111 453 läst ·
748 svar
111k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Nja. Vinddrivna vattenpumpar har inte effekter som är i närheten av ett större vindkraftverk.E elmont skrev:
Ett stort vindkraftverk som man vrider delvis ur vinden riskerar att leda till att man får belastningar som inte konstruktionen är beräknad för med risk för att hela konstruktionen havererar. Det är räknat på att dom ligger rakt mot vinden eller att man vrider den helt ur vinden och låser turbinen. Däremellan är belastningsfall som konstruktionen inte är dimensionerad för och kostnaderna för ett totalhaveri är rätt stora. Så det går inte. Det man kan göra är att man ställer om vinkeln på bladen så att dom tar upp mer eller mindre av energin i vinden. Men även det har sina begränsningar.
Ja men då kan man väl vrida veken i vinkel mot vinden för att slippa producera och betala minuspriser. För det kan ju inte enbart vara vid haverier som man kan stoppa verken. Och det måste väl vara mer "lönsamt" att helt stoppa än att betala "minuspriser".S steffo_b skrev:Nja. Vinddrivna vattenpumpar har inte effekter som är i närheten av ett större vindkraftverk.
Ett stort vindkraftverk som man vrider delvis ur vinden riskerar att leda till att man får belastningar som inte konstruktionen är beräknad för med risk för att hela konstruktionen havererar. Det är räknat på att dom ligger rakt mot vinden eller att man vrider den helt ur vinden och låser turbinen. Däremellan är belastningsfall som konstruktionen inte är dimensionerad för och kostnaderna för ett totalhaveri är rätt stora. Så det går inte. Det man kan göra är att man ställer om vinkeln på bladen så att dom tar upp mer eller mindre av energin i vinden. Men även det har sina begränsningar.
När verken stoppas så riktas de fortfarande mot vinden.
Nu är det inte hur man kan stoppa verken som jag är ute efter utan att man kan stoppa dom. Och det med tanke på den "nyhet" som kablades ut för ett tag sedan där man ondgjorde sig över det negativa priset som fick förödande konsekvenser för den relativt lilla vind parken. Och att alla med vindkraft kan stoppa produktion även om det blåser samt priset är negativt.
Ja, naturligtvis kan vindkraft regleras ner. Men inte genom att vrida verket. Man flöjlar bladen.
Problemet de små verken har är att de inte har övervakningen och logiken för att konstant justera sin produktion efter vad de lovat att producera, varken nedåt eller uppåt. Detta är inbyggt i kraftslaget och är något de behöver betala för genom att antingen betala för att någon annan hanterar det, eller så betalar man genom att vid överproduktion minska produktionen (ställa om vinkeln på bladen). Att kompensera för underproduktion går ju inte, vilket innebär att vindkraftverken (även de stora) ofta ger underbud på produktionen för att slippa betala för kompensationen.E elmont skrev:Nu är det inte hur man kan stoppa verken som jag är ute efter utan att man kan stoppa dom. Och det med tanke på den "nyhet" som kablades ut för ett tag sedan där man ondgjorde sig över det negativa priset som fick förödande konsekvenser för den relativt lilla vind parken. Och att alla med vindkraft kan stoppa produktion även om det blåser samt priset är negativt.
Sedan har vi problemet med negativt elpris också, det kan löna sig att producera el till negativt elpris ibland. Särskilt om kostnaden för att snabbt stänga ned och/eller ställa upp produktionen är större än förlusten för att sälja till negativt pris någon timma (vilket exempelvis kärnkraft gör rätt ofta på sommaren). Om man dessutom uppbär någon form av annan intäkt (handelsrätter, bidrag, 60-öringen eller liknande) så kan det också löna sig att producera vid negativt elpris.
Jag vet inte hur det skulle kunna vara relevant egentligen. Det man gör är att man låser turbinen på samma sätt som man gör när man förväntar sig stormvindar istället. Åtminstone om man vill stoppa produktionen helt. Alternativt kan man helt enkelt bara strypa växelriktaren som matar el till nätet om man vill leverera en del av det man kan. Det har dock nackdelen att det ger mindre motstånd för vindturbinen vilket kan göra att den börjar snurra fortare än den faktiskt tål och då måste man antingen överleverera eller helt stoppa verket.E elmont skrev:
Men det förutsätter såklart att verket har funktionaliteten för att automatiskt hantera det med automatik inbyggd alternativt att man har manuell övervakning så att man kan ställa verket om man riskerar att överproducera.
Men eftersom verken upphandlas mot lägsta kostnad och få ställer kravet att dom skall kunna hantera det med automatik så tillverkar man dom utan den för att hålla nere kostnaden.
Kvar blir alternativet med manuell övervakning men eftersom det är nästintill omöjligt att driva vindkraftverk med vinst så sparar dom allt dom kan och då hamnar dom i läget att dom inte har den manuella övervakningen. Dom har personal som kan gå in vid larm som kan ställa verket. Inget mer.
Dvs tekniskt så går det att lösa men det kräver att man stoppar in resurser som man inte har råd med eftersom man redan idag går med förlust på vindkraft som det ser ut.
Nedreglering av solkraft har ingen begränsning.S steffo_b skrev:Det är ju en viss skillnad. Vattenkraft, kärnkraft, oljekraftverk och gaskraftverk är typiskt sett reglerbara från noll upp till sin specade maxeffekt.
Därför kategoriserar man dom kraftslagen som reglerbar kraft.
Men som har ju såklart fortfarande begränsningen att dom inte kan ge mer än max.
