113 312 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Du har nog råkat ut för lite begreppsförvirring här.HållSverigeRent skrev:
Laddar används om elfordon med batterier. (eller om skjutvapen)
När man fyller på ett fossilbränsledrivet fordon så brukar det heta tankar.
Den andra delen som är lite oklar är att du visar upp en bild på en mustang (som jag är ganska säker inte är din bil) och pratar om Diesel.
Mig veterligen har det inte gjorts några Mustant Boss 429 som går på diesel.
Så frågan är vad bilden har att göra med din nonsenstext.
Helt rätt i princip.pacman42 skrev:
Det är precis som på torget. Är det någon som behöver tio kila tomater och det bara finns fem kilo kvar, då får man problem. Om det istället är tre stycken som alla vill ha fem kilo tomater och det enbart finns fem kilo kvar, då blir det budgivning till dess att en av dem fått alla fem eller att de på något sätt delar på dem. Finns det fem kilo tomater men det bara finns efterfrågan för tre kilo, då sjunker priset till dess att allt blir sålt eller till dess att leverantören väljer att ta hem en del av tomaterna och äta dem själv.
Om vi nu antar att det skall komma in 20 kilo tomater imorgon och dessa redan är sålda, sedan levereras bara 18 kilo tomater av leverantören, då är det ju leverantören som måste hantera det faktum att den inte uppfyllde sitt avtal. Leverantören kan då skaka fram 2 kilo till, eller så kan de betala sig ur situationen. Jag ser inget konstigt med det.
Dock är verkligheten den att säljaren (elproducenten med vindkraft) aldrig kan komunicera direkt med kunden som vill öka/minska inköpet av tomater.
Vid elförsäljning är det bara nätägaren som kan komunicera förändringen hos samtliga kunders behov.
Det är alltså inte priset som diskuteras utan kostnaden, priset sätts på marknaden men om produktionskostnaden är högre än det förväntade försäljningspriset så försvinner kapitalet till andra investeringar. Det tror jag egentligen att alla förstår.O [old rusty] skrev:Nu ploppade pris per kWh kärnkraft vs vind upp igen. Det är ju bara att lägga ner och inte svara på sånt.
Det blir som att jämföra en billig och en dyr bil och säga att den billiga är bättre pga lägre pris.
Men låta bli att nämna att den dyra fungerar varje dag, den billiga bara i snitt fyra dagar i veckan och dessutom luktar den hönsgödsel.
Det levereras helt enkelt inte samma tjänst, och därför är priset olika.
Det är en mycket dålig ekonomisk konstruktion, som dessutom väl ingen tror på. Det subventioneras först med lån, där kommer bygget såklart dra över och det kommer krävas mycket mer än vad man påstår nu, i andra hand kommer då produktionskostnaderna öka och vi måste betala mycket mer för elen, via skattsedel förstås men det ska ju betalas iaf. Detta kommer sen leda till stängning av osubventionerad kärnkraft och så är vi tillbaks där vi började, fast fattigare.S steffo_b skrev:Den andra delen där vattenfall skall bygga kärnkraft.
Dom har fått garantier på 80 öre/kWh. Dvs om elpriset blir lägre än 80 så får dom subvention. Om priset blir högre än 80 så får dom betala tillbaka.
Dvs vattenfall kommer att få exakt 80 öre/kWh för el från ny kärnkraft.
Och dom har uppenbarligen ansett att det är tillräckligt för att kunna bygga kärnkraft. Det stämmer väldigt dåligt med påståendet 90-190 som anges i rapporten du länkar till.
Och jag är ganska säker på att Vattenfall har viss koll på kostnaderna för att bygga och driva kärnkraft.
Då lyfter vi det till att säljaren säljer till en affär och affären säljer till kunden. Butiken tar inte emot mer än vad de har beställt, inte heller accepterar de mindre (om det går att undvika, det är ofta böter kopplat till detta). Butiken tar normalt variationer i förbrukning och räknar med ett visst svinn baserat på dessa variationer. Det finns också andra affärsmodeller, exempelvis så köper Pågens och Polarbröd hyllor i butikerna och hanterar försäljningen (och riskerna) själva. Detta är väldigt smidigt för Polarbröd då de levererar brödet fruset till butiken...B Bernt Ö97 skrev:
Tomatodlaren kan fortfarande inte skicka iväg mer tomater än vad de lovat och förvänta sig avtalat pris för dessa...
Nej, så är det inte.S steffo_b skrev:Vindkraftägare X har sagt att dom kan producera 1MWh under en viss timme.
Under den timmen råder elöverskott i Sverige så att en del producenter måste strypa sin produktion vilket dom får betalt för att göra. En del stryper för att dom kan och det är inte affärsmässigt vettigt att producera el som man inte får betalt för.
Nej, så är det inte heller. De får betala för att någon annan ska återställa balansen.S steffo_b skrev:Sedan råkar det blåsa mer än förväntat och Vindkraftägare X som tidigare sagt att dom ska producera 1 MWh istället trycker in 2 MWh i det redan hårt ansträngda nätet.
