pacman42 pacman42 skrev:
Hela min tätort med drygt 600 invånare saknar kollektivtrafik (det finns skolbussar, men de passar inte med folks arbetstider, den som har en normal arbetsdag får åka hem med bussen nästa morgon). Vi får alla göra reseavdrag på inkomsten. De flesta kör batteribil idag. Vi laddar alla på natten numera. De flesta har 18km (närmsta stad) till 50km (största stad ligger 3,5-5 mil bort broende på vart i den man skall) enkel väg till jobbet. Pendelavståndet till vettig kollektivtrafik är 6-18 km beroende på vart man skall pendla (6 km om man skall till närmsta stad, 6-18 km beroende på vart man skall till i den stora staden - för att få vettiga buss/tågförbindelser). Gissa varför vi de flesta pendlar med bil till jobben?
Ni är lata. Ta cykeln.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Steffo: Nej, så är det inte.
Efter dagenförehandeln är det ballans mellan produktion och konsumtion. Går inte in för att kompensera något.
Sedan kommer intradagmarknaden, där man handla för att kompensera för förändringar i prognosen. Sedan sista timmen fram till leverans är det SVK som hanterar balansen. Då genom att avropa kommersiella balanseringstjänster.

Var menar du att det är straffavgifter och inte marknadsmässiga priser för en tjänst?

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
M MoggePogge skrev:
Det blir varmare på kontinenten och då körs luftkonditioneringen igång för att de ska sova gott på nätterna o det får vi betala eftersom vi har en gemensam elmarknad-😡 Det har dessutom varit kallt och inte så blåsigt i Sverige. Då stiger priset.
De kan väl köra den på dan istället när all solel är gratis?

S steffo_b skrev:
Du har fortfarande missat var det är frågan om. Det är inte en balanseringskostnad. Och det har inget med marknadspris att göra heller.
Det är en straffavgift. En straffavgift som dom får för att du producerat mer el än dom sagt att dom skulle producera.

Dom har aviserat att dom förväntar sig att kunna producera en viss mängd el i en situation där tillgången är större än efterfrågan.
SvK har då handlat upp balansering för att hantera det överskottet på el.
sedan har dom glatt producerat ännu mer el än dom aviserat vilket gör att SvK akut måste aktivera ytterligare reserver för balansering.
Sedan låtsas dom som att det regnar och skiter i att dom riskerar stabiliteten i elsystemet.

För det tilltaget får dom betala en straffavgift.

Det är lite som att jämföra med att du får betala böter om du kör fortare än vad som är tillåtet. Det har inget med någon marknad eller balansering att göra. Det är en straffavgift för att du gör något dumt.
Exakt vad jag skrivit i tråden.
Avgiften är en straffavgift. Instämmer till fullo. Återstår att lösa balansen i elnätet utan att riskera nedläggning av fossilfri elproduktion eller döda entreprenörskapet hos de som vill/kan producera fossilfri el.
Beträffande om jag kör för fort i trafiken är det ingen risk så länge hustrun sitter med i bilen

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Steffos beskrivning är fel.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Är väll fortfarande en fråga om utbud och efterfrågan.
Inte som på torget där alla sätter ett pris beroende på hur mkt de har att sälja, sina förutsättningar, rykte samt hurpass desperat de olika stora o små kunderna är.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och om man nu ska jobba hemma och slipper pendling, vad fan ska man med elbil då? Den typen av bil är ju bara försvarbar om man har lång pendling dagligen (eller kör långt varje år på annat sätt).

Men man kanske får ta natt-skift istället, visst man sover bort dagarna och lever några år färre men vad gör man inte för att ladda bilen billigt? :)
Vi som brukar pendla mer än 15 min med bil har ofta andra ställen också att köra till.

K karlmb skrev:
Inte som på torget där alla sätter ett pris beroende på hur mkt de har att sälja, sina förutsättningar, rykte samt hurpass desperat de olika stora o små kunderna är.
Inte? Vad skiljer?

Det är precis som på torget. Är det någon som behöver tio kila tomater och det bara finns fem kilo kvar, då får man problem. Om det istället är tre stycken som alla vill ha fem kilo tomater och det enbart finns fem kilo kvar, då blir det budgivning till dess att en av dem fått alla fem eller att de på något sätt delar på dem. Finns det fem kilo tomater men det bara finns efterfrågan för tre kilo, då sjunker priset till dess att allt blir sålt eller till dess att leverantören väljer att ta hem en del av tomaterna och äta dem själv.