Vindkraft och solkraft räknas som icke reglerbar eftersom dom inte i alla lägen kan regleras mellan min och max om det inte blåser eller är sol. Du kan alltid strypa produktionen så länge som du har funktionalitet i omvandlare för att göra det. Men om det inte blåser så kan du inte reglera.
Eller för att vara mer konkret. En vattekraftsturbin med 2 MW toppeffekt kan alltid regleras mellan 0 och 2 MW.
Ett Vindkraftverk kan inte regleras upp till 2MW om det inte blåser. Blåser det lite så kanske man kan reglera från 0 till 1 MW.
Dvs i vilken grad det går att reglera beror på vinden som ju är föränderlig till skillnad från vattenkraften som kan regleras hela vägen upp till max effekt så länge som det bara finns vatten. MEn tillgången till vatten i kraftverksdammarna är inte på långa vägar lika föränderlig som vinden.
Det handlar alltså inte om att det som räknas om icke reglerbart inte alls går att reglera och det som räknas som reglerbart går att reglera hur mycket som helst. Det handlar om graden av reglerbarhet och definitionsmässigt så har man som praxis att energislag som inte går att reglera upp vid brist räknas som icke reglerbara
Dvs definitionen säger att vindkraft och solceller räknas som icke reglerbara pga att dom har ytterst begränsade möjligheter till reglering.
Tyvärr är det många som inte förstår det, och vill skylla på microproducenterna för att det blir överskott och minuspriser. I dagsläget är det endast pris (spot) som är användbart för att styra nedreglering. I andra delar av Europa har man kommit längre. Vet inte om det är generellt för hela Italien, men I Dolomiterna har man ett api, från vilket man kan hämta status för att kunna reglera i realtid. I Nederländerna har man också utvecklat system för styrning, men jag kan inga detaljer om det.
Min poäng är att det är görbart, och att varför ska vi I Sverige som normalt betraktas som ett it-land vara så långt efter andra.
I stället kommer förslag om effekttaxa för inmatning till nätet. Ett helt okunnigt förslag, för att ingen vill väl leverera till negativt pris och samtidigt betala avgift för det. Då stänger man lika gärna av helt.
En begränsande faktor för att reglera ner vid minuspris är ju 60-öringen. Den gör att mikroproducenter hellre matar ut mer el till ingen nytta. Vore fullt rimligt att det blir -60 öre om priset är minuslilytwig skrev:
Nedreglering av solkraft har ingen begränsning.
Tyvärr är det många som inte förstår det, och vill skylla på microproducenterna för att det blir överskott och minuspriser. I dagsläget är det endast pris (spot) som är användbart för att styra nedreglering. I andra delar av Europa har man kommit längre. Vet inte om det är generellt för hela Italien, men I Dolomiterna har man ett api, från vilket man kan hämta status för att kunna reglera i realtid. I Nederländerna har man också utvecklat system för styrning, men jag kan inga detaljer om det.
Min poäng är att det är görbart, och att varför ska vi I Sverige som normalt betraktas som ett it-land vara så långt efter andra.
I stället kommer förslag om effekttaxa för inmatning till nätet. Ett helt okunnigt förslag, för att ingen vill väl leverera till negativt pris och samtidigt betala avgift för det. Då stänger man lika gärna av helt.
Nej, det är inte heller rimligt.
Förvisso sant. Men det är en alldeles för liten andel (eller obefintlig) som gör det automatiskt vilket leder till överproduktion av el. Och om dom producerar mer än dom aviserat trots att redan prognosen säger överkott så är det inte mer än rätt att dom får betala för det.lilytwig skrev:
Nedreglering av solkraft har ingen begränsning.
Om dom sedan inte gör det för att anläggningen inte har funktionen inbyggd (billigaste möjliga teknik) eller för att den inte är aktiverad låter jag vara osagt. Men dom gör det i vart fall inte.
Och 60 öringen gör förmodligen situationen värre för det ger ett motiv till att producera så mycket man kan även om elpriset är negativt så länge som det inte är mer än 60 öre negativt. Total idioti om du frågar mig,.
Det är ju ännu värre i tex nederländerna.
60-öringen försvinner vid årsskiftet så den är ute ur diskussionen.S steffo_b skrev:Förvisso sant. Men det är en alldeles för liten andel (eller obefintlig) som gör det automatiskt vilket leder till överproduktion av el. Och om dom producerar mer än dom aviserat trots att redan prognosen säger överkott så är det inte mer än rätt att dom får betala för det.
Om dom sedan inte gör det för att anläggningen inte har funktionen inbyggd (billigaste möjliga teknik) eller för att den inte är aktiverad låter jag vara osagt. Men dom gör det i vart fall inte.
Och 60 öringen gör förmodligen situationen värre för det ger ett motiv till att producera så mycket man kan även om elpriset är negativt så länge som det inte är mer än 60 öre negativt. Total idioti om du frågar mig,.
Men jag håller med om att kunskapen om hur man styr sin växelriktare är allmänt bristfällig.
Eftersom sådan styrning inte är obligatorisk i Sverige (till skillnad från en del andra länder) så finns det kanske någon snikvariant utan styrmöjlighet. Men det finns väl inga egentliga hinder att uppgradera.
Effekkttariff för produktion handlar inte om huruvida det produceras för mycket el och priset är för lågt, den handlar om att man i lokalnätet inte kan ta emot hur mycket el som helst (oavsett energislag).
Jag ser tydligt hur spänningen varierar med både solelproduktion och konsumtion på sommaren. På vintern är det i huvudsak konsumtion som syns.
Jag ser tydligt hur spänningen varierar med både solelproduktion och konsumtion på sommaren. På vintern är det i huvudsak konsumtion som syns.