personligen så anser jag att ingångna överenskommelser skall hållas.
Om jag ingår ett avtal med en byggare att sätta upp ett attefallshus på tomten så förväntar jag mig ett attefallshus. Om jag får ett halvt hus och dom sedan går hem eller om dom sätter upp huset plus lämnar en massa skit på tomten så har dom inte gjort det dom skall enligt avtalet och då kommer det att bli liv.
Eller om jag ska renovera badrummet men dom nöjer sig med att riva ut allt och sedan gå därifrån.
Har någon lovat att leverera något till mig som jag är beroende av och sedan inte leverarar det dom lovat att leverera så måste det få konsekvenser.
De kraven måste man rimligen kunna ställa på myndiga personer som driver vindkraftsparker även om du anser att man inte ska kunna ställa högre krav på dom än på en genomsnittlig 10 åring.
Det handlar inte om att "man försöker göra något bra men det blir fel" Det handlar om att om en vuxen person gör en överenskommelse med en annan så skall det avtalet hållas. Dvs man ska leverera det som man utlovat.
Det är något som gäller i alla affärer som görs mellan företag i Sverige. Den som inte levererar som utlovat blir föremål för viten och rättsprocesser. Enda undantaget är vindkraften som tydligen bemannas av barn.
Nej, det är inga staffavgifter och ska inte vara några staffavgifter. Men om man inte vill eller kan reglera själv får man betala för att någon annan ska göra det. Oavsett om det är upp eller ner.S steffo_b skrev:Jag håller inte med. så länge som dom levererar den el dom sagt att dom ska producera så ska dom inte ha några straffavgifter.
Det är väl egentligen så enkelt som att de gjort en felaktig kalkyl från början. En som bygger på att upp- och nedreglering finns billigt tillgänglig från vattenkraften som alltid förut erbjudit det nästan gratis. Och en kalkyl som bygger på att det inte blir så mycket mer vindkraft så att priserna dumpas och elen inte går att sälja och att vattenkraften reglerar ner helt redan för att elen inget är värd. Vindkraften har helt enkelt inte tagit höjd för mer vindkraft.
Ja, enkelt uttryckt och avrundningsvis: Att vilja göra bra är bra, men det är bättre ifall det verkligen blir bra. Nästan allt s k fossilfritt (utom kärnkraft) är mer eller mindre värdelöst.
Förstå detta rätt (i detta forum där så mycket aktivt missförstås) - en rostat macka är en rostat macka, vindel eller ej, men tryggheten att alltid veta att jag kan rosta en macka (eller tusen mackor) när jag vill är en kvalitet som måste värderas på marknaden. Detta sker inte nu.
Förstå detta rätt (i detta forum där så mycket aktivt missförstås) - en rostat macka är en rostat macka, vindel eller ej, men tryggheten att alltid veta att jag kan rosta en macka (eller tusen mackor) när jag vill är en kvalitet som måste värderas på marknaden. Detta sker inte nu.
Vi kan ju kalla det vad som helst. Vi kan kalla det krumelurpengar.D Daniel 109 skrev:
Om du inte levererar det du utlovat utan levererar mer eller mindre än vad du sagt du ska så får du betala krumelurpengar. Dessa pengar skall bland annat finansiera de kostnader som uppstår för att man måste upphandla balansering av någon för att ta hand om din avvikelse.
Vi kan kalla det vad man vill. Jag anser att om en leverantör av el inte levererar det den utlovat så bör den få en straffavgift. Den straffavgiften skall bland annat finansiera balanseringskostnaden för avvikelsen.
Men jag anser att den åtminstone i vissa situationer mycket väl borde kunna vara avsevärt högre för att verka avskräckande i lägen där avvikelsen faktiskt kan leda till instabilitet i elsystemet.
För övrigt så undrar jag hur du kan säga att jag inte anser att en leverantör som avviker från utlovat borde få en straffavgift.
Får jag inte ha den åsikten eller får jag ha den åsikten bara jag kallar straffavgiften för något annat?
Om det som vinkraftsägaren råkat ut för är en straffavgift eller om det kallas något annat är en annan fråga.
Men dom får avgiften som en följd av att dom överlevererat. Jag vill kalla det straffavgift oavsett vad det faktiskt kallas idag. Och jag tycker dom skall ha en straffavgift. Men som sagt. Jag skiter egentligen i vad du vill kalla den. Jag tycker att det är rätt att dom får betala för sin överleverans.
Jo, det gör det. De som levererar när det inte är mycket sol och vind får klart mer betalt för sin el.
Daniel, du har nästan lite "kommentars-tourette". Jag menar det INTE oartigt! Men du är inne lite då o då och talar om din prisreglering och små fiffigheter, men det är ointressant om vi får störningar som i Tyskland o Spanien. Att leka med elsystemet är dödligt (7 pers i Spanien senast?) och vindkraften är ett jävulskt vågspel. Vi reglerar åt Danmark och Frankrike reglerar åt Tyskland/Spanien, till slut klarar vi det inte själva för egen räkning. Gasturbiner återstår när det är mulet och stiltje om du inte har kärn/vatten/olja/kol. DHV - den hårda verkligheten.D Daniel 109 skrev:
Visa att du har förstått dessa ting, tack.
Intressant läsning. Tackar för det.pacman42 skrev:
Vill tillföra mina tankar om privata solcellersinstallationer. Solceller ger än möjlighet till stora besparingarna. Men det krävs att man ändra på sin elkonsumption och även livsstil. Vill man utnyttja det möjliga insparningar till max, skuller många hushåll anser det som minskat komfort.
Det är lite som att odla grönsaker. Då äter man det som trädgården levererar. Vill man fortsätter äta samma mat som man köper på Willys, då blir eget grönsaksland ingen bra väg att gå.
Jag tycker det är helt ok, om man inte vill det. Finns många duktiga elproducenter och leverantörer.
De flesta förändringar vi har gjort kan nog kategoriseras som bidragande till minskad komfort men eftersom man förstår anledningarna så tar normalbegåvade det med ro.H he-peter skrev:Intressant läsning. Tackar för det.
Vill tillföra mina tankar om privata solcellersinstallationer. Solceller ger än möjlighet till stora besparingarna. Men det krävs att man ändra på sin elkonsumption och även livsstil. Vill man utnyttja det möjliga insparningar till max, skuller många hushåll anser det som minskat komfort.
Det är lite som att odla grönsaker. Då äter man det som trädgården levererar. Vill man fortsätter äta samma mat som man köper på Willys, då blir eget grönsaksland ingen bra väg att gå.
Jag tycker det är helt ok, om man inte vill det. Finns många duktiga elproducenter och leverantörer.
Elen har av någon anledning blivit ett hjärnspöke för de svagbegåvade och de går lätt på propagandan, de tenderar att helt binär hamna i antingen -nej till vindkraft eller bli väldigt kärnkraftsentusiastiska. Dessa extremer hittar man aldrig hos sakkunniga, om de inte arbetar som lobbyister.