Om vi nu antar att det skall komma in 20 kilo tomater imorgon och dessa redan är sålda, sedan levereras bara 18 kilo tomater av leverantören, då är det ju leverantören som måste hantera det faktum att den inte uppfyllde sitt avtal. Leverantören kan då skaka fram 2 kilo till, eller så kan de betala sig ur situationen. Jag ser inget konstigt med det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det här är intressant. Jag vill kunna ladda på jobbet, betala en rimlig elöverföringssumma och använda min egen el som solpanelerna producerar hemma, de dagar jag inte jobbar hemifrån.
Känns inte som science-fiction men blir detta verklighet innan helvetet fryser?
Inte så svårt, lämna bilen hemma och åk kollektivt istället.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
A ahammas skrev:
Kan tänka mig att detta är ett resultat av att effekttarifferna börjar få genomslag och folk flyttar laddningen av sina bilar till natten. Man kan köpa ganska många KWH för de hundralappar man sparar på att inte maxa huvudsäkringen 06-22. Skulle tro (eller snarare hoppas) att effekttariffernas intervall bryts upp i två så kan nyttja solproduktionen mitt på dagen. Enda som talar emot det är väl att elnätet får det riktigt kämpigt mitt på dagen. Samtidigt borde ju skiftet mot nattlig förbrukning innebära något liknande men då med bortfallet av "närproducerad" el.
Varför kämpigt på dagen? Då är ju en massa lokala producenter igång i närheten. Snarare bättre för elnätet än att man skyfflar all effekt nattetid från Norrland.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är precis som på torget. Är det någon som behöver tio kila tomater och det bara finns fem kilo kvar, då får man problem. Om det istället är tre stycken som alla vill ha fem kilo tomater och det enbart finns fem kilo kvar, då blir det budgivning till dess att en av dem fått alla fem eller att de på något sätt delar på dem. Finns det fem kilo tomater men det bara finns efterfrågan för tre kilo, då sjunker priset till dess att allt blir sålt eller till dess att leverantören väljer att ta hem en del av tomaterna och äta dem själv.

Om vi nu antar att det skall komma in 20 kilo tomater imorgon och dessa redan är sålda, sedan levereras bara 18 kilo tomater av leverantören, då är det ju leverantören som måste hantera det faktum att den inte uppfyllde sitt avtal. Leverantören kan då skaka fram 2 kilo till, eller så kan de betala sig ur situationen. Jag ser inget konstigt med det.
Då var vi där igen. Ja, allt funkar som folk vill på torget, sålänge inte den fete uppköparen Horst anländer plötsligt med 4 långtradare och vill köpa all potatis som finns. Då, blir det dyrt.

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så svårt, lämna bilen hemma och åk kollektivt istället.
Här finns inget kollektiv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Steffo: Nej, så är det inte.
Efter dagenförehandeln är det ballans mellan produktion och konsumtion. Går inte in för att kompensera något.
Sedan kommer intradagmarknaden, där man handla för att kompensera för förändringar i prognosen. Sedan sista timmen fram till leverans är det SVK som hanterar balansen. Då genom att avropa kommersiella balanseringstjänster.

Var menar du att det är straffavgifter och inte marknadsmässiga priser för en tjänst?
Vindkraftägare X har sagt att dom kan producera 1MWh under en viss timme.
Under den timmen råder elöverskott i Sverige så att en del producenter måste strypa sin produktion vilket dom får betalt för att göra. En del stryper för att dom kan och det är inte affärsmässigt vettigt att producera el som man inte får betalt för.

Sedan råkar det blåsa mer än förväntat och Vindkraftägare X som tidigare sagt att dom ska producera 1 MWh istället trycker in 2 MWh i det redan hårt ansträngda nätet.
Då har dom alltså tryckt in mer el än dom aviserat i nätet trots att det redan är elöverskott vilket riskerar stabiliteten i nätet och då får dom betala en straffavgift.

Så framstår det om man läser på om det tråden handlar om. Men Vindkraftägare X som ju är en gnällspik vill inte strypa sitt vindkraftverk för han vill minsann få den där 60 öringen så länge han kan för så många kWh han kan även om det skulle sänka hela Svenska elnätet.

Hela artikeln handlar ju om att han under vissa perioder inte vågar låta sitt vindkraftverk gå för fullt eftersom han riskerar att få betala straffavgifter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Här finns inget kollektiv.
Det var ironiskt, jag förstod det utifrån ditt tidigare svar till mig.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.