Då har dom alltså tryckt in mer el än dom aviserat i nätet trots att det redan är elöverskott vilket riskerar stabiliteten i nätet och då får dom betala en straffavgift.
60öringen gäller enbart privatpersoners mikroproduktion. Den är inte aktuell här.S steffo_b skrev:
2025 känns det inte raketteknologi att installera ett enkelt fjärrstyrt relä som kan styras av ägaren eller av SvK aggregerat. Sätter man det på alla producenter över säg 1 MW så kommer man långt.B Bernt Ö97 skrev:Straffavgiften är inte marknadsstyrd.
Straffavgift är ett "politiskt" styrinstrument och uppstår när för mycket el produceras i anläggningar som är väderberoende och inte kan regleras efter behov i samordnad form, tex att kontinuerligt läsa av samlad elproduktion och strypa vattenkraften som är reglerbar.
Men då riskerar vattenmagasinen att översvämmas. ???
Vi bör vänja oss vid tanken att stor del av elproduktionen måste var reglerbar oavsett väder och vind.
Dock kan jag som lekman misstänka att det känns mer bekvämt att straffa de små vindkraftsägarna till förmån för de stora producenterna. (Killgissning)
Lämplig teknik att hantera överskott av el ???
Informera gärna vindkraftsproducenten som drabbats av straffavgift.
Behov att minska elproduktion måste/bör komuniceras i realtid. Det är inte OK att skicka faktura på straffavgift i efterhand.
Enskilda vindkraftsproducenter kan inte förutsättas ha den övergripande kunskapen.
Vi riskerar nedläggning av små vindkraftverk som nyligen delvis finansierats med skattemedel.
Det finns väl ett flertal aggregatörer för solpanelsproducenter?S steffo_b skrev:Hur menar du att det påståendet skulle vara helt fel???????
Du kan förvisso reglera ned leveransen om det är väldigt soligt.
Men visa mig den solcellsanläggning som man kan reglera upp om det är mulet och råkar vara elbrist.
Du kan möjligen sträcka dig till att påståendet är delvis fel.
Men även det skulle vara att skjuta sig lite i foten.
Solkraft tillhör den kategori som man brukar benämna inte reglerbar energikälla.
Och mot bakgrund av det så kan du inte säga att det är fel.
Enligt ditt sätt att se det så är alla enerikällor reglerbara för det går ju alltid att dra ur kontakten. Men det är inte riktigt så man sköter det i verkligheten.
Jag var inte medveten om att banken subventionerat min bostad. Jag var av uppfattningen att jag betalar ränta till banken mot att jag får låna pengar.D djac skrev:Det är en mycket dålig ekonomisk konstruktion, som dessutom väl ingen tror på. Det subventioneras först med lån, där kommer bygget såklart dra över och det kommer krävas mycket mer än vad man påstår nu, i andra hand kommer då produktionskostnaderna öka och vi måste betala mycket mer för elen, via skattsedel förstås men det ska ju betalas iaf. Detta kommer sen leda till stängning av osubventionerad kärnkraft och så är vi tillbaks där vi började, fast fattigare.
Ett lån är inte en subvention. Punkt slut. Annars får du gärna visa mig vart i SAOB att lån och subvention är samma sak.
Resterande är bara fabulerat. Det finns ingen substans bakom det påståendet. Ingen kraftproducent skulle stänga ett lönsamt och fortfarande väl fungerande kraftverk oavsett kraftslag. Börjar dom gå med förlust så kommer dom såklart att stänga ned men det har inget med eventuellt ny kärnkraft att göra. Det är snarare vindkraften som sabbar lönsamheten för alla.
Det behöver ju i praktiken bara kunna styras av ägaren själv. Om dom har fått sålt en viss mängd el så får dom ju producera den mängden för att kunna sälja den. Om dom plötsligt ser att det blåser mer så dom riskerar att överskjuta som produktionskvot så får dom strypa.K karlmb skrev:
Men det räcker inte riktigt med ett relä. Det måste kunna styras gradvis. Det funkar inte om det råkar vara lite extra blåsigt en dag och alla vindkraftverk riskerar att överproducera och då tvärt slår av sin produktion.
Då får du ett så stort bortfall av produktion att du kommer att riskera att sänka hela elnätet.
Det var kanske det som sänkte Spanien? Fast med sol?S steffo_b skrev:Det behöver ju i praktiken bara kunna styras av ägaren själv. Om dom har fått sålt en viss mängd el så får dom ju producera den mängden för att kunna sälja den. Om dom plötsligt ser att det blåser mer så dom riskerar att överskjuta som produktionskvot så får dom strypa.
Men det räcker inte riktigt med ett relä. Det måste kunna styras gradvis. Det funkar inte om det råkar vara lite extra blåsigt en dag och alla vindkraftverk riskerar att överproducera och då tvärt slår av sin produktion.
Då får du ett så stort bortfall av produktion att du kommer att riskera att sänka hela elnätet.
Inte längt ifrån är jag rädd för, men vi får se när facit kommer.
Nej, det var det inte.